| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| امنیت فنی گروه مارشال مدرن بر عهده تیم ایرانویچ میباشد
فدریکو گارسیا لورکا فدریکو گارسیا لورکا (۵ ژوئن ۱۸۹۸ - ۱۹ آگوست ۱۹۳۶) شاعر و نویسنده اسپانیایی است. او همچنین نقاش، نوازنده پیانو، و آهنگساز نیز بود. او یکی از اعضای گروه نسل '۲۷ بود. لورکا در ۳۸ سالگی احتمالا به دست پارتیزانهای ملی در جنگ داخلی اسپانیا کشته شد.
فدریکو به تاریخ ۵ ژوئن ۱۸۹۸ در دهکده Fonte Vacros در جلگه غرناطه ،چند کیلومتری شمال شرقی شهر گرانادا زاده شد در خانوداهای که پدر یک خرده مالک مرفه و مادر فردی متشخص و فرهیخته بود. نخستین سالهای زندگی را در روستاهای غرناطه ؛ پایتخت باستانی اسپانیا، شهر افسانههای کولیان و آوازهای کهنه میگذراند. شاید از این روی و به خاطر بیماری فلج که تا ۴ سالگی با او بود و او را از بازیهای کودکانه بازداشت، فدریکوی کودک به داستانها و ترانههای کولی رغبت فراوانی پیدا میکند، آنچنانکه زمزمه این آوازها را حتی پیش از سخن گفتن میآموزد. این فرهنگ شگرف اسپانیایی کولی است که در آینده در شعرش رنگ میگیرد. لورکا بدست مادر با موسیقی آشنا میشود و چنان در نواختن پیانو و گیتار پیشرفت میکند که آشنایانش او را از بزرگان آینده موسیقی اسپانیا میدانند، ولی درگذشت آموزگار پیانویش به سال ۱۹۱۶چنان تلخی عمیقی در او به جای میگذارد که دیگر موسیقی را پی نمیگیرد. همزمان با فرا رسیدن سن تحصیل لورکا، خانوداه به گرانادا نقل مکان میکند و او تا زمان راهیابی به دانشگاه از آموزش پسندیده با طبقه اجتماعی اش برخوردار میشود .(در همین سالهاست که فدریکو موسیقی را فرا میگیرد.) ولی هر گز تحصیل در دانشگاه را به پایان نمیرساند، چه در دانشگاه گرانادا و چه در مادرید. باری در همین سالهاست که در Residencia de Etudiante مادرید ��� جایی برای پرورش نیروهایی با افکار لیبرالی ـ لورکا، شعرش را بر سر زبانها میاندازد و در همین دورهاست که با نسل زرین فرهنگ اسپانیا آشنا میشود.
پژوهشهای لورکا، هرگز در چارچوب ��فلسفه�� و��حقوق�� که به تحصیل آنها در دانشگاه سرگرم بود، باقی نمیماند. مطالعه آثار بزرگان جهان از نویسندگان جنبش ۹۸ چون ماچادو (Machado) و آسورینAzorin) (وهمینطور آثارشاعران معاصر اسپانیا چون روبن داریو (Roban Dario)، خیمنز گرفته تا نمایشنامههای کلاسیک یونانی، از لورکا شاعری با دستان توانا و تفکری ژرف و گسترده میسازد. لورکا نخستین کتابش (به نثر) را در سال ۱۹۱۸ به نام ��باورها و چشم اندازها�� (Impersiones y Viajes) در گرانادا به چاپ میرساند. به سال ۱۹۲۰ نخستین نمایشنامه اش با نام ��دوران نحس پروانهها�� (el malificio de la mariposa) را مینویسد و به صحنه میبرد که با استقبال چندانی روبرو نمیشود. و سال بعد (۱۹۲۱)، ��کتاب اشعار�� (Libre de Poems) که نخستین مجموعه شعرش است را منتشر میکند. ۱۹۲۲ سالی است که با مانوئل دفایا جشنواره بی همتا کانته خوندو(Conte Jondo)، آمیزهای از افسانهها، آوازها و پایکوبیهای کولیان اسپانیا که میرفت در هیاهوی ابتذال آن سالهای فلامنکو به دست فراموشی سپرده شود، را برپا میکند . لورکا در ۱۹۲۷ ��ترانهها (Canciones)�� را منتشر میکند و نمایشنامه ��ماریانا پیندا�� (Mariana Pineda) را در ماه ژوئن همین سال به صحنه میبرد و در بارسلونا نمایشگاهی از نقاشیهایش بر پا میشود. در ۱۹۲۸ محبوبترین کتابش، ��ترانههای کولی�� (Romancero Gitano) منتشر میشود. نشانی که بسیارانی آن را بهترین کار لورکا میدانند. مجموعهای که شهرتی گسترده را برای فدریکو به ارمغان میآورد چنانکه لقب ��شاعر کولی�� را بر او مینهند. شکل گیری هسته نمایشنامه ��عروسی خون�� با الهام از خبر قتل نیخار(Nijar) در روزرنامهها، نیز به سال ۱۹۲۸ بر میگردد. در تابستان ۱۹۲۹ شاعر به نیویورک سفر میکند و برای آموختن انگلیسی وارد دانشگاه کلمبیا میشود. در نیویورک است که لورکا به شعر سختش میرسد. به سرزنش از شهری با معماریهای مافوق آدمین، ریتم سرگیجه آور و هندسهٔ اندوهناک میرسد. حاصل سفر نیویورک مجموعه اشعاری است با نام��شاعر در نیویورک�� که در ۱۹۴۰ (پس از مرگ شاعر) منتشر میشود. واژههایی که مملو از همدردی با سیاهان آمریکا است و اثر دیگری که نمایشنامهای شعرگونه و ناتمام و کارایی گرفته از سفر شاعر به آمریکاست ��مخاطب��Audience و یا به تعبیر گروهی دیگر ��مردم��(people) نام دارد. فدریکو، دربهار ۱۹۳۰ خسته از زندگی سیاه ��هارلم�� و ریشههای فولادی آسمان خراشهای نیویورک، در پی یک دعوت نامه جهت سخنرانی در ��هاوانا�� به آغوش سرزمینی که آنرا ��جزیرهای زیبا با تلألو بی پایان آفتاب�� میخواند، پناه میبرد .شاید دوماه اقامت لورکا درکوبا و خو گرفتن دوبارهاش با ترانههای بومی و تم اسپانیایی آن بود که سبب گشت تا شاعر به اندلس اش بازگردد. در همین سال است که نگارش ��یرما�� را آغاز میکند. با بازگشت به اسپانیا در خانه پدری (گرانادا) ساکن میشود و ��مخاطب�� را در جمع دوستانش میخواند و در زمستان ��همسر حیرت آور�� (la zapatero prodigiosa) را به صحنه میبرد (در مادرید).
مجسمه فدریکو گارسیا لورکا
سال بعد (۱۹۳۱) ��چنین که گذشت این ۵ سال�� را مینویسد که تنها پس از مرگش یه صحنه میرود و پس از آن کتاب جدیدش به نام ��ترانههای کانته خوندو�� el poems del Conte Jondo، که در ادامه کار بزرگش در جشنواره کانته خوندو و ��ترانههای کولی�� است را منتشر میکند. در ماه آوریل حکومت جمهوری در اسپانیا اعلام موجودیت میکند و این سبب میشود تا شاعر، که تئاتر را بی وقفه به روی مردم میگشاید، بیش از پیش موفق شود. چرا که در ۱۹۳۲ به نام کارگردان یک گروه تئاتر سیار (la barraca) که کسان آن را بازیگران آماتور پایه ریزی میدادند به شهرها و روستاهای اسپانیا میرود و آثار کلاسیک و ماندگاری چون کارهای لوپه دبگا) l���ope de vega (و کالدرون) Calderon) و ..را به اجرا در میآورد. در زمستان همین سال ��عروسی خون�� را در جمع دوستانش میخواند و به سال ۱۹۳۳ آنرا به صحنه میبرد(مادرید). اجرای این تراژدی با کامیابی و استقبال بی مانندی روبه رور میشود، و همچنین وقتی در همین سال شاهکارش را به آرژانتین میبرد و در بوئینس آیرس به نمایش در میآورد، این کامیابی برای لورکا تکرار میشود. در همین سفر (از سپتامبر ۱۹۳۳ تا مارس ۱۹۳۴) است که هسته��� دنا رزیتا��� شکل میگیرد. ۱۹۳۴ سالی است که فدریکو، ��یرما�� (Yerma) و ��دیوان تاماریت)�� (Divan del Tamarit) را به پایان میرساند. ��یرما�� نیز چونان اثر پیشین (عروسی خون)تراژدی است که از فرهنگ روستائیان اندلس و ناامیدی ژرف اشان سرچشمه میگیرد. و درخشانترین جای شعر لورکا (و حتی اسپانیا) به همین سال است که رقم میخورد. ��مرثیهای برای ایگناسیو سانچز مخیاس�� Mejias Lianto por Ignacio Sanchez ؛ سوگنامهای که برای همیشه در تاریخ ادبیات جهان بی مانند و بی جانشین ماند؛ شعری جادویی برای دوستی گاوباز که مرگی دلخراش را در میدان گاوبازی درآغوش میکشد.
با توجه به اینکه لورکا عمدتاً غیر سیاسی بودهاست و در بین هردو طرف جنگ داخلی اسپانیا دوستانی داشتهاست ، فرضیههایی در مورد نقش حسادت همجنسگرایانه در مرگ لورکا وجود دارد.به هرحال، مرگ او در ۱۹ آگوست ۱۹۳۶، نزدیک گرانادا اتفاق افتادهاست
آثارنمایشنامه ��دوران نحس پروانهها�� ۱۹۲۰ کتاب اشعار ۱۹۲۱ ترانهها ۱۹۲۷ نمایش نامه ��ماریانا پیندا�� ژوئن ۱۹۲۷ چنین که گذشت این ۵ سال ۱۹۳۱ ترانههای کانته خوندو نمایش نامه ��عروسی خون�� ۱۹۳۳ یرما ۱۹۳۴ خانه برنارد آلبا ۱۹۳۶ شاعر در نیویورک ۱۹۴۰ احساسات و پروانه طلسم پروانه (نیرنگ پروانه) قصیده کولی زاری برای مرگ یک گاوباز عروسکان خیمه شب بازی
نمونه اشعار
در مدرسه
کدام دختر است که شو میکند به باد؟
[پنجرهٔ مدرسه، پردهئی از ستارهها دارد.]
ترانهیی که نخواهم سرود بالای پیچک چنین شد پس که من دیدم به رویا
و در انتها یکی از شاهکارهای فدریکو گارسیا لورکا رو براتون انتخاب کردم که احمد شاملو به زیبایی ترجمه کرده و اون رو به صورت دکلمه خونده با توجه به بالا رفتن حجم مجله این قسمت رو به صورت لینک مستقیم گذاشتم ، دوستانی که تمایل دارن بر روی لینک زیر کلیک کنن مرثیه برای ��ایگناسیو سانچز مخیاس��
فرهاد رادمنش & ماهرخ بیگلری ��� ايميل سندر گروه مارشال مدرن
My Blog ~> www.Alad.MihanBlog. IR
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Powered By Amir Hejvani - Marshal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
All Rights Reserved By Marshal Modern Group | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
__._,_.___
No comments:
Post a Comment