Tuesday 23 August 2011

...:::Marshal-Modern:::... ~> Amoozeshe Musighi (3) <~



 

مارشال مدرن :: بزرگترین و جذابترین گروه اینترنتی ایران

 
 

 
 
 

برای عضویت در بزرگترین گروه ایران اینجا کلیک کنید

 
 

آخرین برنامه های گروه مارشال مدرن :         1. تور 1 روزه ماسوله در تاریخ جمعه 11 شهریور 1390                    2. کنسرت بزرگ مازیار فلاحی در برج میلاد تهران 16 و 18 شهریور 90 ... رزرو بلیط : 09190872108

 
 

 

 

     
   

 

 

امنیت فنی گروه مارشال مدرن بر عهده تیم ایرانویچ میباشد

  

 

 

مجله آموزش موسیقی شماره 3

 

 

با سلام و درود به همه مارشالیهای عزیز

در خدمت شما هستم با سومین قسمت از آموزش موسیقی

امیدوارم تا پایان درس این جلسه من رو همراهی کنید

قبل از شروع کلاس لازم میدونم یه نکته ای رو خدمت همه دوستان عزیز عرض کنم

 

خیلی از عزیزان به بنده ایمیل زدند و خواستند که آموزش سازهای دیگه مثل ویلون یا سنتور یا حتی تنبک و غیره رو در مجله داشته باشیم در جواب این دوستان عزیز

باید عرض کنم که همونطوری که میدونید موسیقی یک علم هستش که ارتباط خیلی نزدیکی با فیزیک داره

شاید به نوعی بتونم بگم موسیقی نوعی فیزیک ارتعاش هست و خوب مسلما رسیدن به درک از موسیقی نیاز به اطلاعات پایه خواهد داشت

 

بنابراین از نظر بنده نوع ساز در یادگیری تئوری موسیقی زیاد مهم نیست

البته منظورم این نیست که سازهای کوبه ای رو با سازهای زهی مقایسه کنم

هدفم این هست که کلا در سازهای سیمی یا زهی نوع ساز در آموزش تئوری موسیقی فرقی نمیکنه

مثلا اگر شما تئوری موسیقی رو با ساز ویلون شروع کنید یا با گیتار هیچ فرقی نمیکنه تا مرحله ای که بخواهید وارد نوازندگی بشین

اما من همینجا به همه هنر دوستان عزیز این قول رو میدم که بعد از آموزش گیتار یک نظر سنجی در این مجله برگزار خواهیم کرد تا در مورد آموزش ساز بعدی به توافق برسیم

 

من سعی میکنم در این مجله در مورد موسیقی اصیل ایرانی هم مقالاتی رو ارائه بدم تا اگر در نظر سنجی سازهای اصیل ایرانی انتخاب شدن دوستان تا حدی آشنایی داشته باشن

مطمئنا در زمینه آموزش سازهای دیگر غیر از گیتار به کمک استاتید موسیقی گروه نیاز خواهم داشت

 

 

اصول مقدماتی موسیقی

در جلسه قبل در مورد حامل و میزانها صحبت کردیم

در این جلسه ادامه درس نت خوانی رو ادامه میدیم

 

نقطه: هرگاه سمت راست نت نقطه ای گذاشته شود به اندازه ی نصف کشش آن نت به خودش اضافه میشود

 

 

 

دو نقطه: چنانچه دو نقطه سمت راست نت قرار گیرد نقطه ی اول نصف کشش نت و نقطه دوم نصف ارزش نقطه ی اول محاسبه میشود

 

 

در مورد کشش نتها در جلسه قبل توضیح دادم اما برای یاد آوری شکل کشش نتها رو میذارم

 

 

 

خط اتحاد: هرگاه بر روی دو یا چند نت همصدا خط منحنی قرار بگیرد، ارزش زمانی نت دوم به نت اول می شود

خط اتصال: روی دو یا چند نت همصدا یا غیر همصدا قرار میگیرد که نشان دهنده آن است که قطعه ی مذکور اجرایی پیوسته داشته باشد

 

 

تریپلت (تریوله): گاهی در یک قطعه علامتی مانند شکلهای زیر و شکلی مانند

a

در بالای نت قرار میدهند که به نوازنده نشان می دهد که این سه نت یا بیشتر را به ازاء زمانی هر سه چنگ، دو چنگ و یا هر سه نت سیاه، دو نت سیاه بنوازید این حالت را تریپلت یا تریوله می نامند

 

 

 

 

تکرار میزان ها: یکی از علائم تکرار به صورت زیر میباشد

 

 

چناینچه بعد از پایان یافتن یک میزان علامت فوق را مشاهده کنیم باید دوباره میزان اجرا شده را تکرار کنیم و سپس به اجرای میزان بعدی بپردازیم

 

در مبحث نت خوانی یک قسمتی که بسیار اهمیت داره بخش نشانه های تغییر دهنده

 یا علامات کروماتیک می باشد که به توضیح کاملی در باره اونها میپردازیم

 

علامات کروماتیک

 

 

لطفا شکل بالا را خوب در نظر داشته باشید

 

اما ممکنه خیلی از دوستان این سوال براشون پیش بیاد که این علامت ها به چه معنی و مفهومی میباشند و کجا کاربرد دارند

برای درک بهتر این مطلب باید ببینیم از فاصله یک نت تا نت بعدی که اگر یک پرده فاصله داشته باشن چه اتفاقی رخ میده

برای مثال فاصله بین نت دو تا ر مانند شکل زیر می باشد

 

در واقع از نت دو تا ر اگر بخواهیم تغییر صدا یا فرکانس بدیم باید این فواصل رو طی کنیم

که این فواصل خودشون در موسیقی بسیار کاربرد دارن

البته در موسیقی اصیل ایرانی از فواصل ربع پرده بیشتر استفاده میشه اگر بخوام بهتر توضیح بدم باید بگم کلا در موسیقی شرقی اعم از موسیقی عربی و همینطور موسیقی چینی از فواصل ربع پرده برای بیان احساسات بیشتر استفاده میشه

شاید براتون جالب باشه، اگر دقت کرده باشین خیلیها میگن موسیقی اصیل ایرانی دلگیره و گوش کردن بهش با احساسات آدم بازی میکنه

من به شخصه خیلی از موسیقی ایرانی لذت میبرم چون بیان احساساتش بسیار قوی تره و دلیلش هم اینه که وقتی فواصل ربع پرده وارد موسیقی میشن امکان مانور بیشتری روی اجرای نتها خواهیم داشت و به همین دلیل آهنگساز خیلی بهتر میتونه احساسات رو بیان کنه

 

اما در موسیقی پاپ مخصوصا سبک راک که حالا توضیحات بیشترش رو در جلسات بعدی میدم از فواصل نیم و یک استفاده میشه لذا دست آهنگساز برای ساختن هر نوع آهنگی باز تر خواهد بود

امیدوارم این بخش رو خوب تونسته باشم توضیح بدم

 

یکی از فرق های عمده بین موسیقی پاپ و اصیل در همین فواصل بین نتهاست که در جلسات بعدی توضیحات کامل تری رو در موردش بیان میکنم

 

ترتیب قرار گیری دیزها و بمل ها

 

ترتیب دیزها در ابتدای قطعه بعد از کلید بصورت پنجم های بالا رونده می باشد اولین نتی که دیز میگیرد نت فا می باشد و به همین ترتیب پیش می رود تا جاییکه هر هفت نت دیز دار شوند

بمل ها با ترتیب چهارم بالا رونده در ابتدای قطعه قرار میگیرند و اولین نتی که بمل میگیرد نت سی می باشد

 

 

به عبارت دیگر بمل ها بر خلاف دیزها حرکت میکنن به عنوان مثال اولین دیز آخرین بمل می باشد و دومین دیز ششمین بمل به همین ترتیب تا آخر

 

 

 

خوب دوستان عزیز بحث تئوری موسیقی این جلسه در اینجا به پایان میرسه

در جلسه بعدی در مورد گامها و انواع اون صحبت خواهیم کرد

سعی کنین مطالب گفته شده رو خوب بخونید تا در آینده درک مطالب آسون تر باشه

 

 

معرفی شکل و اجزاء تشکیل دهنده گیتار

 

 

 

 

 

 

 

طریقه صحیح دست گرفتن ساز

 

برای اینکه بتونیم خوب ساز بزنیم باید ابتدا درست ساز رو در دست بگیریم و همینطور طرز صحیح نشستن روی صندلی بسیار حائز اهمیت می باشد

به تصاویر زیر خوب دقت کنید

 

 

 

آرنج دست باید کاملا در انتهای کوزه ساز قرار بگیرد

همینطور قسمت انحنا دار ساز باید بر روی زانو باشد

 

 

 

 

در صورت عدم استفاده از زیر پایی میتونین پای راست خود را به روی پای چپ بذارین و قسمت انحنا دار

ساز رو بروی زانوی پای راستتون قرار بدید تا طرز دست گرفتن ساز صحیح باشه

 

معرفی سیمهای گیتار

در این ساز 6 سیم وجود دارد که سه سیم آن از جنس پلاستیک و سه سیم دیگر از جنس فلزی که به صورت فنری

 بر روی یک لایه نخ ابریشمی پیچیده شده است و جهت تولید صدای باس کاربرد دارد

به سه سیم پلاستیکی تریبل

و به سه سیم فنری باس میگویند

 

ترتیب قرار گیری نتها و نام سیمها بر روی گیتار

 

در این ساز به صورت دست آزاد (حالتی که دست چپ هیچ دخالتی در اجرا ندارد) دو نت می وجود دارد

اولین سیم تریبل و آخرین سیم باس همصدا کوک میشوند و صدای نت می میدهند

به ترتیب قرارگیری نتها در این شکل دقت کنید

 

 

خوب دوستان عزیز لطفا مطالب این جلسه رو خوب مطالعه بفرمایید همینطور نتهای روی ساز به صورت دست آزاد

تا در جلسه آینده در مورد دسته گیتار و همینطور طریقه انگشت گذاری روی فرت ها توضیح بدم

 

 

 

پرسش و پاسخ

ارسالی از: خانم الهام

 
 
سلام دوست عزيز ، از ايميل بسيار خوب و كاربردي تون ممنونم فكر كنم يك سال پيش بود كه ايميل زده بودم و درخواست كرده بودم كه اين قسمت هم به ايميلهاي ارسالي از گروه مارشال اضافه بشه. از اينكه مي بينم اين موضوع پياده شد و قصد داره كه با جديت ادامه پيدا كنه و به نتايج مطلوب هم برسه خيلي خوشحالم چون اين قسمت دقيقا قسمت مورد علاقه منه و نه تنها دوستش دارم بلكه مورد نياز منم هست. از شما و اين گروه هم ممنونم كه بدون هيچ چشم داشتي و با علاقه اين بخش و لحاظ كرديد . چون اگر قرار باشه اين اطلاعات و كسي به دست بياره يا بايد كتابي در اين باره بخره يا بايد كلي توي اينترنت سرچ كنه يا بايد با شخصي كه موسيقي مي دونه صحبت كنه كه البته اون شخص آيا فرصتي داشته باشه يا خير ، اين تازه يك مساله است ومساله دوم اينكه بايد پولي بابت يادگيري هم پرداخت بشه، به هر حال از شما دوست عزيز سپاسگزارم. خدا قوت هميشه سلامت باشيد و با اين قسمت از ايميلها ما رو هر روز خوشحال تر كنيد و البته به روز تر.
به اميد روزي كه بتونم خيلي روون و خيلي زيبا گيتار و بنوازم.
 
" موسيقي زبان بيان احساس است"
 

 

پاسخ: سلام به شما دوست عزیز از شما ممنونم بخاطر لطفی که به مجله موسیقی و همینطور گروه مارشال دارید منم امیدوارم که با پیگیری مجله موسیقی شما بتونید خیلی زود گیتار بزنید

امیدوارم بتونم آموزش موسیقی مخصوصا آموزش گیتار رو به نحو احسنت ادامه بدم تا همه دوستان علاقه مند بتونن استفاده کنن

 

ارسالی از:خانم رضایی

سلام و خسته نباشید ویزه خدمت اقای نصیر

مجله فوق العاده ایه.من دنبال همچین اموزشی بودم.امیدوارم تداوم داشته باشه تا بتونیم خروجی خوبی داشته باشیم.

فقط اگه میشه اموزش گیتارو در کنار اموزشهای دیگه کلا داشته باشید تا پیشرفته که حداقل گیتاریستا تا اخر ادامه بدن.چون یکیش کامل باشه بهتر از اینه مطلب نصفه نصفه باشه.

ممنون از لطفتون

 

پاسخ: با عرض سلام خدمت خانم رضایی

 انشاالله این مجله تداوم پیدا خواهد کرد و به نتایج بسیار خوبی هم در این زمینه خواهیم رسید

 هدف منم همینه تا آموزش گیتار رو در کنار تئوری موسیقی داشته باشیم و تا مراحل حرفه ای سعی میکنم ادامه بدم

مطمئن باشید که هیچ آموزشی به صورت نیمه کاره رها نخواهد شد و تا جایی که امکان داشته باشه و بتونم سعی میکنم آموزشها به صورت ایمیل  مکتوب ارسال بشن

 


 

ارسالی از: آقای وحید هادی

سلام . میخوام بی مقدمه ای چیزی بگم ... من خیلی کلاس رفتم و الانم ساز میزنم ( گیتار ) باور میکنید الان با خواندن این متن زیبای شما تازه نتها برام جا افتاد . ... میخوام بگم مرسی   ای کاش تصویری هم برای بعضی از آهنگهای ساده ... مشید نشان بدین .. طرز گرفتن دسته گیتار یا نواختن .. با چه سرعتی یا به چه سبکی ... ارپژ ها ..... در هر صورت ما که حال کردیم ..  هادی از کرج . شرکت هواپیمایی . مدیر تور

 

پاسخ: سلام هادی جان

شما لطف دارین دوست خوبم

انشاالله کم کم به اون مراحل هم میرسیم آرپژها و انواع ریتم طریقه صحیح برای آکورد گیری معرفی آکوردها

و خیلی چیزاهای دیگه

به زودی آکورد معروفترین آهنگها رو از خواننده ها توی آموزشها خواهیم داشت

ما از آموزش مبتدی شروع کردیم و کم کم به صدا سازی و سلفژ و مراحل حرفه ای خواهیم رسید


 

ارسالی از: آقای شهرام توکلی


 

salam , mer c , ba tavajoh be inke chand sale  ba musighi ashena hastam , pishnahad mikonam , dar morede kelidha ( fa , do ) , tedadeshon ,vosate sedashon , va karbordeshon ke baraye che  sazhaee hast( sazhaee ke sadaye bass , soprano daran ), ye tozihe mokhtasar bedeid , va age momkene , safhe eero baraye tabodole nazar va ya ... miane afrade alaghemand be  musighi  eejad konid , fekr mikonam ke ham be shoma komak mishe ( dar vaght , pasokhgoee ....) ham, khode dostan mitonan dar besiari az mavared be ham komak kardeh , va az tajrobeye ham estefadeh konan ,albatte dar sorati ke reshteye kalam az daste shoma ostade aziz ,kharej nashe , ta nazare shoma va emkanat , salahdid  va... chi bashe .jesarate bandaro bebakhshid. 

ba tashakor va arezoye movafagheeat  
 

 پاسخ : با سلام به استاد عزیزم جناب آقای توکلی

از اینکه میبینم مجله موسیقی مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خوشحالم

مطمئنا از تجربیات شما در پیشبرد این مجله استفاده خواهم کرد

در مورد کلیدها و انواع اونها چشم من سعی میکنم توضیحات کاملتری رو بیان کنم اما بخاطر اینکه نمیخوام آموزش فقط حالت تئوریک داشته باشه سعی میکنم در هر قسمت و بخش سلفژ و آموزش تئوری موسیقی به این نکته هم توجه کنم

در مورد ایجاد بخشی برای تبادل نظر باید خدمتتون عرض کنم که چون ما در یک گروه اینترنتی فعالیت داریم امکان راه اندازی این بخش بسیار مشکل خواهد بود

و منم به دلیل مشکلات شغلی متاسفانه نمیتونم یک همچین بخشی رو ساپورت کنم چون در اون صورت همه باید به گروه ایمیل ارسال کنن و این نشدنیه

اما تا اونجایی که بتونم سعی میکنم در بخش پرسش و پاسخ این قسمت رو پوشش بدم

 

ارسالی از: خانم رویا

سلام

مرسی از ایمیلاتون خیلی عالین.....میشه لطفا آموزش ویلون هم شروع کنید،من خودم ویلون میزنم ولی میخوام خیلی زود پیشرفت کنم....ممنون میشم اگه این کارم کنید

با تشکر از شما دوستان عزیز

 


 

پاسخ: با سلام به شما دوست عزیز

در مورد آموزش ویلون باید عرض کنم که همونطوری که خودتون میدونید ویلون ساز بسیار سنگینی هست و آموزش اون نیاز به سالها تمرین داره

برای شروع ما آموزش گیتار رو در نظر گرفتیم

اما بعد از آموزش گیتار سراغ ویلون و سازهای دیگه هم خواهیم رقت

شما بخش تئوری موسیقی رو اگر دنبال کنید در رابطه با ویلون نوازی به شما کمک چشمگیری میکنه

 

ارسالی از: خانم مهناز


SALAM,

BA SEPAS AZ MATALEHBEH MOFIDETOON

PESARAM 7 SALESHEH VA DOREYEH ORF RO BA MOVAFAGHIYAT TAMOOM KARDEH .

DOOST DARAM VIOLON BEZANEH.

CHETOR ALAGHEH MANDESH KONAM???

MER C AZ PASOKHETOON
 

پاسخ: با سلام به شما دوست عزیز

در رابطه با علاقه مند کردن کودکان به موسیقی توصیه من این هستش که به هیچ عنوان مجبورش نکنید

اگر میخواین ویلون بزنه اول از همه براش یه ساز بخرید و بذارید با فیزیک و چهره سازش دوست بشه و کم کم مطمئن باشین خودش علاقه به یادگیری نشون میده

بعد از یه مدتی که با سازش آشنا شد میتونید براش استاد بگیرید که هفته ای یک جلسه یا هر دوهفته یک جلسه نیم ساعته براش کلاس بذاره و کم کم و با حوصله بهش آموزش بده
 

 

لطفا در رابطه با پیشبرد اهداف مجله موسیقی ما رو راهنمایی بفرمایید حتما از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما جهت ارتقاء مجله بهره خواهیم گرفت
 
فقط تنها خواهشی که از شما دارم این هستش که در صورت امکان سوالاتتون رو با فونت فارسی برام بفرستید
 
در رابطه با درس امروز اگر سوالی داشتید ایمیل بزنید تا در شماره بعدی پاسخ بدم
با تشکر از توجه شما
 
Nasir6746_ms@yahoo.com
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 

 
 

 

 
 

 
 

 
 
 

 
 

 

 
 

 
 

 
 

Powered By Amir Hejvani - Marshal

All Rights Reserved By Marshal Modern Group

 

 



__._,_.___


~~~~~~~~~ Marshal-Group-Modern ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
~~~~~ EXCLUSIVE GROUP BY AMIR HEJVANI ~~~~~
________________________________________________________

To Join Marshal-Group-Modern Click This Url:
http://www.marshalclub.com/join
________________________________________________________

For More Information About Us:
www.marshalclub.com
________________________________________________________

http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join
http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join
http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Post a Comment