| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| امنیت فنی گروه مارشال مدرن بر عهده تیم ایرانویچ میباشد
با سلام و درود به همه دوستان عزیز در خدمت شما هستم با ششمین جلسه از مجموعه آموزش موسیقی امیدوارم که از این دروس استفاده کرده باشین
در جلسات قبلی همونطور که در جریان هستید درباره تئوری موسیقی تا حدی صحبت کردیم اما تئوری موسیقی به دلیل اینکه ممکنه با روحیه خیلی از دوستان سازگاری نداشته باشه ادامه پیدا نکرد و قرار بر این شد تا جزوه ای به صورت فایل آماده بشه و خوب با توجه به مشغله کاری که دارم این کار کمی زمان بر هست امیدوارم که بتونم این جزوه رو به زودی به اتمام برسونم و اونو برای دانلود در اختیار شما بزرگواران قرار بدم
در ضمن هنوز خیلی از دوستان به بنده ایمیل میزنن که چطور میتونیم به جلسات قبلی دسترسی داشته باشیم بنده برای سهولت کار و اینکه شما راحت بتونید به آرشیو جلسات قبل دسترسی داشته باشین وبلاگی راه اندازی کردم و هر هفته اونو آپدیت میکنم شما با مراجعه به این وبلاگ میتونید تمام جلسات رو به صورت یکجا ملاحضه بفرمایید
در جلسه پنجم درباره نحوه نشستن به روی صندلی و همینطور دو تا از تکنیکهای مهم دست راست صحبت کردیم در این جلسه در مورد دسته گیتار و همینطور تعدادی از نتهای روی دسته صحبت خواهیم کرد
در جلسات قبل در مورد نتهای آزاد روی دسته گیتنار صحبت کردم که سیمهای آزاد به ترتیب از سیم شش تا سیم یک می - لا - ر - سل - سی - می می باشند
در عکس فوق که دسته گیتار را نمایش میدهد یک سری خطوط به صورت عمودی با سیمها قرار دارند این خطوط در دسته حقیقی یک قطعه فلزی هستند که در واقع دسته ساز را تقسیم بندی میکنند به هر کدام از این دسته بندی ها یک فرت می گویند البته در گیتارهای آگوستیک این دسه بندی ها یا فرت ها تعداد بیشتری نسبت به گیتارهای کلاسیک دارند در همه گیتار ها این دسته ها نشانه گذاری می شوند تا نوازنده بتواند در هنگام نواختن دقیقا جای هر فرت را انتخاب کند
در عکس بالا به این نشانه ها توجه کنید در فرت های 3 و 5 و 7 و 9 و 12 این نشانه ها به صورت یک نقطه مشخص شده اند اگر ساز خود را در دست بگیرید و به صورت عمودی از بالا به دسته نگاه کنید این نشانه ها را روی دسته ساز خواهید دید
فواصل نتها روی دسته ساز: در ساز گیتار هر فرت نیم پرده محسوب میگردد خوب حالا اگر ما فواصل نتها را فرا بگیریم به راحتی میتوانیم جای نتها را روی دسته ساز تشخیص دهیم
Do Re Mi Fa Sol La Si هفت نت موسیقی به ترتیب عبارتند از: دو ر می فا سل لا سی
خوب فواصل هر به صورت زیر می باشد اگر بخواهیم از نت دو تا نت ر تغییر فرکانس یا تغییر صدا بدهیم باید در فاصله استاندارد یک پرده بالا تر برویم یعنی از نت دو تا ر یک پرده محسوب میشود Do - Re یک پرده
Re - Mi یک پرده
Mi - Fa نیم پرده نکته: به دلیل فرکانس نزدیک صدای نت می تا نت فا اگر ما نیم پرده فرکانس صدا را بالاتر بریم نت ما کاملا تغییر خواهد کرد به همین دلیل فاصله بین نت می تا فا نیم پرده می باشد
Fa - Sol یک پرده
Sol - La یک پرده
La - Si یک پرده
Si - Do نیم پرده
تا اینجا با فواصل آشنا شدیم پس ما در فواصل نتها فاصله هر نت تا نت بعدی یک پرده محسوب میشود اما نتهای می تا فا و همینطور فاصله بین سی تا دو نیم پرده می باشد
حالا چطور میتونیم نتها رو روی دسته گیتار پیدا کنیم
با توجه به نتهای آزاد و همینطور توضیحات در مورد فواصل موسیقی نتهای روی دسته به شکل زیر خواهند بود
این نتها به همین صورت روی دسته تکرار میشوند تا فرت 12 که تمام نتهای فرت 12 همانند نتهای دست آزاد خواهند بود یعنی در فرت 12 نتهای ما به صورت زیر از سیم ششم تا سیم اول خواهند بود می - لا - ر - سل - سی - می
خوب امیدوارم با توجه به دروس قبلی کاملا متوجه درس امروز شده باشید برای این جلسه 2 تا تمرین براتون در نظر گرفتم که باید خوب این تمرینات رو انجام بدین تا برای درس جلسه بعدی آمادگی داشته باشین
تمرین اول: در این تمرین شما باید جای نتها رو روی دسته گیتار پیدا کنید و هر نتی رو به صورت تک ضرب به سیم بزنید و سعی کنید صدای نتها و همینطور اسم اونها براتون کاملا جا بیوفته به هیچ وجه سعی نکنید تمرین رو سریع انجام بدین بلکه با صبر و شکیبایی این کارو انجام بدید
تمرین دوم: در این تمرین که خیلی هم مهم هستش باید دست چپ شما و مخصوصا انگشتانتون کاملا آمادگی لازم رو برای صحیح گرفتن فرت ها پیدا کنن طرز صحیح گرفتن فرتها رو در جسله 4 همراه با عکس توضیح دادم شما ابتدا از فرت اول سیم اول شروع کنید ابتدا فرت 1 رو بگیرید و سیم اول رو همونطوری که نگه داشتین تا فرت 12 بکشید طوری که درد رو در نوک انگشتتون کاملا حس کنید این تمرین باعث میشه انگشتان شما استقامت لازم رو جهت فرت گیری بدست بیارن از انگشت اول شروع سپس انگکشت دوم و سوم کنید تا انگشت چهارم ابتدا سیم اول با هر 4 انگشت سپس سیم دوم با هر 4 انگشت و همینطور تا سیم ششم ادامه بدید این تمرین ممکنه باعث ایجاد تاول در انگشتان شما بشه که باید بگم برای محکم شدن انگشتتون لازمه سعی کنید تمرینات رو با دقت انجام بدین چون این تمرینات خیلی مهم هستند در اینجا جلسه 6 به پایان میرسه در جلسه بعدی در مورد آکورد و تعریف اون و همینطور مقدمات ریتم صحبت خواهیم کرد
پرسش و پاسخ
ارسالی از : خانم صادقی
scorpion: ارسالی از با عرض سلام خسته نباشيد ممنون از زحماتتون من علاقه زيادي به ساز دهني دارم اگر لطف كنيد در مورد اون هم توضيحاتي بفرماييد بسيار سپاسگذارم
پاسخ: سلام دوست عزیز من در مورد ساز دهنی اطلاعات زیادی ندارم اما چشم سعی میکنم از کسانی که در این باره مقاله ای دارن درخواست کنم که نمونه مقالشون رو برام ارسال کنن تا در مجله موسیقی قرار بدیم
ارسالی از: خانم مریم
پاسخ: با سلام خدمت شما قبل از هر چیز خدمتتون تبریک میگم که فرزندتون با موفقیت دوره ارف را پشت سر گذاشته و وارد مراحل انتخاب ساز و نوازندگی شده اما در مورد خرید پیانو در حال حاضر اکثر سازها در بازار چینی هستند مخصوصا گیتار و پیانو من خودم به شخصه تخصصم در زمینه پیانو نیست اما اگر بدونم شما در حدود چقدر میخواهین برای خرید ساز هزینه کنین سعی میکنم در این زمینه از دوستانم سوال بپرسم و جوابشو خدمتتون ایمیل کنم
برای مطالعه جلسات قبل میتوانید به وبلاگ مراجعه نمایید لطفا در رابطه با پیشبرد اهداف مجله موسیقی ما رو راهنمایی بفرمایید حتما از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما جهت ارتقاء مجله بهره خواهیم گرفت فقط تنها خواهشی که از شما دارم این هستش که در صورت امکان سوالاتتون رو با فونت فارسی برام بفرستید
در رابطه با درس امروز اگر سوالی داشتید ایمیل بزنید تا در شماره بعدی پاسخ بدم با تشکر از توجه شما Nasir6746_ms@yahoo.com
| |||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
| ||||
Powered By Amir Hejvani - Marshal | ||||
All Rights Reserved By Marshal Modern Group | ||||
__._,_.___
No comments:
Post a Comment