Saturday, 30 April 2011

...:::Marshal-Modern:::... ~> Cinema Magazine (22) <~



 

مارشال مدرن :: بزرگترین و جذابترین گروه اینترنتی ایران

 
 

.برای اطلاعات بیشتر با شماره 09122867270 تماس بگیرید

 
 
 

برای عضویت در بزرگترین گروه ایران اینجا کلیک کنید

 
 

آخرین اخبار از گروه مارشال مدرن :         1. انتخاب فرهاد رادمنش بعنوان معاون جدید گروه مارشال مدرن بعنوان جانشین مملی طبا                    2. تور 2 روز و 1 شب شمال و نمک آبرود اقامت در هتل زیبای کوروش در تاریخ 15 و 16 اردیبهشت 90 : ثبت نام با شمار تماس 09125164478

 
 

 

 

 

 

 

   

 

امنیت فنی گروه مارشال مدرن بر عهده تیم ایرانویچ میباشد

 

 

 

First Name

:

Farhad

 

Last Name

:

Rad Manesh

 

Position

:

Group Moderator

 

Email Address

:

Farhad.modern@yahoo.com

 

Yahoo ID

:

Farhad.modern

 

Facebook Link

:

 facebook.com/farhad.modern

 

Marshal Club ID

:

Farhad

 

 

 

 

سلام مارشالی های عزیز

 

با شماره 22 مجله سینمایی در خدمت شما هستم که مختص جشنواره بین المللی فیلم کیش هست

 در این ایمیل به صورت کامل این جشنواره رو مورد بررسی قرار دادم و اخبار این جشنواره و برگزیدگان این جشنواره که در مراسم اختتامیه پنج شنبه گذشته معرفی شدن رو براتون ارسال کردم که در ادامه می بینید

  Farhad.Modern@Yahoo.Com

فرهاد رادمنش

 

 

یادداشت محمد خزاعی دبیر جشنواره بین المللی فیلم کیش در نخستین روز این رویداد فرهنگی و سینمایی

محمد خزاعی دبیر جشنواره بین الملل فیلم کیش طی یادداشتی در آغاز این رویداد بین المللی با اشاره به لزوم توسعه گستره تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی  و تقویت همکاری��ها و همراهی��ها و مناسبات ملت ها بویژه ملت های منطقه که برخوردار از ویژگی های مشترک دینی، آئینی و زبانی و ریشه های تمدنی و هنری و فرهنگی هستند عنوان کرد: سینما، به عنوان کلیددار توسعه و پیشرفت ملت��ها در جهان امروز قادر است  گستره تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توسعه دهد و به  همکاری��ها و همراهی��ها و مناسبات ملت ها معنا بخشد، می��تواند راهبردی باشد برای نزدیکی هنرمندان، فرهیختگان و مردمانی که" میراث مشترک و آینده مشترک "دارند و شک نداشته باشیم برای  رسیدن  به  چکاد سعادت ، همکاری و ارتباطات موثر فرهنگی و هنری نقشی بی بدیل دارد.

 


 


روابط عمومی جشنواره فیلم کیش متن کامل یادداشت را منتشر کرد:  خاستگاه جشنواره بین��المللی فیلم کیش همین نگاه بزرگ است و محل و مأمنی است برای این با هم بودن و با هم رفتن حرکتی متعالی و باشکوه که می��خواهد "چشم انداز فردا "را با پشتوانه  غنی دیروز ترسیم نماید.

این جشنواره درخششی را بر می��انگیزد تا در شعاع آن گوشه��هایی از  ظرفیت‏، زیبایی ‏و جذابیت‏های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و پتانسیل‏های توریستی منطقه کشف و ثبت شود  و مولفه‏های گرانسنگ و بی��شمار فرهنگی و آئینی، "آداب و رسوم"، اساطیر، ریشه ها و مشترکات کشورهای منطقه احیا و تقویت گردد .

سینما، به عنوان رسانه��ای نافذ و تاثیرگذار در دنیای مدرن از ظرفیت��ها و کارکردهای بسیاری برخوردار است که  می��تواند در نزدیکی فرهنگ��ها و اعتلای هویت��های فردی و اجتماعی ، ملی، منطقه ای و جهانی نقش بی بدیلی ایفا  نماید و در این راستا، با توجه به مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی، آئینی و آرمانی کشورهای منطقه، افق نگاه جشنواره بین��المللی فیلم کیش برآن قرار گرفته است تا شرایط و فضایی مناسب برای تقویت تعاملات و همکاری��های متقابل و گسترش مناسبات فرهنگی؛ و همدلی و همگرایی بیش از پیش نخبگان، فرهیختگان و آفرینشگران فرهنگی هنری و سینمایی فراهم شود.

باورداریم که جهان امروز می��تواند و قادراست با نگاهی برتر و ممتاز در پرتو تکنولوژی و هنر سینما دیوارهای فردیت را درنوردد و با تکیه بر" داشته های مشترک" آینده��ای مشترک و انسانی را رقم بزند که زیباترین جلوه��ها و اخلاقیات انسانی که بشارت پیامبران الهی نیز بود به ثمر بنشیند. این میراث مشترک، ميراث مشترك انديشه ورزي بخش وسيعي از ملل مشرق زمين، در طي هزاره��ها است؛ ميراثي كه در بردارنده غني��ترين گونه��های انديشه فلسفی، عرفانی، زيبایی شناسی، معماری،  كلام و لذات سمعي - بصری، خط ، سنن، آداب و رسوم ماندگارانسانی است، تاريخ ملت��ها و شكوه توانائی انسان در بروزاحساسات و افكار و خلاقیت��های شاعرانه است. جشنواره کیش با این نگاه و دیدگاه برای توسعه گستره تعاملات فرهنگی و سینمایی کشورهای منطقه پی��ریزی شده و اراده و عزم جدی متولیان فرهنگی ایران و همدلی و همصدایی سینماگران ایران و منطقه ضامن آن است.

تاریخ این سرزمین بزرگ سرشارازنشانه های بارزفرهنگی است که ازجمله افتخارات بشری قلمداد می شود و بی گمان، ما اقوام  و ملل مختلف که برگرد خلیج همیشه فارس که همچون مرواریدی درخشان و پرتلالو می درخشد با تکیه بر میراث کهنمان خواهیم توانست آینده ای لبریز ازعشق، صلح، معنویت و ترقی را رقم بزنیم.
 

 

شمقدری:جشنواره کیش با هدف تصویرآئین های بومی و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی حرکت می کند

 

شمقدری در پیامی به جشنواره فیلم کیش:

جشنواره فیلم کیش، می��تواند محیط اقلیمی و تاریخی و گوشه��ای از سرزمین زیبای ما را در آثار اهالی سینما به زیبایی بشناساند.

 

 

 به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کیش، متن پیام معاون امور سینمایی بدین شرح است:

 

 

 

 "سینما هنر صنعت برتر و متعالی در قرن اخیر است و قاب جادویی تصویر بازتاباننده اقوال و افکار انسان��هاست به گونه��ای که هر کس در این آینه تمثالی از خود می��بیند و همزادپنداری مي��کند، اشک��ها و لبخندها، هیجان��ها و شورانگیزی��ها، به اوج احساس رسیدن در لحظات ناب معنوی تفکر و اندیشه عمیق، همگی از نتایج به نظاره نشستن این پرده خیال��انگیز است و جشنواره��ها منظرگاه اهل نظر برای ارزیابی آثار سینمایی است و اگر سینما به تاریخ و جغرافیا و فرهنگ این مرز و بوم و افق��های بلند پیش رو بپردازد آنگاه است که در خدمت تاریخ و تمدن این کشور و آرمان��های ملت بزرگ ایران درآمده است. آرمانی که برخاسته از حرکت انقلاب اسلامی است. تاریخی با شکوه و پرفراز و نشیب و جغرافیایی گسترده و طبیعتی چهار فصل که می��تواند از دریچه سینما به تمامی جهانیان شناسانده شود و جشنواره فیلم کیش از چنین جشنواره��هایی است که می��تواند محیط اقلیمی و تاریخی و گوشه��ای از سرزمین زیبای ما را در آثار اهالی سینما به زیبایی بشناساند.به تصویر کشیدن آیین��های بومی و فرهنگ��های اصیل ایرانی و اسلامی می��تواند از نتایج مطلوب برگزاری چنین جشنواره��ای باشد.

آرزوی توفیقات الهی را برای دست اندرکاران این جشنواره از خداوند منان خواستارم."

 

شایان ذکر است جشنواره بین المللی فیلم کیش به همت مرکز امور مناطق آزاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 4 تا 8 اردیبهشت در جزیره کیش برگزار می شود.

 

نظرات چند تن از فیلمسازان صاحب نام درباره اهمیت جشنواره کیش

 

 

روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم کیش چند نمونه از این اظهارات و یادداشت ها را منتشر کرد:

کمال تبریزی:

 جشنواره فیلم کیش می تواند محمل مناسبی برای تقریب افکار، فرهنگ و اعتقادات انسان ها درنقاط مختلف جهان باشند و شاید بتوان گفت که چنین هدفی درجشنواره از ضروریات زندگی بشری محسوب می شود.

 مجید مجیدی :

دست اندرکاران جشنواره موفق باشید

مجتبی راعی:

 به نظرم هرجشنواره ای که به نشاط فرهنگی کمک کند اتفاق مبارکی است بخصوص اگر همچون جشنواره فیلم کیش فراتراز ایران باشد.

 ابراهیم حاتمی کیا:

فیلم کوتاه وضعیت دو وجهی دارد.نوعی آزمون ورود به دنیای سینما که به نظرسهل می آید و نوع دیگرش سختترین شکل سینما که باید درمحدودترین زمان، موثرترین اثر تصویر را ایجاد باید کرد. و این بخش ممتنع آن است .جشنواره فیلم کیش جشنواره ای سهل و ممتنع است خدا کند سهل برگزار نشود. انشالله.

 مهرداد اسکویی:

 جشنواره فیلم کیش درحوزه��ی فرهنگ و تاریخ و انسان شناسی می��تواند با ایجاد علاقه��مندی دربین فیلم سازان ایران و کشورهای مهم منطقه به عنوان پلی میان فرهنگی عمل کند که چه به صورت مقطعی و چه دردرازمدت اهالی فرهنگ به آن نیازمندند. در عین حال در کنار نمایش آثار و مسابقه ی نیروهای جوان و مستعد درعرصه ی فیلم سازی فرهنگی و تاریخی از همه شیوه های ممکن استفاده کنند و درطی سال یک ارتباط کاملا پیوسته و منسجم بین آن ها، نظریه��پردازان فرهنگی و اهالی فیلم سازی برقرار باشد.

رضا میرکریمی :

 جشنواره جای خوبی است، کیش جای خوبی است، ولی جایزه گرفتن از داوری بهتر است.

ابراهیم فروزش:

 با درنظرگرفتن برنامه��های جدی و رسالتی که مدیریت جشنواره درنظر گرفته است امید می رود که بتوان به یک مرکز و جایگاه مهم و تاریخ ساز در قلب کشورهای آسیای میانه و نزدیک و کشورهای فارسی زبان که دارای زبان، فرهنگ و تاریخ مشترک با ایران هستند دست یازید. دراین تبادل که برپایه تولیدات سینمایی و نمایش آن ها شکل می گیرد، جدا از زمینه های کارساز اقتصادی آن دور نیست که به یک تجمیع فرهنگی و هنری با زبان واحد و نتیجتا، تقارن و دوستی های منسجم فرامرزی توفیق یافت.

احمدرضا معتمدی :

 جشنواره فیلم کیش می تواند این مروارید خلیج فارس را به مرکز جهانگردی جهانی تبدیل کند.

علیرضا امینی:

 منطقه کیش یکی از بهترین مکان ها برای جشنواره است که می تواند به یکی از بهترین جشنواره ها در حد بین الملل مطرح باشد و باید خیلی زودتر این اتفاق می افتاد. به امید موفقیت این جشنواره.

علیرضا سجادپور:

 سینمای ایران با توانمندی ها و استعداد های بالقوه و بالفعل ، باید پیوسته بتواند به فرامرزها بنگرد. سینمای ایران با هدف قراردادن مخاطبین منطقه ای، و سپس جهانی ، علاوه بر رونق اقتصادی، به حوزه نفود وسیع و گسترده اجتماعی و فرهنگی دست یابد.

برگزاری جشنواره های منطقه ای و بین المللی همچون جشنواره کیش می تواند گام خوبی در این مسیر باشد.

جمال شورجه:

 امیدوارم که جشنواره فیلم کیش در جهت تعمیق ارزش های ایرانی اسلامی  و رونق اخلاق و تربیت اسلامی و تحکیم روابط کشورهای منطقه گامی بزرگ و ارزشمند است. با آرزوی توفیق برای برگزارکنندگان جشنواره کیش.

علیرضا رئیسیان:

 تاثیریک جشنواره در تداوم آن است و اثری که بر تولیدات آینده می گذارد. جشنواره کیش می تواند نقش منطقه ای ویژه داشته باشد و تبدیل به یک بازار بین المللی و منطقه ای شود.

انسیه شاه حسینی :

 اگر خدا بخواهد جشنواره فیلم کیش می تواند حرکت مقدسی باشد برای نوعی از سینما که ارزش های نهفته را پیدا می کند.

 

یادداشت عفت خانی پور مبنی بر چرایی ورود مناطق آزاد به حوزه سینما

 

چرا جشنواره فیلم؟

 

مناطق آزاد کشور در سالهای اخیر رشدی بی‏نظیر و سریع داشته است. از لحاظ تجاری و صنعتی و اجرای پروژه‏های بزرگ و ملی این مناطق فعالیت‏های چشمگیری داشته‏اند. به عنوان مثال پروژه راه آهن چابهار و پروژه ملی پل خلیج فارس در قشم که پروژه‏ای که چهل سال بر روی کاغذ مانده بود؛ اجرایی شدند. بنابراین معرفی و به تصویر کشیدن این فعالیت ها و زحمات ضرورت تقویت فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی را بیش از پیش نمایان می‏سازد.

چرا که تصویر آیین‏ها، فرهنگ‏ها و آداب و رسوم مناطق آزاد که پیشینه‏ای تاریخی دارند و تمدن کهن ایران زمین را در دل خود جای داده‏اند؛ تاکنون مغفول مانده بود. مرکز امور مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با برگزاری جشنواره بین‏المللی فیلم کیش در تلاش است تا ضمن معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دغدغه‏های اقتصادی و سرمایه‏گذاری در این گونه مناطق را مرتفع سازد. جشنواره کیش در واقع یک ابزار تبلیغاتی قوی و تاثیرگذار است برای ظهور و شکل‏گیری یک حرکت اقتصادی. به نظر شما بهترین راه معرفی یک منطقه به سرمایه گذار به کارگیری حس بینایی و زیبایی شناسی او نیست؟!

تلاش کردیم تا در کنار جشنواره کیش؛ ضرورت حضور مناطق آزاد در کشور از جنبه های مختلف اقتصادی، صنعتی و گردشگری را به صاحبنظران، اقتصاددانان و مردم ایران معرفی کنیم.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همواره در کنار سرمایه‏گذاران، فعالان صنعت، صاحبان مشاغل، بازرگانان و مردم خواهد بود.

تعامل دو سویه هنر و اقتصاد

سینما محلی است برای ظهور و بروز همه فعالیت‏های بشر در عرصه‏های مختلف. اقتصاد و سینما از دیرباز پیوندی دیرینه داشته‏اند بطوریکه سینما  در جهان امروز با عنوان یک هنر ـ صنعت می‏شناسند که در تعاریف کلی اقتصاد و سینما جدایی ناپذیرند. فروش بالای آثار سینمایی در جهان، مخاطبین بی‏شمار سالن‏های سینما، انتظار طولانی مشتاقان فیلم‏های مطرح در صف‏های طویل در سرتاسر جهان همه و همه سود سرشار اقتصادی را در جیب این هنر جادویی  واریز می‏کند. پس اگر بگوییم سرمایه‏گذاری در سینما جوابگوی نیازهای اقتصادی خواهد بود به بیراهه نرفته‏ایم.

در کشور ما هم این جریان به شکلی خاص دنبال شده است. منتهی این جریان به سمت سینمای دولتی ـ اقتصاد دولتی سوق داده شده و صاحبان سرمایه تمایل و دغدغه چندانی برای سرمایه‏گذاری در سینما ندارند. ساخت فیلم‏های سینمایی با مشارکت بخش خصوصی و بدون وام گیری از بخش‏های دولتی با کندی مواجه است. اگر هم مشارکتی در این زمینه صورت بگیرد در کنار آن تبعات و توقعاتی از فیلمسازان و هنرمندان بوجود می‏آید که آثار را به سمت سفارشی‏سازی محض تبدیل می‏کند. پس با رفع محدودیت‏ها و مهجوریت‏ها از منظر اقتصادی سینمای کشور به اوج قله‏های افتخار خواهد رسید.

 

تاثیرجشنواره فیلم کیش دراستمرار این نگاه

 

جشنواره کیش در مرحله آزمون و خطا قرار گرفته است. این جشنواره در ابتدای راه قرار دارد و قضاوت‏ها در این خصوص را باید به بعد از جشنواره موکول کرد اما در یک نگاه کلی جشنواره کیش به یک تجربه خوب بعد از برگزاری خواهد رسید که در واقع نقطه شروع حرکت همگانی گروه‏های مختلف از سازمان‏ها، نهادها و صنایع به سمت بهره‏برداری از قابلیت‏های سینما خواهد بود. اما آنچه تا اکنون به ما رسیده نشانگر این است که نه تنها وجود این جشنواره ضرورت داشته است بلکه ایجاد یک پایگاه سینمایی مؤثر و فعال در منطقه نیز از اهداف ما بوده است.

 

توان بخش خصوصی و رشد و شکوفایی سینما

 

تلاش برای خصوصی‏سازی صنعت سینما به دلیل تاثیرگذاری سریع بر خروج آن از سایه حمایت‏های دولتی؛ فراغ بالی را برای دست اندرکاران این حوزه فراهم می‏کند. سرمایه خصوصی، تهیه کننده غیر دولتی به اضافه موضوعی عام با رعایت چارچوب‏ها و عرف رایج در سینما از لحاظ محتوایی، فرآیندی کامل به همراه خواهد داشت که نتیجه آن ایجاد سینمایی مقتدر است. اما نباید این راه را از ذهن دور داشت که اگر شخصی در حوزه‏ای سرمایه‏گذاری کند منتظر بازگشت سرمایه و سود آن خواهد بود که این امر کاملا طبیعی است. ما اکنون این مقوله را به صورت جدی در کشورمان نداریم. این مسئله جسارت و شجاعت ورود سرمایه‏گذاران به این بخش را تحت‏الشعاع قرار می‏دهد در اصل باید ابتدا برنامه‏ای مدون و یک سیاست‏گذاری اجرایی در جهت تحقق "اقتصاد هنر" انجام شود تا شاهد رونق این مقوله باشیم

گفتگو با کامبیز دیرباز بازیگر سینما و تلویزیون

دیرباز:جشنواره فیلم کیش،به عنوان مهمترین جشنواره بین المللی در منطقه تبدیل شود


به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم کیش، کامبیز دیرباز بازیگر سینما با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره سینمایی در حوزه خلیج فارس گفت: وقتی قرار است عنوان پرآوازه خلیج فارس زینت بخش جشنواره سینمایی باشد، نمی شود به راحتی از آن گذشت و به طور حتم لزوم برگزاری آن، وسواس بیشتر و حساسیت بالایی را می طلبد.چند سالی می شود که بحث خلیج فارس بر سر زبان ها افتاده و کشورهای کوچک عربی که جمعیتشان به اندازه کوچکترین استانی از ایران هم نیست،این میراث ملی را از آن خود می دانند و به گونه های مختلف تلاش می کنند این میراث ملی را به اسم خودشان کنند.از این رو با شعارها و اظهار نظرهایی که از طرف مدیران و مسئولین ما می شد،انتظار می رفت تا به طرق مختلف از این نگین ارزشمند ملی حمایت کنند و چه بهتر که از مسیر فرهنگ و هنر این اتفاق رخ می داد.
دیرباز در ادامه گفت: از این رو وقتی خبر برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کیش با محوریت خلیج فارس را شنیدم، خوشحال شدم که مسئولین به این مهم ارزش گذاشتند تا از طریق رسانه تاثیرگذار سینما ، میراث فرهنگی و ملی مان را به دنیا نشان دهند.
بازیگر فیلم سینمایی دوئل در ادامه افزود: هیچکس منکر تاثیرگذاری رسانه سینما نیست.مهمترین تاثیر این رسانه، ثبت میراث ملی و فرهنگی و تاریخی یک کشور است.هیچ رسانه ای چنین تاثیری ندارد و ما با اهتمام به این مهم می توانیم با تولید آثار ارزشمند از طریق فیلم های کوتاه،داستانی و به ویژه مستند ،خرده فرهنگ ها،آئین ها و رسم و رسوم های مختلف ایران را ثبت کنیم تا در آینده فراموش نشود.
وی همچنین گفت: هیچ موضوع فرهنگی این روزها مهمتر از حفظ میراث مهمی چون خلیج فارس نیست.برگزاری جشنواره فیلم کیش،در جزیره کیش و حضور فیلمسازهای جوان و حرفه ای کنار هم،به طور حتم اتفاق مبارکی است و نتیجه خوبی خواهد داشت.امیدوارم این دورهم بودن نسل های مختلف سینما کنارهم، با همدلی و همگرایی و حمایت درست و صادقانه مدیران فرهنگی روبرو شود تا با استمرار این جشنواره در سال های آتی،شاهد این باشیم که از جشنواره فیلم کیش،به عنوان مهمترین جشنواره بین المللی در منطقه یاد شود.

جشنواره کیش و بزرگداشت علی نصیریان ، فرج الله سلحشور و مسعود جعفری جوزانی

علی نصیریان، در ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ به دنیا آمد. وی از هنرستان هنرپیشگی تهران فارغ‌التحصیل شده است. فعالیت هنری‌اش را در ۱۳۳۱ با بازی در تآتر جامعهٔ باربد آغاز کرد. در سال ۱۳۳۵ جایزهٔ نخستین مسابقهٔ نمایش‌نامه‌نویسی را برای نمایش بلبل سرگشته دریافت کرد. فیلم گاو نخستین فعالبت سینمایی او بوده است. وی در ۱۳۸۰ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری تآتر و سینما شناخته شد.
آثار سینمایی: پستچی سه بار در نمی زند (۱۳۸۷)، جزیره آهنی (۱۳۸۳)، شاه خاموش (۱۳۸۲)، دیوانه از قفس پرید (۱۳۸۱)، زندانی ۷۰۷(۱۳۸۰)، کمیته مجازات (۱۳۷۷)، برج مینو (۱۳۷۴)، بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴)، شعله‌های خشم (۱۳۷۱)، عشق من ـ شهر من (۱۳۷۰)، پول خارجی (۱۳۶۸)، روز باشکوه (۱۳۶۷)، سالهای خاکستری (۱۳۶۷)، هزاردستان (1366)، ترنج (۱۳۶۵)، دزد و نویسنده (۱۳۶۵)، شیر سنگی (۱۳۶۵)، ناخداخورشید (۱۳۶۵)، جاده‌های سرد (۱۳۶۴)، کفشهای میرزا نوروز (۱۳۶۴)، سربداران (۱۳۶۳)، کمال الملک (۱۳۶۲)، جایزه (۱۳۶۱)، آفتاب نشینها (۱۳۶۰)، بند (۱۳۶۰)، فصل خون (۱۳۶۰)، مدرسه‌ای که می‌رفتیم (۱۳۵۹)، دایره مینا (۱۳۵۷)، سرایدار (۱۳۵۵)، مهرگیاه (۱۳۵۴)، پستچی (۱۳۵۱)، ستارخان (۱۳۵۱)، آقای هالو (۱۳۴۹)، گاو (۱۳۴۸) و آثار تلویزیونی چون: میوه ممنوعه (فیلم) (۱۳۸۵) و شیخ بهایی (فیلم) (۱۳۸۷)و ....نقش آفرینی کرده است

 

فرج‌الله سلحشورنیا معروف به فرج‌الله سلحشور بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون متولد1331 از شهر قزوین است . سال 1367 در فیلم زنده یاد رسول ملاقلی پور به نام پرواز در شب بازی کرد. حدود ده سال بعد مجموعه ای را کارگردانی کرد با عنوان اصحاب کهف که مخاطب بسیاری را به همراه داشت و در سال 1386 این موفقیت را با سریالی با همان رویکرد مذهبی تاریخی به نام یوسف پیامبر تکرار کرد. ستاد برگزاری جشنواره فیلم کیش درنظر دارد به پاس فعالیت های سینمایی و خلق آثاردرخشان قرآنی و دینی و اهتمام ویژه به مضامین مذهبی و مشترکات اعتقادی و مبانی انسانی و اخلاقی مراسم بزرگداشت فرج الله سلحشور را در جشنواره برگزار  نماید.
سلحشور در فیلم های توبه نصوح، گورکن، پرواز در شب، انسان و اسلحه ، ایوب پیامبر، دنیای وارونه نقش آفرینی کرده است.

 

مسعود جعفری جوزانی متولد 1327 در شهر ملایر است. مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی اش را از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو گرفته است و مجوز تدریس مادام العمر در همین دانشگاه را دارد. برای فیلم "بلوغ" جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره هجدهم فیلم فجر و برای "در مسیر تندباد" (1367) لوح زرین فیلمنامه را از جشنواره پنجم فیلم فجر دریافت کرد.همچنین وی سریال "در چشم باد" را در کارنامه خود دارد که یکی از پر مخاطب ترین سریال های سال 1389 به شمار می رود. او در همین سال در همایش های چهره های ماندگار چهره ماندگار سینما شناخته شد.
آثار سینمایی: "شیر سنگی" (1365)، "بلوغ" (1377)، "جاده های سرد" (1364)، "در مسیر تندباد" (1367)، "دل و دشنه" (1373) و "یک مرد و یک خرس" (1371).

 

 

مسعود کیمیایی از جشنواره بین المللی فیلم کیش می گوید 

 
 


مسعود کیمیایی در گفت��وگویی در مورد برگزاری جشنواره بين��المللی فيلم گفت: ��برگزاری جشنواره بين��المللی فيلم به نظر من خیلی خوب است و اولین دوره آن به خوبی برگزار می شود، یعنی همچون یک جشنواره واقعی در حال برگزاری است. جای جشنواره فیلم کیش در منطقه خلیج فارس خیلی خالی بود و این جشنواره می تواند این خلا را پر بکند.��  

مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس سینمای ایران در گفت��وگو با روابط عمومی جشنواره بین��المللی فیلم کیش در مورد برگزاری اولین دوره جشنواره بين��المللی فيلم کيش گفت: ��در ابتدا عرض سلام و احترام دارم خدمت کسانی که این گفت��وگو را مطالعه می�� کنند، به نظر من هر چقدر که این جشنواره ها بیشتر و با کیفیت تر برگزار شود ما در هنر سینما قویتر خواهیم بود و بیشتر در این هنر به سمت جلو حرکت خواهیم کرد و به این نتیجه می رسیم که آیا اصلاً جشنواره تا کجایش خوب است و تا کجایش بد است؟ آیا فرمایشیش تا کجاست و غیر فرمایشیش تا کجاست؟"   

وی در ادامه افزود: ��برگزاری جشنواره بين��المللی فيلم به نظر من خیلی خوب است و اولین دوره آن به خوبی برگزار می شود، یعنی همچون یک جشنواره واقعی در حال برگزاری است.��   

عضو هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم کیش در مورد نقش برگزاری جشنواره بین��المللی فیلم کیش در منطقه خلیج فارس گفت: ��جای جشنواره فیلم کیش در منطقه خلیج فارس خیلی خالی بود و این جشنواره می تواند این خلا را پر بکند، من در جشنواره های کشورهای حوزه خلیج فارس حضور نداشته ام و برای اولین بار است که در یک جشنواره ای در این منطقه شرکت می کنم. و خیلی خوشحالم که این اتفاق می افتد و هم اکنون این جشنواره با حضور فیلمسازان کشورهای مختلف در حال برگزاری است.��

مسعود کیمیایی در پایان این گفت��وگو اظهار داشت: ��در اولین دوره جشنواره بين��المللی فيلم، بنده به عنوان داور فیلم های بخش بین الملل حضور دارم و فیلم سینمایی "جرم" به کارگردانی اینجانب در بخش خارج از مسابقه این جشنواره به نمایش در می آید.��

نصیریان: بیشتر به سمت کثرت گرایی رفته ایم تا نخبه گرایی

گفتگو با علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون پیرامون جشنواره فیلم کیش

 

وشتن برای گفتگویی که با استاد علی نصیریان باشد ساده از آن جهت است که به معرفی و پُرگویی از زندگینامه و این حرفها نیازی ندارد که نام او برای معرفی اش کفایت می کند و سخت از آن رو که بخواهی بدون کلیشه هایی چون استادی بزرگ و با اخلاق،هنرمندی مسوول،نقش آفرینیِ بی نظیر و بی بدیل و تاثیرگذار و امثالهم مقدمه ای برای گفتگویی اتفاقی که با او داشتی بنویسی.

نمی دانم در این مقدمه کوتاه باید از نگاه های مات و مبهوت آقای هالو،آن شهرستانی ساده دل نوشت یا از چاپلوس و فرصت طلبی به اسم قاضی شارع که بر خلاف تصور مسوولان با هنرِ استاد، محبوبِ همه شد!

از مش اسلامِ فیلم گاو و تقی پستچی و ابوالفتح صحافِ هزاردستان  تا آعلی یارِ شیرسنگی و ناخدا خورشید،همه نقش و نام هایی هستند که در تاریخ سینما می مانند اما جاودان تر از همۀ اینها علی نصیریان است که در دهه چهل و پنجاه به شهرت رسید و امروز پس از سالها فعالیت هنری به بهترین شکل در جایگاه متناسب خودش قرار دارد.

 

 
 


شما با فیلم سازان بزرگی چون علی حاتمی،ناصر تقوایی،داریوش مهرجویی و...کارکردید و همین طور با فیلم سازان جوان در این اواخر؛سوال ما این است که تفاوت کار در کجا بود و هست که شخصیت هایی که با آنها ساختید همه ماندگار بودند اما امروزی ها نه؟آیا این نشاط گرفته از نوع نگاه فیلم سازان است؟

به هر حال هر دوره ای استعداد های خودش را پرورش می دهد.آن دوره گردش روزگار به گونه ای بود که مثلا در بحث ادبیات و تحقیق افراد استثنایی مثل قاسم غنی،محمد قزوینی و مسعود فرزاد فعالیت می کردند.شما امروز نگاه کنید،جدا از بحثِ طب،در همه زمینه ها از ادبیات تا سیاست و هنر همه دکترا دارند،آن موقع این خبرها نبود؛ما یکی دوتا  دکتر داشتیم که نشسته بودند از فروزان فر و همایی نمره بگیرند،آن هم با رساله.دکتر استعلامی چندین سال وقت گذاشت با هدایت فروزان فر و تذکره الاولیای عطار را تصحیح کرد تا دکترا گرفت اما امروز همه دکترند.

در بحث سینما هم همین طور؛در دهه 40 که سینمایی جدید یعنی سینمای متفاوت با فیلمفارسی پدیدار شد،این همه مدرسه و دانشکده و آموزشگاه نبود که بروند سینما و تئاتر بخوانند.در دوره های اخیر که جوان های ما کار می کنند اینها زیاد است و هر کسی هم که علاقه ای حس می کند وارد کلاس می شود و فکر می کند با هر آموزشی می توانند فیلم بسازد و رشد کنند که البته بد نیست.

اما مسئله کارگردانی و نویسندگی که فقط فنون نیست،باید یک فرهنگ غنی بک گراند آدم باشد که برای اجرای خلاقیت هایش به آن نیرو بدهد.بخشی جنبه های درس خواندن و مطالعه دارد و بخشی جنبه های اکتسابی.مهرجویی از لحاظ فرهنگ و سواد و تفکرات روشنفکرانه آدم آگاهی بود،چون صرف نظر از اینکه سلیقه و ذوق کارگردانی داشت،فلسفه خوانده بود،فیلم دیده بود و کتاب خوانده بود.ناصر تقوایی از لحاظ آکادمیک کار نکرده بود اما استعداد ذاتی عمیقی داشت؛شناخت عمیق،نگاه عمیق و مطالعه ای عمیق و دقیق روی جامعه و منطقه ای که در آن زندگی می کرد.

آن زمان مثلا گلستان و غفاری فیلم می ساختند و می دانید که یکی از بهترین نثرهای مدرن فارسی ما مالِ گلستان است،این بود که کارها متفاوت بود.ما در این دوره خیلی آدمهای با سواد داریم اما دیگر فروزان فر نداریم،همایی نداریم!آنها آدمای بسیار استثنایی بودند،چون از بچگی خانواده ها می گذاشتندشان در مکتب خانه ها عربی بخوانند،فلسفه بخوانند،حدیث بخوانند،فرانسه بخوانند و با ادبیات اروپا ارتباط پیدا کنند.امروز شکل دیگری شده،همه می روند خارج یا در همین کشور درس می خوانند و وارد فیلم سازی می شوند اما دیگر آن نگاه ها نیست.البته در حال حاضر جدا از این بساز و بفروش ها،آدمهایی پیدا می شوند که استعداد خوبی دارند و کارهای خوبی کردند و کارهایشان درخشیده که خب،مربوط به زمان خاصی بودند.

به طور کلی در این دوره ارزشها و کیفیت عوض شده که من فکر می کنم این اقتضای زمان است.بیشتر رفتیم سمت کثرت تا نخبه...

فکر می کنید امروز می شود آن تاریخ خوب را به سینما برگرداند؟

ببینید یکی از چیزهایی که امروز در سینمای ما مشکل آفرین است مسئله ممیزی است.یعنی اینکه شما توانایی بیانِ آنچه در باطنتان است و به آن فکر می کنید را ندارید.اگر بخواهید کاری کنید سرو ته و دم و همه چیزهایش می زنند.خب،یکی از موانع همین است که نمی توانید آزادانه فکر کنید.

البته من نمی گویم هرکسی هر کاری بخواهد بکند،بالاخره هر جامعه ای چارچوب هایی دارد،اما این چارچوب ها در جامعه ما خیلی تنگ است؛چارچوب هایی که برای کارهای نمایشی،از تئاتر گرفته تا تلویزیون بسته است و اجازه باز شدن غنچه هایی که دلشان می خواد باز بشوند را نمی دهد.به نظر من این حمایت می خواهد و باید سرمایه های ملی کمی به سمت نظام دادن به این مسئله هدایت شوند،وگرنه نبود استعداد نیست،این نیست که ما دیگر استعدادی نداریم و این جوانها نمی توانند کار کنند و پتانسیل ندارند.اتفاقا این انرژی بالقوه وجود دارد،اما نمی تواند به شکل بالفعل در بیاید که یک بخش آن به دلیل بکن نکن ها و موانع است و یک بخش هم مربوط به هدایت نشدنِ امکانات عمومی مملکت به سمت و سوی این کار است.

یکی از ویژگی های فیلم ها و سریال های قدیم شخصیت پردازی قوی و اصولی بود و جدا از خود فیلم،شخصیت ها ماندگار می شد.مثل آقای هالو یا ابوالفتح هزاردستان.اما شخصیت سریال های امروز اگر مخاطب هم داشته باشند بعد از مدتی فراموش می شوند،از نظر شما علت چیست؟

باور پذیر کردن قصه و کاراکتر یک سری مبانی و کارهایی دارد که البته بخشی از آن صداقت است.یعنی آدم در کاری که می کند صادق باشد و دروغ نگوید؛نکته  کار ما این است که بازیگر به بهترین شکل تظاهر به شخصیت کند،چون بالاخره بازیگر که آن شخصیت نمی شود.این هم که همه می گویند ما در نقش غرق شدیم و این حرفها همه دروغ است.

نکته کار بازیگر تظاهر باور پذیر است.تمام تمرین ها برای این است که شما انقدر کار کنید،تمرین کنید و اتود کنید تا بتوانید با باورپذیری کاراکتر را تصویر کنید،هم از نظر زبان وهم از نظر روانشناسی رفتاری و در نهایت در تصویر کردن یک انسان بتوانید به تظاهر درست و دقیق و باورپذیر برسید.اگر به این مرحله رسیدید می توانید از مخاطب توقع داشته باشید که شما را باور کند و در ذهنش نگاه دارد.

علی نصیریان معتقد است که بازیگری بدون تماشاگر معنا ندارد،آیا این حرف به این معناست که کمیت بینندگان بر کیفیت سوار باشد؟چیزی که امروز در خصوص بسیاری از فیلم های مبتذل و بی پایه و اساس می بینیم؟

هر کاری مخاطبی دارد،ما نمی توانیم این را تسری دهیم.مخاطب زیاد دلیل بر کیفیت نیست.اما هر کار بنا به مقتضیات آن مخاطب خودش را دارد.من گفتم هر کار نمایشی مخصوصا تئاتر باید با مخاطب باشد،منظور مخاطب همکار و همراه است.مثلا بکت می گذاری یک مقدار مخاطب داری،شکسپیر می گذاری،یک مقدار مخاطب داری،وقتی یک کمدی سطح پایین و مبتذل می گذاری هم آدمتان فرق می کند.همه جای دنیا همه کاری هست و نمی توان گفت چرا یک کار سطح پایین پرمخاطب است.

این فیلم های مبتذل که تعدادشان هم بسیار زیاد شده سلیقه مخاطب را پایین نمی آورد؟آنها را آسان گیر و سطحی نمی کند؟

اتفاقا همین را می خواهم توضیح بدهم،اینکه هنرمندانی که کارشان بساز بفروشی نیست و کار نمایش را به عنوان شغل روزانه و پول درآر نمی بینند و با احساس و عواطف خودشان در خدمت هنرشان هستند وعلاقمندند در آن رده کار کنند،رسالتی دارند.اینکه به مردم جامعه ای که در آن زندگی می کنند خدمت کنند و اثرشان از یک سطح کیفی برخوردار باشد.

شما حافظ را ببینید؛خواص  و عوام عاشق حافظ اند،آن هم به دلیل کیفیتی است که اشعارش دارد.عامه می نشینند با آن فال می گیرند؛از نظر بسیاری فال اصلا معنی ندارد اما از دید آن آدم معمولی خیلی شیرین و دل نشین است.پس اگر بشود هنرمند چنین کاری کند که هم خواص قبول کنند و هم عوام بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند هنر بزرگیست.

شما با فیلم گاو سعی کردید در برابر موج ابتدال فیلمفارسی قرار بگیرید و این گونه از فیلم های هنری که شدیدا مورد بی مهری بود را احیا کنید و موفق هم شدید.این تغییر امروز ممکن نیست؟

ما در سال 46 و 47 که با همین فیلم گاو که شما اشاره کردید وارد سینما شدیم،اصلا نه قرارداد داشتیم نه پول گرفتیم.چرا؟چون عاشق این قصه بودیم و آن را قبلا در تلویزیون بازی کرده بودیم و دوست داشتیم داستانی را که معنا و فکر در آن است کار کنیم،حالا مقابل چه چیزی؟مقابل هیولایی مثل فیلمفارسی.انقدر مخاطب ما برای این فیلم کم بود،که یکی از هنرمندان معروف گفت من هر شب جلوی سینما بهمن بلیط پاره می کنم که مردم به هوای او بیایند فیلم را ببینند.

ببینید کار به کجا کشید؛یعنی ما انقدر در مقابل سینمایی که وجود داشت ضعیف بودیم.اما بعد مهرجویی، گلستان، کیمیایی و... یک سری فیلم های خوبی ساختند که شکل تازه ای از سینما را مطرح کرد و بعد از انقلاب که سینما تعطیل شد و قرار بود سینمای جدیدی جایگزین آن شود،رشد خوبی پیدا کرد.این کار آسانی نبود که البته به دلیل همان ممیزی ها امروز دشوار تر است.

نمایشنامه بلبل سرگشتۀ علی نصیریان در سال 36 جایزه نخست را در آن سالها می گیرد و نقش شما در گروهی که با عزت الله انتظامی،فخری خوروش و...داشتید به عنوان نویسنده و یا کارگردان همیشه ثابت بوده و گفته بودید گاه به دلیل نبود متن خوب نویسندگی می کردم.سوال اینجاست که چرا امروز که تجربه زیسته شما بیشتر شده و قطعا فرصت بیشتری هم دارید نمی نویسید؟

رقبتی ندارم.به دلیل اینکه باورم نیست که اصلا عملی شود!یعنی جواب نگرفتم...

***

می خواهیم گریزی بزنیم به نقشهای شما.سربداران از نخستین سریال های شما در اوایل دهه 60 بود.قاضی شارع؛نقشی متفاوت به لحاظ جنس نقش و منفی بودنش نسبت به کارهایی که تا آن زمان کرده بودید.چطور این نقش منفی،شخصی فرصت طلب،چاپلوس و خدای تزویر در نظر بسیاری محبوب شد؟

خانواده من معتقد و مذهبی بودند و من در کودکی به وعظ علاقه داشتم.آن زمان واعظ خوش بیانی بود که می آمد در مسجد محله ما وعظ می کرد و بعد می رفت در مسجدی در بازار.من هم دنبالش می رفتم و با اینکه حرفهایش خیلی برام مفهوم نبود اما اکتینگش برام مهم بود،چون خیلی خوب اکت می کرد و بیان خوبی داشت.

 اما قاضی شارع جدای اینکه روحانی بود،واعظ حکام هم بود و منبر می رفت و آنها را وعظ می کرد. او یک آدم سَیاس بود و از این حاکم تا آن حاکم،از دشمن تا دوست می توانست ارتباط برقرار کند.البته از دید خود کاراکتر اگر من بخواهم خودم را که این نقش را بازی کردم قانع کنم،تفسیر این بوده که این شخص برای نجات هموطنانش از قتل عام مغول با اینها می ساخته و می گفته بگذارید نظام درست کنیم،ولی در واقع در سیاست آدم زیرکی بوده است.

در نتیجه من سعی کردم این شخصیت از نظر بیان و کاراکتر خودمانی و نرمال نباشد و از این حالت در بیاید.در واقع می خواستم این شخصیت نمونه شود و به چشم بیاید که از قضا این اتفاق هم  افتاد.یکی از گله های حاکمیت هم نسبت به این قضیه بود که شما شخصیت قاضی شارع را غالب کردید بر حسن جوری!در حالی که ما می خواستیم حسن جوری شخصیت محبوب و غالب شود.همانطور که اگر دقت کنید می بینید بعضی وقت ها شخصیت های منفی محبوب می شوند،مثلا مثل پدر خوانده.

قاضی شارع هم همین طور بود،آدم از او خوشش می آمد و اگر من او را از آن کیفیت نرمال و عادی یک واعظ معمولی درنمی آوردم و اگر قرار بود یک واعظ عادی شود به چشم نمی آمد؛من به این شخصیت فرم دادم.

یک نقش متفاوت دیگر در یک فضای کاملا بومی؛ناخدا خورشید.چقدر برای باورپذیری این شخصیت در باره آن منطقه مطالعه کردید؟

به نظر من هر نقشی که به بازیگر پیشنهاد می شود مطالعه و بحث و تحقیق هم دارد،به نظر من ناخدا خورشیدِ آقای تقوایی یکی از بهترین آداپتیشن های خارجی بود،چون همانطور که می دانید قصه ی ناخدا خورشید،داشتن و نداشتنِ همینگوی بود،اما او انقدر خوب این داستان را با جنوب ایران آداپته کرده بود که انگار مال همانجا بود.البته آقای تقوایی به فرهنگ آن منطقه کاملا آگاه بود و خیلی خوب کار کرد.به هر حال برای من گفتگو با تقوایی و نگاه به مردم آن منطقه الهام بخش بود،همین طور مطالعات میدانی و شنیده ها و روایت ها که همگی برای بازیگر قابل استفاده است.اینها همه در ساخت شخصیت نقش دارد.

به طور کلی شما فیلم های زیادی را با فضای بومی با کارگردان هایی مثل آقای جوزانی و تقوایی کار کردید.فکر می کنید چرا امروز سینمای بومی چندان در سینمای ملی مان  دیده نمی شود؟

من تحقیقی در این زمینه نکردم،بالاخره فیلم ساز بنابر تمایلات خودش فیلم می سازد،نمی توان توصیه کرد که شما چرا به سمت بومی سازی نمی روید یا می روید.برخی موضوعات اجتماعی را بیشتر دوست دارند.در بحث سینمای بومی که اشاره به محل هایی از لحاظ لوکال مثلا ایل،قبیله یا عشیره باشد کم و بیش ساخته شده،مثلا بهمن قبادی خیلی از کارهایش در کردستان است. به نظر من هر کس بنا به ذوق و سلیقه خودش موضوعاتش را انتخاب می کند و نمی شود توصیه ای در این زمینه کرد.اما فضاهای بومی که مربوط به محل ها و مناطق خاصی باشد و جنبه های فولکلوریک در آن باشد هم خیلی خوب است،منتها بستگی به این دارد که چه کسی بخواهد آن نکات را  حس کند و آن را بسازد.

شما اساسا با جشنواره هایی مثل همین جشنواره بین المللی کیش که با یک نگاه بومی منطقه ای و با یک ایده خاص و شعار خاص شروع به کار می کنند موافقید؟با جشنواره های به اصطلاح موضوعی.

به نظر من هر قدمی که در جهت معرفی هنرهای ایرانی به خصوص هنرهای نمایشی باشد و جنبه  تشویقی و مطرح کردن کار هنری جوانان مملکت و فیلمسازها را داشته باشد مفید است.

این همه اتفاقات در زمینه های مختلف می افتد،حالا چرا در زمینه هنری نیفتند؟هر اقدامی،هر جشنواره و همایشی هر اجرایی به نظر من قدم خوبیست و نباید مخالفتی با آن کرد.

شعار این جشنواره میراث مشترک،آینده مشترک است.از نظر شما می توان با کشورهای منطقه به تولید مشترک هم رسید؟فکر می کنید زیرساخت های آن وجود دارد؟

ما خیلی زیاد شعار می دهیم و مینویسیم و کلا چیزهای خوبی را در نظر داریم مثل همین میراث مشترک و...اما تا چه حد به این هدف می رسیم؟به قول شما یک زیرساخت ها و امکاناتی می خواهد که به نظر من وجود ندارد و فراهم نیست و بیشتر در حد حرفهای خوب است.

مثل شعار تئاتر برای همه.کدام سالن های تئاتر را ساختند در این سالها؟کدام گروه های خوبی را جدی گرفتند و امکانات دادند؟اینها نباید در حد شعار باقی بماند.

می گویید تولید مشترک؛تولید مشترک سرمایه گذاری مشترک می خواهد،سرمایه گذاری جدی می خواهد و باید آزادی اندیشه  برقرار شود.در چنین شرایطی محصول مشترک؟ارث مشترک؟مشترک یعنی هنر پیشه ی خارجی!می توانید بیاورید؟می توانید همکاری کنید؟من می گویم با هر قدمی موافقم چون به هر حال سینما مطرح می شود و حرفی گفته می شود اما به نظرم اینها شعارهای دهن پرکن و خوبیست اما ما امکاناتش را نداریم.

استاد می خواهیم گفتگو را با یک دیالوگ تمام کنیم؛یکی از مشخصه های فیلم و سریال های قدیم دیالوگ های زیبا و با معنای آنهاست،شما اگر بخواهید از میان این همه دیالوگ پرمعنا در این سالها یکی را انتخاب کنید آن دیالوگ کدام است؟

یک تکیه کلامی من در آقای هالو داشتم که به نظرم همیشه می تواند با معنا باشد و آن تکه کلام این بود:��عجب!��

این اعجاب به نظر من می تواند خیلی معنا داشته باشد.در این دوره و زمانه به هر چیز بر می خوریم یا مثلا اخبار را می شنویم که فلان جا اینطور شد و آنطور شد،چیزی نمی توانیم بگوییم جز��عجب!��

برگزیدگان جشنواره فیلم کیش معرفی شدند

نخستین جشنواره فیلم کیش شب گذشته با حضور مسئولان و فیلمسازان و هنرمندان با معرفی برگزیدگان خود در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی و هنری پانا، آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره فیلم کیش هنرمندانی چون داریوش فرهنگ، شهریار بهرامی، علیرضا رئیسیان، داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، سیروس الوند، پروانه معصومی، لاله اسکندری، رسول صدر عاملی، داوود رشیدی، فرج الله سلحشور، انسیه شاه حسینی، فاطمه گودرزی، نیکی کریمی، زیبا بروفه، پژمان بازغی، ابوالفضل جلیلی، محمد علی نجفی، مهدی کرم پور، فرهاد اصلانی، مسعود کیمیایی و جمع دیگری از هنرمندان حضور داشتند.
کارگردان مراسم اختتامیه محمد حیدری و طراحی صحنه بر عهده سیامک احصایی بود. محمدرضا شهیدی‌فر اجرای این مراسم را بر عهده داشت.
در نخستین جشنواره فیلم کیش ، بیش از 2 هزارو 700 اثر در بخش های مختلف حضورداشتند. که شب گذشته برگزیدگان هر بخش معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.برگزیدگان به شرح زیر است:

نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمایی ویدئویی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1ـ سوگل طهماسبی (برای فیلم دم زری )
2 ـ یکتا ناصر (برای فیلم خانه ای در غبار)
3 ـ ثریا قاسمی (برای فیلم کمی دورتر)
4 ـ پروانه معصومی (برای فیلم بوی خاک،عطر گلاب)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به خانم ثریا قاسمی برای ایفای نقش درفیلم کمی دورتر

نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بخش سینمایی ویدئویی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ احسان دنکوب (برای بازی در فیلم دم زری)
2 ـ حمید باغکی (برای بازی در فیلم همسنگار)
3 ـ مهرشاد اسفندیاری (برای بازی در فیلم وکسی در راه است)
4ـ عبد الرضا اکبری (برای بازی در فیلم مانگرو)
5 ـ گروه بازیگران نوجوان فیلم افسانه 98 (آقایان: محمدرضا مصیبی ـ علی پهلوان ـ علیرضا فرهومند ـ شایان احمدی ـ محمد خردور ـ علی بازگیر)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به آقای عبد الرضا اکبری برای ایفای نقش در فیلم مانگرو

نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمایی ویدئویی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1ـ قصه ها و واقعیت حجت قاسم زاده اصل)
2 ـ افسانه 98 (احسان عبدی پور)
3 ـ وکسی در راه است (رهبر قنبری)
4 ـ همسنگار (احسان عبدی پور)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به آقای رهبر قنبری برای نگارش فیلم نامه وکسی در راه است

نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی ویدئویی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ احمد امینی (برای کارگردانی فیلم خانه ای در غبار)
2 ـ رهبر قنبری (برای کارگردانی فیلم وکسی در راه است)
3 ـ زنده یاد محمد رضا اعلامی (برای کارگردانی فیلم چهار بهار)
4 ـ احسان عبدی پور (برای کارگردانی فیلم همسنگار)
5 ـ غلامرضا رمضانی (برای کارگردانی فیلم دم زری)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به آقای احسان عبدی پور برای کارگردانی فیلم همسنگار

نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش سینمایی ویدئویی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ فیلم همسنگار (به تهیه کنندگی هومن کبیری)
2 ـ فیلم دم زری (به تهیه کنندگی مهدی شفیعی ـ محصول مرکز سیما فیلم)
3 ـ فیلم وکسی در راه است (به تهیه کنندگی محمد داودی)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به فیلم دم زری به تهیه کنندگی آقای مهدی شفیعی محصول مرکز سیما فیلم

جایزه ویژه هیات داوران:
ــ هیات داوران بخش سینمایی ویدئویی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش جایزه ویژه خود را شامل تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میکند به گروه بازیگران نوجوان فیلم افسانه 98 آقایان : محمدرضا مصیبی ـ علی پهلوان ـ علیرضا فرهومند ـ شایان احمدی ـ محمد خردور ـ علی بازگیر
��� بخش سینمایی ویدئویی (مناطق آزاد) ���

 


نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمایی ویدئویی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1ـ سیما تیر انداز (برای بازی در فیلم چهار بهار)
2 ـ فاطمه گودرزی (برای بازی در فیلم روشنائی دریا)
3 ـ مهتاب صداقت (برای بازی در فیلم همسنگار)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به سرکارخانم فاطمه گودرزی برای ایفای نقش در فیلم روشنایی دریا

��� بخش سینمایی ویدئویی (مناطق آزاد)���


نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بخش سینمایی ویـدئویی ویژه منـاطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ عبدالرضا اکبری (برای بازی در روشنایی دریا)
2 ـ حمید باغکی (برای بازی در فیلم همسنگار)
3 ـ ساعد سهیلی(برای بازی در فیلم میان ماندن ورفتن )
4 ـ گروه بازیگران نوجوان فیلم افسانه 98 (آقایان: محمدرضا مصیبی ـ علی پهلوان ـ علیرضا فرهومند ـ شایان احمدی ـ محمد خردور ـ علی بازگیر)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به ساعد سهیلی برای ایفای نقش در فیلم میان ماندن ورفتن

نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم نامه بخش سینمایی ویدئویی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1ـ ماه از روی سکو (چیستا یثربی)
2 ـ افسانه 98 (احسان عبدی پور)
3 ـ همسنگار (احسان عبدی پور)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به آقای احسان عبدی پور برای نگارش فیلمنامه افسانه 98

 ���بخش سینمایی ویدئویی (مناطق آزاد)���


نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی ویدئویی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ آرش معیریان (برای کارگردانی فیلم ماه از روی سکو )
2 ـ احسان عبدی پور (برای کارگردانی فیلم افسانه 98)
3 ـ بهروز شعیبی (برای کارگردانی فیلم میان ماندن و رفتن)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به آقای آرش معیریان برای کارگردانی فیلم ماه از روی سکو

نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش سینمایی ویدئویی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ فیلم ماه از روی سکو (به تهیه کنندگی احمدرضا داوری)
2 ـ فیلم افسانه 98 (به تهیه کنندگی ادریس عبدی پور)
3 ـ فیلم روشنائی دریا (به تهیه کنندگی احمد رضا داوری)

ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به احمدرضا داوری برای تهیه کنندگی فیلم روشنایی دریا

هیات داوران بخش سینمایی ویدئویی مناطق آزاد دو لوح تقدیر دیگر را نیز بدین شرح اهداء میکند:
1ـ لوح تقدیر به غلامرضا صالحی برای تهیه کنندگی فیلم ساحل گمشده.
2 ـ لوح تقدیر دیگر هیات داوران برای مجموعه تلاش های چشمگیر در تولید آثار ارزشمند به صداوسیمای مرکز کیش اهداء می شود.

بخش فیلم های سینمایی


نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ پانته آ بهرام (برای بازی در فیلم طهران،تهران)
2 ـ کارمن لبوس (برای بازی در فیلم سی وسه روز)
3 ـ لادن مستوفی (برای بازی در فیلم گلچهره)
4 ـ مهتاب نصیر پور (برای بازی در فیلم فرزند خاک)
5 ـ باران کوثری (برای بازی در فیلم حیران)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به سرکار خانم لادن مستوفی برای ایفای نقش در فیلم گلچهره

نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بخش سینمایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ ایرج صغیری (برای بازی در فیلم بالابان)
2 ـ امین زندگانی (برای بازی در فیلم ملک سلیمان)
3 ـ مسعود رایگان (برای بازی در فیلم گلچهره)
4 ـ داریوش ارجمند (برای بازی در فیلم راه آبی ابریشم)
5 ـ عمر محی الدین "چاوشین" (برای بازی درفیلم زمزمه با باد)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به مسعود رایگان برای ایفای نقش در فیلم گلچهره
بخش فیلم های سینمایی
نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ گلچهره ( وحید موسائیان)
2 ـ زمزمه با باد (شهرام علیدی)
3 ـ فرزند خاک (محمد رضا گوهری و محمد علی باشه آهنگر)
4 ـ سی وسه روز (علی دادرس)
5 ـ راه آبی ابریشم (محمدرضا بزرگ نیا)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به محمد رضا گوهری و محمد علی باشه آهنگر برای نگارش فیلمنامه فیلم فرزند خاک


نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ شهریار بحرانی (برای کارگردانی فیلم ملک سلیمان )
2 ـ محمد علی باشه آهنگر (برای کارگردانی فیلم فرزند خاک)
3ـ داریوش مهرجویی (برای کارگردانی اپیزود اول فیلم طهران،تهران)
4 ـ محمد رضا بزرگ نیا (برای کارگردانی فیلم راه آبی ابریشم)
5 ـ جمال شورجه (برای کارگردانی فیلم سی وسه روز)
ـ دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی این بخش برای کارگـــردانی اپیزود اول فیلم طهران،تهران اهـــــداء می شود
بــــه داریوش مهرجویی
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به محمد رضا بزرگ نیا برای کارگردانی فیلم راه آبی ابریشم


نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش سینمایی نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ فرزند خاک (به تهیه کنندگی سید احمد میر اعلایی)
2 ـ سی وسه روز (به تهیه کنندگی مهدی همایون فر)
3 ـ ملک سلیمان (به تهیه کنندگی آقای مجتبی فرآورده)
4 ــ راه آبی ابریشم (به تهیه کنندگی آقای حسن بشکوفه )
5 ــ طهران ،تهران (به تهیه کنندگی ی محمد علی حسین نژاد)
ـ دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به فیلم سی وسه روز به تهیه کنندگی مهدی همایون فر
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به فیلم راه آبی ابریشم به تهیه کنندگی حسن بشکوفه
ــ هیات داوران فیلم های سینمایی همچنین لوح تقدیری برای تهیه کننده فیلم های شکارچی شنبه وخاک وآتش به آقای محمد قهرمانی به نمایندگی از موسسه شهید آوینی اهداء می کند.

جایزه ویژه هیات داوران بخش سینمایی :
ـ هیات داوران جایزه ویژه خود را شامل تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی به شهریار بحرانی کارگردان فیلم ملک سلیمان اهداء می نماید.
فیلم های سینمایی (مناطق آزاد)
نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمایی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ یوشا ضیغمی (برای بازی در فیلم پرتقال خونی)
2 ـ نیکی کریمی (برای بازی در فیلم زن دوم )
3 ـ لاله اسکندری (برای بازی در فیلم خانواده ارنست)
4 ـ ماه خاتون پیراکند (برای بازی در فیلم انتهای زمین)
5 ـ محبوبه شاکری (برای بازی در فیلم هامون ودریا)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به سرکار نیکی کریمی برای ایفای نقش در فیلم زن دوم

نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بخش سینمایی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ فریبرز عرب نیا (برای بازی در فیلم پرتقال خونی)
2 ـ حامد بهداد (برای بازی در فیلم پرتقال خونی )
3 ـ امیر آقایی (برای بازی در فیلم زن دوم )
4 ـ مهران گل محمدزاده (برای بازی در فیلم هامون ودریا)
5 ـ آ نوید رئیسی(برای بازی در فیلم گل یا پوچ)
ـ هیات داوران بخش سینمایی ویژه مناطق آزاد ضمن تقدیر از بازی آقای فریبرز عرب نیا در فیلم پرتقال خونی ،تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی را به آقای امیر آقایی برای ایفای نقش در فیلم زن دوم اهداء می کند.

فیلم های سینمایی (مناطق آزاد)


نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم نامه بخش سینمایی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش :
* هیت داوران این بخش هیچ فیلمی را شایسته دریافت تندیس ندانسته وتنها یک دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء می نماید
به خانم ها فرشته طاهر پور و مینو کریم زاده برای نگارش فیلمنامه فیلم زن دوم
نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمایی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ ابوالفضل جلیلی (برای کارگردانی فیلم گل یا پوچ )
2 ـ ابوالفضل صفاری(برای کارگردانی فیلم انتهای زمین)
3ـ ابراهیم فروزش (برای کارگردانی هامون ودریا)
4 ـ سیروس الوند (برای کارگردانی فیلم زن دوم )
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به آقای ابراهیم فروزش برای کارگردانی فیلم هامون ودریا
نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم بخش سینمایی ویژه مناطق آزاد نخستین جشنواره بین المللی فیلم کیش عبارتنداز:
1 ـ زن دوم (به تهیه کنندگی فرشته طاهر پور)
2 ـ انتهای زمین (به تهیه کنندگی مسعود اطیابی)
3 ـ گل یا پوچ (به تهیه کنندگی ابوالفضل جلیلی)
4 ــ هامون ودریا ( به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان)
ـ تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهداء میشود به فیلم انتهای زمین به تهیه کنندگی مسعود اطیابی


جایزه ویژه هیات داوران فیلم های سینمایی(مناطق آزاد)


* هیات داوران جایزه ویژه خود را شامل تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی برای ایفای نقش در فیلم انتهای زمین اهداء میکند به آقای حجت الله قزوینی
* هــیات داوران همچنین جایزه ویژه خود را شامــــل تنـــدیس جــــــشنواره ،دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی اهــــداء میـــکند به آقای ابوالفضل جلیلی برای فیلم کل یا پوچ


بهترین فیلم:
بازگشت شاعر
به کارگردانی هاروتیون خاچاطریان
تهیه کنندگان: هاراتیون خاچاطریان، گوورگ گوورگیان
از ارمنستان

بهترین کارگردان:
مهدی منیری
برای تینار
از ایران

بهترین تحقیق:
صحرا کریمی
برای زنان افغان پشت فرمان رانندگی
از افغانستان / اسلواکی
جایزه ویژه هیات داوران:
آسکو
به کارگردانی محمد علی هاشم زهی
از ایران

 مسابقه فیلم های کوتاه
جایزه اول:
بین النهرین
به کارگردانی فنار احمد
تهیه کننده: دیوید بی. سورنسن
از عراق
جایزه دوم:
پدر من
به کارگردانی نوروز حکمت
تهیه کننده: الچین موسی اوغلو
از آذربایجان
جایزه سوم:
ترانه ای برای لوبا
به کارگردانی طوفان نهان قدرتی
تهیه کنندگان: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طوفان نهان قدرتی
از ایران

مسابقه فیلم های بلند داستانی

بهترین فیلم:
پسر بابل
به کارگردانی محمد الدراجی
تهیه کنندگان: ایزابل استد، محمد الدراجی، عطیا الدراجی
از عراق
بهترین کارگردان:
نوصیر سعیدوف
برای نیمروز راستین
از تاجیکستان
بهترین فیلمنامه:
وحید موساییان
برای گلچهره
از ایران
بهترین بازیگر:
جو سوبا
برای جنگ تریاک
به کارگردانی صدیق برمک
از افغانستان / ژاپن / کره / فرانسه
جایزه ویژه هیات داوران:
بدرود گلساری
به کارگردانی آرداک امیرکولف
از قزاقستان

 

 

فرهاد رادمنش  ��� ايميل سندر و معاون گروه مارشال مدرن

 

  My E-mail ~>  Farhad.Modern@Yahoo.Com

  www.Facebook.Com/Farhad.Modern


 

اختصاصي گروه مارشال مدرن

استفاده از مطالب فوق تحت هر عنوان با اجازه فرستنده يا مدير گروه امكان پذير مي باشد
 

 

 

 

 

 

 

   
 

 

 
 

 
 

 
 
 
 
 

 
 

 
 

 
 

Powered By Amir Hejvani - Marshal

All Rights Reserved By Marshal Modern Group

 


__._,_.___


~~~~~~~~~ Marshal-Group-Modern ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
~~~~~ EXCLUSIVE GROUP BY AMIR HEJVANI ~~~~~
________________________________________________________

To Join Marshal-Group-Modern Click This Url:
http://www.marshalclub.com/join
________________________________________________________

For More Information About Us:
www.marshalclub.com
________________________________________________________

http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join
http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join
http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Post a Comment