Tuesday 19 April 2011

...:::Marshal-Modern:::... ~> Majalleye Salamat (24) <~



 

مارشال مدرن :: بزرگترین و جذابترین گروه اینترنتی ایران

 
 

.برای اطلاعات بیشتر با شماره 09122867270 تماس بگیرید

 
 
 

برای عضویت در بزرگترین گروه ایران اینجا کلیک کنید

 
 

آخرین اخبار از گروه مارشال مدرن :   1. انتخاب معاونت جدید گروه مارشال مدرن در انتهای ماه فروردین1390          2. برنامه تورهای مارشال مدرن در بهار 90 اعلام شد                3. تور زنجان و غار کتله خور در 2 اردیبهشت 1390 در آستانه تکمیل ظرفیت ، تماس و ثبت نام با شماره 09125164478

 
 

 

 

     
   

 

امنیت فنی گروه مارشال مدرن بر عهده تیم ایرانویچ میباشد

 

 

هو شافی

با سلام و درود خدمت مارشالی های عزیز

و

آرزوی سلامتی برای همه شما مارشالی ها گل 

 

 

 

مجله سلامت شماره 24 

  

 

 

 

 

عمومی

 

اکسیژن‌ درمانی پرفشار برای چه بیماری هایی؟

 

 

درمان با اکسیژن پرفشار (HBOT) یک درمان طبی است که بیمار به طور کامل درون محفظه بسته قرار گرفته و با تنفس اکسیژن 100 درصد، به تدریج فشار داخل محفظه به بیش از یک اتمسفر افزایش می یابد. این روش درمانی برای بهبود سریع تر زخم ها، سردرد،  آرتریت روماتوئید و ... می شود.

 

 

 

هیپوکسی یا کاهش اکسیژن در بسیاری از بیماران، به عدم بهبود زخم منجر می شود. کاهش اکسیژن رسانی بافتی، باعث اختلال در بسیاری از فرایندهای ترمیمی می شود. زخم هایی هم که ترمیم نمی شوند، معمولا عفونی می شوند.

از طرفی هیپوکسی، باعث اختلال در عملکرد سلول های دفاعی خون شده و توانایی کشتن میکروب ها توسط آنها کم می شود و به این ترتیب مشکل بیمار دو چندان می شود.

 

روش درمانی اکسیژن هایپر بار (Hyperbaric oxygen therapy)، مستقیما دارای اثرات باکتری کشی است. به علاوه با تقویت مکانیسم دفاعی بدن، به بهبود عفونت کمک می کند. افزایش اکسیژن بافتی با ایجاد اثرات ضدالتهابی ، خون رسانی مجدد بافت را تسریع می کند.

 

درمان با اکسیژن پرفشار (HBOT) یک درمان طبی است که بیمار به طور کامل درون محفظه بسته قرار گرفته و با تنفس اکسیژن 100 درصد، به تدریج فشار داخل محفظه به بیش از یک اتمسفر افزایش می یابد.

 

بیماری هایی که می توانند با این روش بهبود یابند، شامل موارد زیر هستند:

1- دیابت: عوارض جانبی درازمدت دیابت از جمله عوارض قلبی، کلیوی، چشمی، آسیب عصبی و عروقی باعث اختلال در بهبود زخم می شوند که اکسیژن درمانی پرفشار این مشکل را رفع می کند. عدم بهبود زخم خصوصا در پاها می تواند باعث سیاه شدن بافت و خطر قطع پاها شود. کاهش اکسیژن بافت می تواند باعث کاهش درک حس درد، گرما و سرما و اختلال در درک آسیب های وارد به پا و وخیم شدن زخم ها شود. اکسیژن درمانی باعث بهبود نوروپاتی دیابتی شده و اکسیژن لازم برای بهبود محل زخم را فراهم می کند. به علاوه HBOT باعث تشکیل عروق جدید برای بسته شدن زخم می شود.

 

2- درمان مسمومیت با سیانید: مسمومیت با مونوکسیدکربن، در افرادی که مکررا با آتش در تماس هستند، سیگاری ها، کارگران کشتی و صنعتی می تواند کشنده باشد، خصوصا اگر با سیانید ترکیب شود.

 

3- آرتریت روماتویید: نوعی بیماری التهابی با درگیری مفاصل است و حتی استخوان را درگیر می کند. علت اصلی آن ناشناخته است. در بیماران دچار آرتریت، هیپوکسی (کاهش اکسیژن) در غشای غضروفی ایجاد می شود.

 

4- افزایش متابولیسم بافتی

5- افزایش انتقال آنتی بیوتیک در دیواره سلول

6- متوقف ساختن حرکت باکتری در خون

7- جلوگیری از تولید رادیکال های آزاد (رادیکال های آزاد موجب از بین رفتن سلول ها می شوند)

8- بیماری های قلبی-عروقی

9- عفونت استخوان (استئومیلیت)

10- سکته مغزی، آبسه های مغزی

11- آمبولی گاز و هوا

تجویز اکسیژن پرفشار، در صورت ایجاد عوارض و یا عدم بهبودی بیمار، ضرورتی ندارد. استفاده از این روش به تنهایی توصیه نمی‌شود، بلکه باید در کنار سایر درمان‌های موجود از آن بهره برد

 

اکسیژن پرفشار و سردرد

 

پژوهشگران دریافتند که اکسیژن‌درمانی پرفشار، می‌تواند باعث توقف درد در حین حملات میگرن شود.

اکسیژن‌درمانی با فشار طبیعی نیز درد در مبتلایان به سردرد خوشه‌ای را برطرف می‌کند.

میگرن معمولا دردهای ضربان‌داری را در یک ناحیه سر ایجاد می‌کند که اغلب با تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور و صدا همراه است.

سردردهای خوشه‌‌‌ای باعث درد حاد در یک طرف سر به همراه درد در چشم می‌شوند. از 15 دقیقه تا چند ساعت ممکن است طول بکشد و حملات مکرر در طول چند هفته تا چند ماه بروز می‌کند که به دنبال آن دوره‌ای بدون هیچ علامت می‌آید. مردان سه برابر بیشتر از زنان دچار سردردهای خوشه‌ای می شوند.

اکسیژن‌درمانی پرفشار، شامل تنفس اکسیژن خالص در یک محفظه بدون منفذ و پرفشار است. در اکسیژن‌درمانی با فشار طبیعی، بیماران اکسیژن خالص را از یک مخزن قابل حمل تحت شرایط عادی تنفس می‌کنند.

 

چگونه اکسیژن‌درمانی باعث تخفیف سردرد می‌شود؟

 

در حمله میگرن، عروق خونی سر گشاد می شوند. اکسیژن پرفشار باعث تنگ‌شدن عروق می‌شود که ممکن است علت تسکین درد باشد.

اکسیژن پرفشار"مسیرهای انتقال درد" را مهار می‌کند و مانع احساس درد می‌شود.

در سردردهای خوشه‌ای، فعالیت برخی از بخش‌های مغز تغییر می کند. اکسیژن، فعالیت این بخش‌های مغز را به حالت طبیعی بازمی‌گرداند و اثر تسکین‌دهنده درد آن ممکن است ناشی از اثر مستقیم آن بر مغز باشد.

 

عوارض اکسیژن درمانی پر فشار

 

تشنج که نتیجه اثر مستقیم اکسیژن بر مغز است، خطرناک‌ترین عارضه اکسیژن پرفشار است. در صورت ایجاد تشنج، به سرعت هوای اتاق تخلیه می‌شود، در نتیجه تشنج قطع خواهد شد.

سایر عوارض نیز عبارتند از: گرفتن گوش، درد سینوس‌ها، سردرد ، درد گوش و دندان درد.

تجویز اکسیژن پرفشار، در صورت ایجاد عوارض و یا عدم بهبودی بیمار، ضرورتی ندارد. استفاده از این روش به تنهایی توصیه نمی‌شود، بلکه باید در کنار سایر درمان‌های موجود از آن بهره برد.

از سوی دیگر چون این روش هنوز از سوی سازمان‌ها و نهادهای بهداشتی پذیرفته نشده است، باید پیش از استفاده از آن به نکات زیر توجه کرد:

1)‌ پیش از استفاده از این روش حتما با پزشک تان مشورت کنید.

2)‌ مراقب باشید این روش درمانی با داروهای مصرفی شما تداخل نداشته باشد.

3)‌ درباره میزان تجربه و مهارت فرد درمانگر اطلاعات کافی کسب کنید.

4)‌ در صورتی که احساس کردید استفاده از این روش سبب ایجاد حالات ناخوشایند در شما می‌شود، به سرعت درمان را قطع کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

شناسايي سرطان، آسم و تيروئيد با ليزر

 

 

محققان آمريکايي با بررسي نفس هاي انسان توسط نور ليزر توانسته اند مولکول هايي که در ابتلا به آسم و سرطان موثر هستند شناسايي کنند. همين طور از ليزر براي تشخيص بيماري تيروئيد، سرطان هاي پوست و دهان استفاده مي شود.

 

نقل از پايگاه اينترنتي دانشگاه Colorado پژوهشگران در اين روش جديد مي توانند در يک لحظه از بسياري مولکول هاي مختلف که در نفس هاي افراد موجود است، توسط ليزر تصوير گسترده اي را به نمايش بگذارند.

 

 

 

ليزر ، آسم را شناسايي مي کند

 

وقتي حيوانات و انسان ها نفس مي کشند، علاوه بر گاز دي اکسيد کربن ترکيباتي که در سلول هاي متابوليکي بدن موجود است از دهان خارج مي شود. محققان توانسته اند هزار ترکيب مختلف را هنگام نفس کشيدن افراد شناسايي کنند.

به طوري که آنان بر اين باورند وقتي بدن فرد بيش از حد گاز ميتلامين را توليد مي کند، دچار بيماري کبد و کليه مي شود و توليد بيش از حد گاز آمونياک و استون به ترتيب موجب عدم فعاليت کليه و ديابت خواهد شد. همچنين بدن افرادي که بيش از حد گاز اکسيد نيتريک را توليد مي کند در آينده ممکن است با بيماري آسم مواجه شوند.

 

 

 

 

تشخيص بيماري تيروئيد با بررسي ناخن انگشتان

 

محققان پژوهشکده ليزر و پلاسماي دانشگاه شهيد بهشتي موفق به تشخيص بيماري تيروئيد با استفاده از طيف ناخن دست انسان در مقياس آزمايشگاهي شدند.

 

مريم بحريني دانشجوي دکتري پژوهشکده ليزر و پلاسماي دانشگاه شهيد بهشتي و

مجري طرح اظهار کرد: در اين طرح از ترکيب سه روش فيزيکي (اسپکتروسکوپي)، پزشکي (دريافت نمونه‌ هاي بيولوژيکي ناخن) و روش آماري تحليل تابع تفکيکي براي تشخيص بيماري استفاده شد؛ به گونه ‌اي که روش طيف سنجي فروشکست القاي ليزري براي بررسي عناصر معدني ناخن 26 فرد سالم و بيمار تيروئيدي کم‌ کار و پرکار در اين پروژه تحقيقاتي به کار رفته و با استفاده از شدت نسبي خطوط طيفي و به کارگيري روش آماري تحليل تابع تفکيکي، گروه‌ هاي سالم و بيمار از هم تفکيک شدند.

وي با بيان اين که تاکنون کمتر از ليزر براي تشخيص بيماري‌ ها استفاده شده است، افزود: در اين طرح ميزان و شدت نسبي عناصر مختلفي مانند کلسيم، منيزيم، سليسيوم، کربن، هيدروژن، نيتروژن، اکسيژن، تيتانيوم، سديم و پتاسيم در 29 نمونه ناخن شامل دو نفر مبتلا به تيروئيد پرکار، 5 نفر مبتلا به تيروئيد کم ‌کار و 21 نفر سالم مورد بررسي قرار گرفته است.

ليزر ابزار نيست بلکه نوعي فناوري قوي است که کاربردهاي بسياري دارد. هم در حوزه درمان و هم در تشخيص بعضي از بيماري ها به کمک علم پزشکي آمده است.

به گفته بحريني ، نتايج آزمايش‌ ها نشان مي ‌دهد که ميزان و شدت نسبي عنصر سديم و پتاسيم نسبت به کلسيم در ناخن بيماران تيروئيدي به مقدار قابل ملاحظه‌ اي بيش از افراد سالم است.

وي در خصوص چگونگي انجام اين آزمايش خاطرنشان کرد‌: در اين روش تشخيصي که به روش LIBS معروف است، يک پالس ليزري بر روي نمونه ناخن متمرکز شده و بخش ميکرومتري از سطح ناخن کنده مي‌ شود.

ماده کنده شده بخش بيشتري از انرژي ليزر را جذب کرده و پلاسماي کوچکي در جلو نمونه ايجاد مي شود. پس از اتمام پالس ليزر پلاسماي حاصله به تدريج خنک شده و عناصر مختلف در آن تابش طيفي منحصر به فردي ساطع مي‌ کنند. با تجزيه تحليل طيف ساطع شده از پلاسما مي توان عناصر موجود در نمونه را تشخيص داد.

 

اين دانشجوي دکتري پژوهشکده ليزر و پلاسماي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين که تعداد نمونه‌ هاي مورد آزمايش کم بوده است، اضافه کرد: با استفاده از اين روش عناصر ناخن افراد سالم و بيماران پرکار و کم کار تيروئيدي اندازه گيري شده و با يکديگر مقايسه مي شوند.

نتايج حاصل از اين آزمايشات نشان مي دهد که تفاوت بارزي بين عناصر سديم و پتاسيم ناخن افراد سالم و بيماران تيروئيدي وجود دارد که پيش بيني مي شود با استفاده از اين موضوع بتوان زمان تشخيص بيماري تيروئيد را به کمتر از يک دقيقه رساند.

بحريني با اشاره به تعامل ضعيف جامعه پزشکي با جامعه مهندسي در اين طرح براي دريافت نمونه‌ هاي ناخن در سطح گسترده ‌تر و ورود اين طرح به مراحل و مقياس‌ هاي بزرگ تر ‌گفت: نمونه ‌گيري راحت‌ تر‌، تشخيص سريع ‌تر و کم‌ هزينه‌ تر و استفاده از ناخن دست انسان به عنوان نشانگر بيولوژيک و امکان تاثير فرآيندهاي فيزيولوژيک و پاتولوژيک مربوط به خون و استخوان روي محتوي عناصر ناخن از ويژگي ‌هاي اين روش تشخيصي نسبت به روش ‌هاي متداول است که اميدواريم با افزايش همکاري‌ هاي دوجانبه بين جامعه پزشکي و مهندسي اين روش به عنوان روش مطمئن و سريع تشخيصي براي بيماري ‌هاي مختلف به کار رود.

 

 

 

تشخيص دقيق سرطان پوست با دو پرتو ليزري

 

ليزري کوچک با توانايي رديابي نشانه هاي اوليه سرطان پوست مي تواند جان هزاران نفر را از مرگ ناشي از ابتلا به سرطان پوست نجات دهد.

اين ابزار دو پرتو کوچک را با انرژي کم تر از انرژي ليزرهاي نشانگر رايج بر روي لکه هاي مشکوک پوستي تابش داده و سپس موقعيت رنگدانه هاي مختلف پوستي را تعيين مي کند.

سپس دانشمندان ميزان اوملانين را در رنگدانه ها مورد بررسي قرار مي دهند، ماده اي که در نسوج سرطاني بيشتر به چشم مي خورد. اين اولين باري است که چنين شيوه اي براي تشخيص اين نوع از سرطان مورد استفاده قرار گرفته است و محققان با آزمايش اين شيوه توانستند تمامي 11 نمونه مبتلا به سرطان پوست، يکي از کشنده ترين انواع سرطان در جهان، را از ميان نمونه هاي سالم شناسايي کنند.

 

به گفته محققان حتي در صورتي که ميزان موفقيت اين ابزار 50 درصد باشد اين ابزار مي تواند سالانه از صدها تشخيص نادرست اين بيماري در سرتاسر جهان پيشگيري کند. سرطان پوست پنجمين عامل بيماري رايج در ميان مردان و ششمين عامل رايج در ميان زنان به شمار مي رود.

با استفاده از اين ابزار جديد براي تشخيص بيماري لکه هاي مشکوک پوستي بايد از روي پوست برداشته شوند اما محققان در جستجوي روشي هستند که براي تشخيص بيماري، ديگر نيازي به برداشتن لکه از روي پوست نباشد.

 

 تشخيص تومورهاي سرطاني حفره هاي دهان با استفاده از ليزر

 

دبير انجمن پزشکي ليزر ايران از کاربرد ليزر در تشخيص تومورهاي سرطاني در حفره هاي دهاني خبر داد و گفت: در اين روش ماده اي حساس به نور مانند ژل موضعي روي زخم ماليده و پس از 20 دقيقه ليزر به زخم تابانده مي شود که طول موج بازگشت آن موجب تشخيص زخم مي شود.

براي تشخيص ضايعه، پرتو ليزر تابانده مي شود که طول موج آن در بازگشت متفاوت بوده و بافت تغيير کرده را نشان مي دهد و در مواردي حتي سفت شدن بافت که با هيچ روشي قابل تشخيص نيست را نيز نمايان مي سازد.

فکر آزاد ادامه داد: ليزر در حوزه درمان نيز کاربردهاي بسياري داشته و براي همه برش هايي که با چاقو انجام مي شود کارآيي دارد و همچنين در همه حوزه هاي بافت نرم و سخت دنداني و استخواني از جمله تراش دندان و نيز همه جراحي هاي لثه و درمان هاي دندانپزشکي اطفال مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: ليزر ابزار نيست بلکه نوعي فناوري قوي است که کاربردهاي بسياري دارد.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

نظافت وسایل شخصی در حمام و دستشویی

 

 

 

خیلی از ما علاقه داریم که حمام و دست‌شویی پاک و تمیز و البته مرتبی داشته باشیم، اما آیا روش صحیح تمیز کردن وسایلی که در حمام قرار می‌دهیم مانند لیف، حوله، تیغ و صابون و جایگاه مناسب قرار دادن هر یک از آنها را می‌دانیم؟

 

 

 

 

حوله

 

در صورتی که در حمام رخت آویز دارید، بهتر است پس از هر بار استفاده، حوله‌تان را در فضای بیرون، جایی که جریان هوا وجود دارد و نور خورشید می تابد، پهن کنید تا کاملا خشک شود. سپس آن را روی رخت آویز حمام قرار دهید.

در ضمن هر فرد از خانواده باید یک حوله‌ی مخصوص به خود، با رنگ معین داشته باشد.

در صورتی که از لباس‌های حوله‌ای استفاده می‌کنید، حتما پس از خشک کردن خود، آن را در مقابل نور آفتاب پهن کنید و هرگز آن را در داخل سبد لباس‌های چرک نیندازید.

لازم است بدانید حوله مرطوب می‌تواند مناسب‌ترین مکان برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و سبب بروز اگزما و آلرژی‌های پوستی شود.

 

صابون

 

برخی کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند در حمام به جای صابون از شامپوهای بدن استفاده کنید و در توالت نیز به جای صابون جامد، صابون مایع را انتخاب کنید، چون میزان آلودگی این صابون‌ها کمتر است.

در صورتی که تمایل دارید حتما از صابون‌های جامد استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم زیر صابون یک تکه اسفنج قرار دهید تا سطح زیر صابون خشک باشد و پس از هر بار استفاده نیز صابون را آب بکشید، چون میکروب‌ها به راحتی به صابون منتقل می‌شوند و در سطح آن باقی می‌مانند.

 

تیغ

 

در صورتی که شما عادت دارید از تیغ‌های یک بار مصرف، چند بار استفاده کنید لازم است بدانید که این کار کاملا غیر بهداشتی است و میکروب‌ها به راحتی در میان لایه‌های نازک تیغ پنهان می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند پس از هر بار مصرف، حتما تیغ را دور بیندازید. اما اگر از تیغ‌های معمولی استفاده می‌کنید پس از هر بار اصلاح، تیغ را در یک کاسه که در آن محلول آمونیاک و آب ریخته‌اید قرار دهید. سپس در یک ظرف آب و صابون و سپس در آب تمیز قرار دهید. پس از شستشو آن را در فضای بیرون قرار دهید تا خشک شود و زنگ نزند.

این نکته را نیز فراموش نکنید که تیغ وسیله‌ای شخصی است و هرگز نباید از تیغ فرد دیگری استفاده کنید.

لیف را پس از استفاده حتما با آب و صابون کاملا بشویید و تنها به آب کشیدن آن اکتفا نکنید. سپس آن را در زیر نور آفتاب پهن کنید.

 

لیف

 

لیف و کیسه به طور معمول در تمامی حمام‌ها وجود دارند. در درجه اول باید تاکید کنیم که لیف وسیله‌ای کاملا شخصی است و آلوده بودن آن می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های پوستی شود.

لیف های مورد استفاده در حمام، از وسایلی هستند که معمولا به دلیل تاریک و مرطوب بودن محیط حمام، مستعد رشد میکروب ها هستند. بر همین اساس لازم است لیف را پس از استفاده حتما با آب و صابون کاملا بشویید و تنها به آب کشیدن آن اکتفا نکنید. سپس آن را در زیر نور آفتاب پهن کنید تا تمامی میکروب‌های روی آن از بین بروند. پس از خشک شدن نیز آن را در کمد خودتان قرار دهید تا در مجاورت لیف دیگران و در فضای مرطوب حمام نباشد.

 

 

مسواک

 

حتما شما هم مشاهده کرده‌اید که برخی افراد مسواک‌های خود را درون لیوانی در حمام یا دست‌شویی قرار می‌دهند. این کار فوق‌العاده غیربهداشتی است و می‌تواند موجب انتقال میکروب‌ها از سطوح اطراف یا سایر مسواک‌ها و در نهایت زمینه‌ساز بروز عفونت‌های دهان و دندان و آفت‌های ناحیه دهانی شود.

کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند هر فرد از مسواک جداگانه استفاده کند و پس از هر بار استفاده، مسواک را شسته و آن را در یک درپوش بسته نگهداری کند.

گذاشتن مسواک در فضای مرطوب نیز صحیح نیست و بهتر است مسواک را در جایی خشک و خنک برای مثال در آشپزخانه نگهداری کنید.

 

تمیز نگه داشتن خود حمام نیز مهم است

 

حمام یکی از مرطوب ترین نقاط خانه است و وجود رطوبت، شرایط را برای رشد میکروب ها و قارچ ها و کپک ها فراهم می کند. بر اساس نتایج بررسی محققان بهداشت، چاه و وان و دوش حمام همگی محل تجمع باکتری هستند و می توانند باعث ایجاد بیماری های عفونی و اسهال در ساکنان خانه شوند به علاوه، طبق یافته های محققان، حتی ویروس سرماخوردگی هم در این مناطق دیده شده است.

 

خلاصه این که لازم است حمام به طور مرتب شسته و ضد عفونی شود. برای این کار باید :

1- هفته ای یک بار تمامی سطوح حمام، شیرهای آب و دستگیره ها و هر دو هفته یک بار، کابینت ها، قفسه ها و دست شویی داخل حمام را با مواد ضد عفونی کننده و آب گرم بشویید.

2- برای خارج شدن رطوبت، حمام باید سیستم تهویه مناسب داشته باشد. پس از استحمام، پنجره و در حمام را باز بگذارید و سیستم تهویه را روشن کنید تا حمام خشک شود. از بستن در حمام بعد از اتمام استحمام خودداری کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تغذیه

 

 

  

ناگفته های آردی؛ از سبوس تا سمولینا

 

 

آرد یکی از پرمصرف ‌ترین مواد اولیه‌ ای است که در صنایع غذایی و حتی آشپزی خانگی استفاده می‌ شود. این محصول انواع بسیار دارد و بر مبنای این كه از كدامین غله تهیه شده دارای اثرات متفاوتی بر محصول نهایی خواهد بود.

 

 

برای آشنایی بیشتر با این ماده غذایی هفته نامه ی سلامت به سراغ

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

رفته و با ایشان درباره ی تفاوت انواع آرد و تاثیرشان بر بافت و کیفیت خوراكی‌ ها به گفت‌وگو نشسته كه در ادامه خواهید خواند.

 

  

آقای دكتر! تقسیم بندی آرد در ایران چگونه است؟

 

آردها بر اساس نوع غله‌ استفاده شده طبقه بندی می ‌شوند که در این میان پُرکاربردترین آرد در کشور ما آرد گندم است و آرد برنج(برای تهیه برخی شیرینی ‌‌ها، سوپ‌ ها و فرنی)، آرد نخودچی(شیرینی ‌پزی و صنایع قنادی)، آرد جو(نان ‌های رژیمی) و آرد ذرت(شیرینی و سوپ) از دیگر انواع آرد هستند. البته هر کدام از این آردها ‌تقسیم‌ بندی‌ های خاص خود را دارند و در این میان آرد پرکاربرد گندم تنوع بسیار زیادی دارد به طوری که انواع نان و شیرینی ‌ها و حتی ماکارونی از آرد گندم خاصی تهیه می ‌شوند.

 

به غیر از فرآورده ‌های نانوایی و شیرینی پزی از آرد گندم در کدام صنایع استفاده می‌ شود؟

  

همان طور که اشاره کردید انواع نان و همچنین کیک، کلوچه و شیرینی‌‌ ها با آرد گندم تهیه می ‌شوند اما علاوه بر این محصولات در صنایع ماکارونی، اسپاگتی، رشته و سوپ‌ ها هم از آرد استفاده می‌ شود. در منزل هم برای تهیه برخی غذاها از قبیل سوپ، حلوا و کتلت، آرد گندم به كار می‌ رود.

 

تفاوت آردهای گندم در چیست؟

 

درکارخانجات آردسازی در قسمت‌ های مختلف خط تولید، مقداری سبوس از آرد جدا می ‌شود و به این ترتیب انواع آرد گندم با درصد سبوس مختلف تولید می ‌شود و همین تفاوت باعث تنوع در کاربرد آن ها خواهد بود.

 

در مورد انواع مختلف آرد گندم برای مان توضیح دهید.

  

اگر در کارخانه آرد، گندم وارد شده به خط تولید را کاملا آسیاب و به آرد تبدیل کنیم به عبارتی هیچ سبوسی از آن جدا نشود آرد کامل تولید کرده ‌ایم. حال اگر از گندم اولیه طی مراحل تولید سبوس جدا شود انواع مختلف آرد به دست خواهد آمد. هرچه سبوس جدا شده بیشتر باشد آرد حاصل سفیدتر است. چنین آردی درصد نشاسته بیشتر و پروتئین، فیبر، املاح و ویتامین‌ های کمتری دارد.

اگر در کارخانه آرد، گندم وارد شده به خط تولید را کاملا آسیاب و به آرد تبدیل کنیم به عبارتی هیچ سبوسی از آن جدا نشود آرد کامل تولید کرده ‌ایم

 

چرا آرد سبوس‌ دار تیره‌ تر است؟

  

سبوس از جنس فیبر است و جدا کردن آن از آرد سبب روشن‌ تر شدن آن می ‌شود زیرا رنگدانه‌ های گندم در سبوس آن جای دارند.

 

آیا می‌ توان برای حفظ ارزش غذایی آرد در انواع غذاها از آرد سبوس ‌دار استفاده کرد؟

  

بنا به ویژگی ‌‌های شیمیایی هر کدام از آردها نمی‌ توان آن ها را با هم جایگزین کرد زیرا در پایان رنگ، بافت و حتی خصوصیات ماده غذایی مورد قبول نخواهد شد اما اگر بتوان فرمول و دستورپخت مناسبی تهیه کرد بهتر است چرا که در حال حاضر، در نانوایی ‌های فانتزی انواع نان‌ های سبوس ‌دار توزیع می‌ شوند که بسیار هم خوشمزه هستند و بافت مطلوبی نیز دارند. اما اگر بخواهید به عنوان نمونه در کیک اسفنجی آرد سبوس ‌دار بریزید مسلما نه کیک تان پُف می‌ کند نه رنگ، طعم و بافت خوبی خواهد داشت.

 

چرا آردها‌ی مختلف با هم متفاوت ‌اند و باعث ایجاد خصوصیات منحصر به فردی در ماده غذایی می ‌شوند؟

  

در وهله اول می ‌بینیم که منابع تولیدی هر کدام از این آردها غلات و نژادهای متفاوتی از آن ها هستند. علاوه بر این هر نوع آردی میزان و نوع پروتئین، نشاسته، ویتامین و املاح منحصر به فردی دارد. به عنوان نمونه در تهیه انواع بیسکویت، کیک، کلوچه و... آرد به خصوصی نیاز داریم تا بتوانیم خصوصیات بافتی منحصر به فرد آن محصول را ایجاد کنیم.

 

 

 

اصلا نقش آرد در فرمول ماده غذایی چیست؟

  

آرد در انواع فرآورده ‌های صنایع غذایی و آشپزی به عنوان قوام‌ دهنده استفاده می‌ شود. غلاتی که آرد از آن ها تهیه می ‌شوند منبع غنی نشاسته هستند و این تركیب خاصیت قوام ‌دهندگی دارد.

هنگامی که نشاسته با آب ترکیب شود و حرارت ببیند ذرات نشاسته متورم شده و حالت لعابی پیدا می‌ کند. بسیاری از محصولات غذایی برای انسجام به این قوام ناشی از نشاسته نیاز دارند. به علاوه بعد از تولید خمیر و حرارت‌ دهی پروتئین ‌های موجود در آرد منعقد شده و بافت مورد نظر را به وجود می‌ آورند.

 

آیا نشاسته ‌های موجود در انواع آرد با هم متفاوت ‌اند؟

  

بله. نشاسته حاصل از هر نوع غله از نظر ساختارسلولی ��� مولکولی کاملا متفاوت ‌اند به طوری که بعضی از آن ها شکل دایره و برخی شکل ستاره دارند و این ساختار سبب تفاوت در خاصیت قوام ‌دهندگی آن ها می‌شود.

 

روی بسته برخی آرد‌ها تعدادی صفر به چشم می ‌خورد. معنی این صفرها چیست؟

  

این صفر‌ها رده بندی آردهای گندم را بر اساس سبوس جدا شده از آن ها نشان می ‌دهند. هر چه تعداد صفرها بیشتر باشد یعنی سبوس بیشتری از آرد گرفته شده و آرد سفیدتر است. سفید‌ترین آرد 6 صفر است اما دیگر این نوع نامگذاری مرسوم نیست و برای طبقه ‌بندی آردها از سبک ‌های دیگری استفاده می ‌شود.

 

به عنوان نمونه؟

 

در کشور ما چون تا چندی قبل از یارانه استفاده می‌ شد تولید کنندگان تنها 4 نوع آرد را تولید می‌ کردند؛

آرد کامل، که در تهیه نان سنگک کاربرد داشت؛

آرد خبازی، این آرد برای نان لواش، تافتون و برخی مصارف خانگی استفاده می ‌شد؛

آرد ستاره، نان بربری از این آرد تهیه می‌شد؛

آرد نول هم سفیدترین آرد بود که به مصارف قنادی می ‌رسید و تقریبا تمام سبوس آن گرفته می ‌شد. میزان سبوس این 4 نوع آرد به ترتیبی که خدمت تان عرض کردم کمتر‌ می ‌شود.

این صفر‌ها رده بندی آردهای گندم را بر اساس سبوس جدا شده از آن ها

نشان می ‌دهند. هر چه تعداد صفرها بیشتر باشد یعنی سبوس بیشتری

از آرد گرفته شده و آرد سفیدتر است

 

این 4 نوع آرد را با نامگذاری صفر تطبیق می ‌دهید؟

 

آرد 2 صفر در حد آرد خبازی، آرد 3 صفر در حد آرد ستاره و آرد 4 صفر در حد آرد نول است، آرد‌های 5 صفر و 6 صفر هم در تهیه شیرینی ‌جاتی که بافت بسیار سبکی دارند، به كار می ‌رود.

 

آیا با هدفمندکردن یارانه‌ ها در انواع آرد تفاوتی ایجاد خواهد شد؟

 

بله. تولید کنندگان آرد دیگر می ‌توانند سبوس را به نسبت ‌های مختلف از آرد جدا کنند و به این ترتیب آردهای متنوع‌ تری تولید شود.

 

آرد سمولینا چیست؟

 

 

آرد سمولینـا برای تولید ماکارونی استفاده می ‌شود و به دلیل داشتن رنگدانه بتاکاروتن رنگ زرد کهربایی دارد. ذرات این آرد بـسیار درشت‌ تـر از ذرات آرد نـول هستـند و مقدار پروتـئین آن نسبت به سایر انواع آرد بیشتر است. در نتیجه نشاستـه در مغز ذره آرد مانده و ماکارونی حین پخت به هم نمی‌ چسبد.

 

آیا تمام انواع آردی که نام بردید در کشور ما تولید می‌ شوند؟

 

 

بله. تمام این آردها تولید داخل کشور هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

غذاهای‌ تان را بخارپز کنید

 

 

بخارپز کردن، یکی از روش ‌های مفید پخت غذا است که البته بیشتر در مورد سبزیجات به کار برده می ‌شود؛ البته سبزیجاتی که کنار غذا مورد استفاده قرار می‌ گیرند بهتر است به شیوه ی بخارپز طبخ شوند تا ویتامین ‌های‌ شان حفظ شود.

 

 

 

در روش‌ های دیگر پخت، ویتامین‌ ها کاملا یا تا حدی از بین می ‌روند ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین‌ های حساس به حرارت باقی می ‌مانند. به همین علت بخارپز کردن را بیشتر برای سبزیجات استفاده می ‌کنیم تا هم نرم‌ تر شود و هم هضم ‌شان راحت ‌تر باشد و هم ارزش تغذیه ‌ای خود را حفظ کنند.

 

البته اگر از لحاظ زمانی امکان تهیه ی باقی مواد غذایی به روش بخارپز وجود داشته باشد، این مواد هم مزه ی بهتری خواهند داشت و هم مواد مغذی بیشتری در آن ها حفظ می ‌شود. حتی فرض کنید برنج را می‌ توان به روش بخارپز با استفاده از دستگاه بخارپز تهیه کرد.

 

در روش‌ های دیگر پخت، ویتامین‌ ها کاملا یا تا حدی از بین می ‌روند ولی در روش بخارپز بیشتر مواد مغذی از جمله ویتامین‌ های حساس به حرارت باقی می ‌مانند

 

بهترین کار این است که یک سبد فلزی را روی قابلمه قرار دهید، سبزیجات را داخل سبد بچینید و در قابلمه را ببندید و اجازه بدهید همراه با پخت غذا سبزیجات مورد نظر نیز پخته شوند یا یک ظرف آب روی گاز بگذارید و در یک فاصله بسیار کم غذا را روی این ظرف قرار دهید و در آن را هم ببندید تا با بخار آب مواد غذایی بپزند.

 

 

یادتان باشد که انواع سبزیجات سالادی(که اگر خام مصرف شوند نفاخ خواهند بود) را می ‌توان با این روش آماده خوردن کرد.

برخی از مواد غذایی را هم می‌ توان به وسیله ی آب خودشان تهیه کرد ولی باید حرارت اجاق را پایین آورد. به این ترتیب که پیاز، هویج، کدو، بادمجان و انواع سبزیجات را می ‌توان خرد کرد، در ظرف گذاشت و در آن را بست و با حرارت حداقل اجازه داد آن ها با آب خود بپزند. این شیوه ی پخت بسیار بهتر از طبخ آن ها در روغن است.

بعد از این که این سبزیجات به این روش بخارپز شدند، می ‌توان مقداری روغن زیتون یا چاشنی ‌های دیگر را به آن ها اضافه کرد تا آماده ی مصرف شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رابطه ته‌دیگ با سرطان مری و معده

 

مهم‌ ترین سرطان‌ هایی که به دنبال خوردن مواد غذایی سوخته ایجاد می ‌شوند سرطان مری و معده هستند اما دیگر سرطان‌ ها مثلا سرطان پروستات هم می‌ توانند با داشتن این عادت بدغذایی بروز کنند.

 

 

در میهمانی‌ ها وقتی برنج را می ‌کشند همه در انتظار دیس ته‌ دیگ هستند.

گاهی تا این دیس سر سفره گذاشته شود محتوایش به نصف می ‌رسد چون همه قبل از نشستن به دور سفره به این ظرف ناخنک زده ‌اند.

اما در برخی از موارد این ته‌ دیگ‌ های جذاب سوخته‌ اند ولی باز هم مشتری دارند در حالی که همه به هم می ‌گویند خوردن ته ‌دیگ سوخته زیانبار است.

 

هفته نامه ی سلامت برای روشن تر شدن این موضوع به سراغ دکتر محمد جعفر فره ‌وش، فوق ‌تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفته ‌است که در ادامه مشروح این مصاحبه را مطالعه خواهید کرد.

 

آقای دکتر! اول از همه بگویید که حرارت دیدن مواد غذایی چقدر خطرناک است؟

 

مصرف مواد غذایی ‌ای که به دنبال حرارت دیدن زیاد، بافت و کیفیت خود را از دست داده ‌اند و در نهایت سوخته ‌اند، می ‌تواند سلامت انسان را تهدید کند. بنابراین به تمام افراد و خصوصا کسانی که ناراحتی‌ های گوارشی و زمینه‌ های ژنتیکی و محیطی ابتلا به سرطان را دارند، توصیه می‌ کنم که غذاها را با حداقل حرارت‌ دیدگی و به روش آب‌ پز و بخارپز آماده کرده و میل کنند.

 

چرا می ‌گویند قسمت‌ های سوخته ی گوشت، مرغ، جگر و ماهی را نخورید؟

 

قهوه ‌ای یا سیاه شدن انواع گوشت‌ در اثر حرارت بالا، سبب تشکیل مواد هیدروکربن‌ های حلقوی آروماتیک(PAHs) در آن ها می ‌شود. این مواد با ورود به بدن می ‌توانند قسمت ‌های مختلف را مستعد ابتلا به سرطان‌ کنند. بنابراین به همه ی افراد توصیه می ‌کنم قسمت ‌های سوخته و زغالی ‌شده ی انواع گوشت‌ ها را مصرف نکنند.

سرطان بیماری ‌ای نیست که تنها تابع یک عامل باشد. عوامل ژنتیکی و

محیطی بسیار متعددی در ایجاد انواع سرطان ‌ها دخیل‌ اند که همه در کنار

هم، فرد را به این بیماری مبتلا می ‌کنند

 

چه سرطا‌ن‌ هایی؟

 

مهم‌ ترین سرطان‌ هایی که به دنبال خوردن این مواد غذایی سوخته ایجاد می ‌شوند سرطان مری و معده هستند اما دیگر سرطان‌ ها مثلا سرطان پروستات هم می‌ توانند با داشتن این عادت بدغذایی بروز کنند.

 

به غیر از گوشت، گروه‌ های غلات هم هنگام طبخ ممکن است بسوزند. در این‌ باره هم توضیح می ‌دهید؟

 

حرارت دادن زیاد به سیب‌ زمینی و نان ‌ها که حاوی نشاسته هستند سبب افزایش غلظت مواد سمی آکریلامیدی تا 5 برابر می ‌شود. سرطان ‌زایی آکریلامید‌ها با آزمایش‌ هایی بر حیوا‌ن‌ ها اثبات شده است. این مواد به خصوص در سیب ‌زمینی‌ هایی که با کودهای ازته کشت داده می‌ شوند به وجود می ‌آیند. متاسفانه امروزه هنوز در برخی نقاط ایران از این نوع کودها استفاده می ‌شود. بنابراین توصیه می ‌کنم انواع غلات و مواد نشاسته‌ ای را با حرارت ‌های مستقیم و شدید آماده مصرف نکنید.

 

در مورد حرارت مستقیم که اشاره کردید، پس باید به تنور نانوایی های سنتی هم مشکوک باشیم؟

 

بله البته. در واقع، تنور‌های سنتی نانوایی ‌ها با سوخت ‌هایی چون گازوییل و نفت روشن می ‌شوند در این حالت مواد سرطان‌ زای حاصل از سوختن این سوخت ‌ها بر سنگ ‌ها و سطح داخلی تنور می ‌نشیند و با قرار گرفتن خمیر در تنور روی سطح نان پخش می ‌شود. بنابراین مصرف طولانی‌ مدت این نان‌ ها هم می ‌تواند افراد مستعد را به سرطان مبتلا کند.

 

پس چه نانی بخوریم؟

 

بهتر است از نانوایی‌ هایی نان تهیه کنید که تنور‌های الکتریکی دارند نه تنورهایی که با سوخت فسیلی کار می ‌کنند که خوشبختانه این تنورها در کشور ما در حال جایگزین شدن با انواع سنتی هستند.

 

 

ما ایرانیان کاهو را ته ‌دیگ می‌ گذاریم یا گوجه را به سیخ می‌ کشیم. آیا این سبزیجات تغییررنگ داده یا سوخته هم سرطان ‌زا می‌ شوند؟

 

حرارت ‌دیدن زیاد، بافت ماده ی غذایی را به شدت تغییر می ‌دهد اگر چه خوراکی حاصل با ذائقه ی ما هماهنگی دارد اما دیگر بیشتر مواد مغذی و مفیدش را از دست داده است. البته همه ی گروه‌ های غذایی بعد از حرارت دیدن مملو از مواد سرطان ‌زا نمی ‌شوند. مطالعاتی که روی ذرت و برنج هم انجام شده حاکی از آن است که این گروه‌ های غذایی در اثر حرارت سرطان ‌زا نمی شوند. در حالی که سیب ‌زمینی و آرد گندم با حرارت دیدن زیاد به منابع ترکیبات سرطان زا بدل خواهند شد.

 

آیا خشکی ته ‌دیگ و خوراکی‌ هایی که به دنبال طبخ، خشک شده ‌اند برای پوشش دستگاه گوارش مشکل ‌زا هستند؟

 

بله. این مواد خشک، خراش‌ ها و به دنبال آن التهاباتی را بر دیواره ی مری و معده و حتی دهان ایجاد می ‌کنند که خود عامل مستعد کننده ی ابتلا به سرطان است. البته مصرف هرازچندگاه این مواد خشک، مشکل ‌ساز نیست اما اگر عادت دارید مرتب این‌ گونه غذاها را میل کنید مثلا سیب ‌زمینی سرخ ‌شده، کباب‌ های برشته، ته‌ دیگ خشک و... باید به پیامد‌هایش هم بیندیشید.

 

آیا ارتباط مستقیمی میان خوردن مواد غذایی سوخته و ابتلا به سرطا‌ن‌ هایی که توضیح دادید، وجود دارد؟

 

سرطان بیماری ‌ای نیست که تنها تابع یک عامل باشد. عوامل ژنتیکی و محیطی بسیار متعددی در ایجاد انواع سرطان ‌ها دخیل‌ اند که همه در کنار هم، فرد را به این بیماری مبتلا می ‌کنند. ‌در مورد مواد غذایی سوخته مثلا ته ‌دیگ هم وضع به همین منوال است. اگر فرد عوامل مساعد سرطان را داشته باشد خوردن قسمت‌ های سوخته غذا به طور مکرر، احتمال ابتلای او به سرطان را به شدت افزایش خواهد داد.

 

 

 

 

 

اوره با اسیداوریک فرق می کند!

 

 

به بالا بودن اوره ی خون، اورمی(Uremia) و به بالا بودن اسید اوریک خون، هایپراوریسمی(Hyperuricemia) گفته می شود. این دو با هم متفاوت هستند.

 

 

اوره چیست؟

 

 

واحدهای سازنده ی پروتئین، اسیدهای آمینه هستند که بیست نوع متفاوت از آن ها وجود دارد ولی همگی در سه عنصر سازنده مشترک هستند: کربن، هیدروژن و نیتروژن.  پس از جذب و هضم پروتئین در بدن، 90 در صد نیتروژن به صورت اوره توسط کلیه ها از بدن دفع می شود.

 

میزان اوره در بدن، یکی از شاخص های عملکرد کلیه ها در بدن است. در بیماری های کلیوی به علت عدم توانایی کلیه ها در دفع اوره، اوره در بدن افزایش می یابد.

باید بدانیم هر چه پروتئین بیشتر خورده شود، اوره ی بیشتری تولید می شود. البته باید توجه داشت در صورت مصرف ناکافی پروتئین نیز، بدن برای جبران کمبود پروتئین خود، شروع به شکستن بافت ماهیچه ای خود کرده و این نیز افزایش اوره ی تولیدی را به دنبال دارد.

از جمله عوارض بالا رفتن اوره، ضعف، تهوع، استفراغ، گرفتگی های عضلانی، خارش، گاهی طعم فلز در دهان و ... می باشد.

 

اسید اوریک چیست؟

 

یکی از اسید آمینه های سازنده ی پروتئین، پورین است که متابولیسم آن در بدن منجر به تولید اسید اوریک در بدن می شود. بیماری ای که بسیار شنیده ایم "نقرس" است که در اثر افزایش اسیداوریک بیش از حد نرمال در بدن به وجود می آید.

هر چه پروتئین بیشتر خورده شود، اوره ی بیشتری تولید می شود. البته

باید توجه داشت در صورت مصرف ناکافی پروتئین نیز، بدن برای جبران

کمبود پروتئین خود، شروع به شکستن بافت ماهیچه ای خود کرده و این

نیز افزایش اوره ی تولیدی را به دنبال دارد

نقرس یک بیماری التهابی است که بر خلاف سایر بیماری های التهابی بیشتر به علت عدم تعادل در متابولیسم بدن است تا اختلال در سیستم ایمنی بدن. این بیماری معمولا بعد از 35 سالگی بروز می کند و بیشتر در آقایان  دیده  می شود.

تجمع اسید اوریک در بدن به این علت است که اسید اوریک در بدن به صورت عادی متابولیزه نمی شود و در بدن جمع می شود و اغلب باعث درد مفاصل، زانو ها، مچ، آرنج، انگشتان و قوزک پا می شود. لذا در این بیماری باید از خوردن غذاهای پُر پورین پرهیز کرد مانند گوشت قرمز، البته عوامل دیگری نیز در این مورد موثر هستند مانند: چاقی، اضافه وزن، فشار خون بالا و یکسری داروها.

 

: نکته ی مهم

 

در افزایش اوره باید در مقدار کل پروتئین خورده شده دقت کرد. اما در افزایش اسید اوریک که منجر به بیماری نقرس می شود، باید در خوردن مواد غذایی پرپورین دقت کرد.

* منابع پروتئینی که می خوریم: گوشت قرمز( کلیه قسمت ها از جمله دل، جگر، قلوه،

کله پاچه و....)، مرغ و کلیه ی ماکیان، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، آجیل.

* منابع پُرپورینی که می خوریم: گوشت قرمز( کلیه قسمت ها)

در یک برنامه ی غذایی نرمال روزانه 600 تا 1000 میلی گرم پورین وجود دارد، در حالی که برنامه ی غذایی کم پورین روزانه حدود 100 تا 150 میلی گرم پورین دارد.

در افزایش اوره باید در مقدار کل پروتئین خورده شده دقت کرد. اما در افزایش اسید اوریک که منجر به بیماری نقرس می شود، باید در خوردن مواد غذایی پرپورین دقت کرد

 

 : رژیم غذایی کم پورین

 

* بهتر است در برنامه ی غذایی روزانه سهم کربوهیدرات بیشتر، سهم پروتئین متوسط و سهم چربی از همه کمتر باشد، چرا که این نوع برنامه ی غذایی منجر به دفع اسید اوریک اضافی می شود.

* خوردن غلات پیچیده مانند نان، سیب زمینی، ماکارونی، جو و .... توصیه می شود.

* آناناس از جمله منابعی است که به دلیل داشتن بروملین بالا، توصیه می شود.

* خوردن منابع ویتامین C در حد متعادل مفید است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد زیرا این ویتامین افزایش دهنده تولید اسید اوریک می باشد.

* نوشیدن مایعات فراوان، 8 لیوان در روز خصوصا آب و آبمیوه های طبیعی مفید است.

* خوردن محصولات لبنی کم چرب توصیه می شود.

* خوردن شکلات، قهوه، چای، نوشابه های کربناته اشکالی ندارد.

* دقت کنید منابعی مانند اسفناج، گل کلم، قارچ، لوبیا، عدس و نخود از جمله مواد متوسط پورین هستند، که مصرف متعادل آن ها بدون اشکال است.

 

 

 

 

 

 

نقش تغذیه در سرطان پانکراس

 

 

پانکراس یا لوزالمعده غده ی بزرگ سرخ رنگ خوشه مانندی است که نزدیک معده قرار دارد و سرطان آن یکی از کشنده‌ ترین انواع سرطان‌ ها است. از آن جا که تشخیص این سرطان در مراحل اولیه به سختی امکان ‌پذیر است لذا پس از تشخیص، امید نجات بیمار تقریبا وجود ندارد، بنابراین باید عوامل بروز بیماری را شناخته و امر پیشگیری را جدی گرفت.

 

 

مواد قندی و افزایش خطر سرطان پانکراس

 

محققان سوئدی می گویند مصرف زیاد مواد قندی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد و مصرف کنندگان نوشیدنی های کربنه بیش از همه در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش نیوزدیلی، محققان انستیتوی کارولینسکا می گویند نوشیدن نوشابه های قندی حداقل دو بار در روز احتمال این سرطان را دو برابر می کند.

ریختن شکر در قهوه پنج بار در روز این خطر را تا 70 درصد افزایش می دهد.

 

محققان دریافته اند که مصرف قند باعث می شود پانکراس مقادیر بیشتری انسولین تولید کند.

متاسفانه مصرف نوشابه های غیر الکلی قندی در سراسر جهان بالا است و ایالات متحده از این نظر در راس کشورهای جهان قرار دارد. میزان ابتلا به سرطان پانکراس در این کشور سالانه بیش از 32000 مورد گزارش شده است.

 

 

سرطان پانکراس با مصرف میوه و سبزی کاهش می یابد

 

تحقیقات جدید از کانادا پیشنهاد می کنند رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی می تواند به کاهش سرطان پانکراس کمک کند.

در میان سرطان ها، تومورهای پانکراتیک یکی از تاسف انگیزترین مقادیر ادامه حیات را دارا است به طوری که کمتر از 5 درصد بیماران تا 5 سال پس از تشخیص زنده می مانند.

پیش بینی ضعیف این بیماری تا حد زیادی مربوط به این است که به ندرت در مراحل اولیه تشخیص داده می شود لذا شناخت فاکتورهای احتمالی این بیماری حیاتی است.

به گزارش رویتر، نتایج یک مطالعه ی گسترده بر روی کانادایی هایی که مبتلا به سرطان بودند نشان می دهد مصرف بیشتر میوه و سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم با کاهش احتمال سرطان پانکراس ارتباط دارد.

آنتی اکسیدان ها با پاکسازی رادیکال های آزاد اکسیژن که می توانند منجر به صدمه ناشی از بیماری به سلول ها شوند، به دفع سرطان کمک کنند

 

به دلایل نامعلوم این ارتباط محدود به مردان بود و در کسانی که بالاترین مصرف میوه و سبزی را داشتند احتمال ابتلاء به سرطان پانکراس یک دوم احتمال آن در افرادی با پایین ترین حد مصرف بود. چنین ارتباطی مشخصا در میان زنان مشاهده نشد. همچنین در بخش دیگری از این مطالعه مشخص شد آنتی اکسیدان لیکوپن به ویژه بر علیه سرطان پانکراس و البته تنها در مردان اثر حفاظت بخش دارد.

لیکوپن که در گوجه فرنگی و محصولات آن به میزان زیادی وجود دارد جزو خانواده ی ترکیبات گیاهی به نام کاروتنوئیدها است که برخی از آن ها در بدن به آنتی اکسیدان ویتامین A تبدیل می شوند.

به گفته ی محققان، پرتقال، سیب، طالبی و نیز سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم منابع اصلی کاروتنوئیدها و ویتامین C هستند.

ویتامین C نیز آنتی اکسیدان دیگری است که با کاهش احتمال سرطان پانکراس ارتباط دارد.

مهم ‌ترین علل بروز سرطان پانکراس شامل استعمال دخانیات، دیابت،

افزایش سن، مصرف زیاد پروتئین ‌های حیوانی و چرب و مواد قندی و

سابقه ی ابتلا به عفونت مزمن پانکراس است

 

به نظر می رسد آنتی اکسیدان ها با پاکسازی رادیکال های آزاد اکسیژن که می توانند منجر به صدمه ناشی از بیماری به سلول ها شوند، به دفع سرطان کمک کنند.

به هر حال محققان بر این باور هستند که در حال حاضر تنها راه اجتناب از سرطان پانکراس پیشگیری است و ترک سیگار و مصرف میوه و سبزی تازه دو عامل موثر در این امر هستند.

 

 

خطر ابتلا به سرطان پانکراس با مصرف زیاد چربی

 

پژوهشگران در یک تحقیق جدید هشدار دادند، چربی زیاد موجود در رژیم غذایی، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می ‌دهد.

مقدار زیاد چربی که از طریق مصرف بالای گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی وارد بدن می‌ شود خطر ابتلا به این سرطان را تشدید می ‌کند.

دکتر راشل استولزنبرگ و دستیاران وی در بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان در انستیتو ملی سرطان آمریکا در این تحقیق روی 500 هزار نفر مطالعه کرده و نوع رژیم غذایی و سطح سلامت این افراد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج بررسی ‌های این پژوهشگران نشان داد: مردان و زنانی که به طور کلی مقدار زیادی چربی در رژیم غذایی خود مصرف می ‌کردند به ترتیب 53 و 23 درصد بیشتر به سرطان پانکراس مبتلا شدند. همچنین شرکت کنندگان در این تحقیق که به میزان بالایی از چربی‌ های اشباع شده مصرف می‌ کردند در مقایسه با کسانی که کمتر از این مواد استفاده کرده بودند، 36 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان بوده‌ اند.

 

 

حبوبات ریسک سرطان پانکراس را کاهش می ‌دهد

 

مصرف بیش از دو وعده نان شیرینی در هفته خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد که با شوربای جو جایگزین می شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌ اند مصرف روزانه دو وعده حبوبات خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 40 درصد کاهش می‌ دهد.

بر اساس این گزارش، مصرف انواع حبوبات و غلات نه تنها از دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می ‌کند بلکه مانع از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پانکراس می شود.

این گزارش می افزاید‏، محققان با بررسی 532 نفر مبتلا به سرطان پانکراس و 1701 نفر سالم با شرایط سنی، وزنی، جنسی و سابقه دیابت یک سال دریافتند که حبوبات مانع از ابتلا به سرطان پانکراس می شود.

این گزارش حاکیست، مصرف هفتگی بیش از دو وعده نان شیرینی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌ دهد.

در نهایت این که مهم ‌ترین علل بروز سرطان پانکراس شامل استعمال دخانیات، دیابت، افزایش سن، مصرف زیاد پروتئین ‌های حیوانی و چرب و مواد قندی و سابقه ی ابتلا به عفونت مزمن پانکراس است.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 داروشناسی

 

 

 

 

 

 

 

تاثير آسپيرين در معالجه ي بيماران سرطاني

 

 

 " اثر ضد سرطاني قرص آسپيرين " از آسپيرين و اثرات ضد سرطاني آن در سرطان هاي پروستات، سينه، روده و ... نام برديم. حال به توضيحات بيشتري درباره آن مي پردازيم.

 

 

 

تأثير آسپيرين در بيماران مبتلا به سرطان پروستات

 

محققان معتقدند: بيماران مبتلا به سرطان پروستات که توسط عمل جراحي يا راديوتراپي مورد معالجه قرار گرفته‌ اند، مي‌ توانند با مصرف دارويي ارزان و قابل دسترس مانند آسپيرين به ادامه حيات خود اميدوار باشند.

بر مبناي تحقيقات محققان آمريکايي، مبتلايان به بيماري سرطان پروستات که آسپيرين مصرف مي‌ کنند 10 سال پس از انجام معالجات مربوط به اين بيماري تنها 4 درصد در معرض خطر مرگ قرار مي‌ گيرند، در حالي که بيماراني که از آسپيرين استفاده نمي ‌کنند 10 درصد در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

محققان مي ‌گويند: افرادي که بيماري سرطان پروستات بيشتر آن ها را تهديد مي‌کند، بيشتر از مصرف آسپيرين سود مي ‌برند و خطر مرگ کمتر از سايرين آن ها را تهديد مي ‌کند. در واقع داروهاي ضد‌انعقاد خون مانع از متاستاز(پيشرفت تومور) مي ‌شوند.

دکتر کوين چو مي‌ گويد: شواهد نشانگر آن است که داروهاي ضد‌انعقاد خون مي ‌تواند از رشد و توسعه غدد سرطاني در سراسر بدن جلوگيري کند.

با اين حال متخصصان و پزشکان مي‌ گويند: بهترين راه کاهش خطر مرگ يا از ميان بردن اين خطر در افراد، پيشگيري از ابتلا به بيماري ‌هاي مهلک از جمله سرطان پروستات است، از همين رو پزشکان و محققان علاوه بر انجام تحقيقات در رابطه با چگونگي کاهش خطر مرگ در مبتلايان به اين بيماري همواره کوشيده ‌اند راه ‌هاي پيشگيري از سرطان پروستات را با انتشار مقالاتي به افراد سالمي که هنوز مبتلا نشده ‌اند آموزش دهند.

به گفته محققان، فرمول، قرص يا محصولي وجود ندارد که بتواند تضمين کند افراد سرطان پروستات نخواهند گرفت. اگرچه محققان اثرات احتمالي بسياري از ترکيبات مانند ويتامين‌ ها، املاح و گياهان دارويي را روي سرطان پروستات بررسي مي‌ کنند اما نتايج قطعي هنوز حاصل نشده است.

ارتباط بين ابتلا به سرطان، رژيم غذايي و مکمل‌ هاي تغذيه ‌اي متغير است. به اعتقاد پزشکان، بهترين توصيه براي پيشگيري از سرطان پروستات، نگه داشتن بدن در بهترين وضع ممکن است که اين از طريق ورزش کردن منظم، مصرف متعادل کالري و حفظ يک وزن سالم امکان‌پذير است.

اگر افراد روزانه يک مکمل مولتي‌ ويتامين و املاح مصرف کنند، مي‌ توانند تا حدودي نسبت به پيشگيري از ابتلا به سرطان پروستات اميدوار باشند.

 

 

مصرف آسپيرين، سرطان هاي دهان را كاهش مي دهد

 

داروهايي مانند آسپيرين احتمال ابتلا به سرطان دهان را کاهش مي دهند اما به قلب صدمه مي زنند.

به گزارش بي بي سي يک گروه نروژي تاثير حفاظت بخش داروهاي غير استروئيدي ضد التهابي را در ميان تقريبا 1000 فرد سيگاري مورد بررسي قرار داده است.

اين داروها احتمال سرطان دهان را تا بيش از 50 در صد کاهش مي دهند اما موجب افزايش احتمال مرگ ناشي از بيماري قلبي مي شوند.

سال گذشته آزمايشاتي در رابطه با بي ضرر بودن دو داروي غير استروئيدي و ضد التهابي انجام شد و يکي از آن ها به نام ويوکس از بازار خارج شد.

ارتباط بين ابتلا به سرطان، رژيم غذايي و مکمل‌ هاي تغذيه ‌اي متغير است. به اعتقاد پزشکان، بهترين توصيه براي پيشگيري از سرطان پروستات، نگه داشتن بدن در بهترين وضع ممکن است که اين از طريق ورزش کردن منظم، مصرف متعادل کالري و حفظ يک وزن سالم امکان‌پذير است.

به گفته سرپرست اين تحقيق مطالعات ديگري نيز انجام شد و يا در حال انجام است تا مشخص شود آيا مي توان براي جلوگيري از سرطان دهان، داروهاي غير استروئيدي را تجويز نمود و اين که آيا اين داروها بر قلب تاثير مي گذارند.

وي مي گويد محققان دست اندر کار در اين مطالعات بايد تاثيرات قلبي عروقي جمعيت هايي که در معرض خطر بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان دهان هستند را به دقت کنترل کنند و معيارهاي امنيتي بيشتري را در نظر گيرند.

سرطان دهان بر لب ها، زبان، گونه و حلق تاثير مي گذارد و سالانه 1700 نفر در انگلستان در اثر اين بيماري جان خود را از دست مي دهند.

افرادي که سيگار مي کشند و الکلي هستند 30 برابر ديگران در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

اما ترک سيگار اين احتمال و نيز احتمال بيماري هاي قلبي را تا 50 درصد کاهش مي دهد.

 

 

کاهش مرگ ناشي از سرطان سينه به وسيله آسپيرين

 

متخصصان علوم پزشكي در آمريكا خاطرنشان كردند: آسپيرين مي ‌تواند خطر مرگ و مير را در بيماران مبتلا به سرطان سينه كاهش دهد.

نتايج يك تحقيق نشان داده است كه آسپيرين مي ‌تواند به زنان مبتلا به سرطان سينه كمك كند تا‌ عمر بيشتري داشته باشند.

بر اساس تجزيه و تحليل‌ هاي پزشكي روي اطلاعات حاصل از پژوهش سلامت پرستاران آمريكايي، آسپرين به ميزان قابل توجهي خطر مرگ ناشي از سرطان سينه را در زناني كه بيماري آن ها درمان شده، كاهش مي‌ دهد.

در اين پژوهش 238 هزار پرستار در آمريكا به مدت بيش از 30 سال تحت بررسي و مطالعه قرار گرفتند.

ميشل هولمز استاديار پزشكي و همه‌ گير شناسي در دانشكده پزشكي هاروارد سرپرستي اين پژوهش را عهده دار بوده و نتايج مطالعات خود را در مجله "آنكولوژي باليني" منتشر كرده است.

به گفته ي محققان به طور کلي استفاده از آسپيرين تا 50 درصد خطر مرگ و همچنين بازگشت مجدد بيماري را کاهش مي دهد.

داروهاي ضدالتهاب غير استروئيدي مانند ناپروکسين و ايبوپروفن نيز خطر ناشي از اين نوع سرطان را کاهش مي ‌دهد.

البته محققان متذکر شدند اين يک مطالعه مشاهداتي بوده و نمي‌ توان دليل قاطع و نهايي براي تاثير آسپيرين عنوان کرد يا چگونگي کاهش خطرات ناشي از سرطان را توضيح داد.

آسپيرين در بعضي افراد اثرات جانبي بدي دارد و باعث خونريزي معده و روده مي‌ شود و هرگز نبايد به عنوان درمان جايگزين براي روش‌ هاي درماني مرسوم استفاده شود.

هنوز مطالعات و آزمايشات باليني بيشتري براي تاييد اين نتايج نياز است؛ اما اگر خانم‌ هاي مبتلا به سرطان سينه از آسپيرين براي درمان بيماري ديگري استفاده مي ‌کنند، اين مصرف به آن ها کمک مي‌ کند که از بازگشت سرطان تا حدي جلوگيري شود.

 

 

سودمندي آسپيرين در پيشگيري از سرطان روده

 

مصرف روزانه آسپيرين در پيشگيري از سرطان روده بزرگ سودمند است.

بررسي پژوهشگران نشان مي دهد مصرف روزانه دوز اندکي از آسپيرين خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در اين افراد كاهش مي دهد و آثار سودمند آسپيرين حتي پس از قطع مصرف هم ادامه مي يابد.

پژوهشگران معتقدند آسپيرين با از بين بردن سلول هاي جنيني ناقص در روده بزرگ قبل از تكثير، از تبديل شدن آن ها به بافت سرطاني پيشگيري مي كنند. بر اساس تحقيق پژوهشگران، مصرف روزانه آسپيرين ممكن است در كاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد معمولي هم موثر باشد.

پيشتر نيز تحقيقات آثار سودمند مصرف آسپيرين در پيشگيري از خطر حمله قلبي و مغزي و تاثير مثبت آن در كنترل درد نشان داده است.

سرطان هاي ناحيه روده بزرگ و راست روده موسوم به سرطان هاي كولوركتال دومين عامل مرگ و مير ناشي از سرطان در آمريكا و اروپا هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمپول ب کمپلکس و ب12 مفید است؟

 

 

 

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین ب کمپلکس بسیار موثرتر از انواع قرص یا کپسول یا شربت آن می باشد. تزریق آمپول ب کمپلکس  می تواند باعث افزایش انرژی گردد. تزریق آمپول ب12  نیز برای درمان کم خونی مفید است. ولی بایستی تزریق این آمپول ها، با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد تا از عوارض احتمالی آن ها مصون بمانیم.

 

 

ب کمپلکس دارای چه ویتامین هایی می باشد؟

 

هشت ویتامین در این گروه وجود دارند که شامل : ویتامین بی1 (تیامین)، ویتامین بی2 (ریبوفلاوین)، ویتامین بی3 (نیاسین) ، ویتامینبی6 (پیریدوکسین)، ویتامین بی5 (پانتوتنیک اسید) ، ویتامین بی9 (اسید فولیک) ، ویتامین بی12 (کوبالامین) و ویتامین B7 (بیوتین) است.

 

اثرات ویتامین ب کمپلکس بر بدن چیست؟

 

باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز، رشد سلول ها و درست عمل کردن سیستم عصبی می گردد. این ویتامین باعث حفاظت میلین (پوشاننده سلول عصبی) نیز می گردد. به طور کلی ویتامین B complex باعث افزایش انرژی بدن، سلامت پوست و عضلات می گردد.

 

تزریق آمپول ب کمپلکس مفید است؟

 

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین ب کمپلکس بسیار موثرتر از انواع قرص یا شربت آن می باشد، زیرا وقتی ویتامین بی را به صورت قرص مصرف می کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم ها بر ساختمان این ویتامین ضربه وارد می کنند. اما در صورت تزریق، این آنزیم ها و اسیدیته معده نمی توانند ضربه ای وارد کنند و اثر بهتری بر سلامت خواهد داشت.

تزریق ویتامین ب کمپلکس می تواند باعث افزایش انرژی گردد. همچنین می تواند خستگی ناشی از تخریب اعصاب، دیابت، سیاتیک، زنگ زدن گوش، استرس، بیماری های مزمن و طولانی مدت، کمبود ویتامین B12 و ... را از بین ببرد.

 

مضرات تزریق آمپول ب کمپلکس چیست؟

 

درد مفاصل، ادم، تپش قلب، تهوع، اسهال، مشکلات کبدی و تغییر در سوخت و ساز بدن.

کمبود ویتامین های گروه بی در هنگام بارداری برای جنین می تواند مضر باشد (مخصوصا کمبود اسید فولیک). لذا خانم های باردار باید در خصوص مصرف ویتامین های گروه بی با پزشک خود مشورت کنند

 

چگونه آمپول ب کمپلکس را تزریق می کنند و محتویات آن چیست؟

 

ویتامین 100ب کمپلکس، را داخل ورید و یا داخل ماهیچه تزریق می کنند.

یک میلی لیتر از ویتامین 100ب کمپلکس دارای 100 میلی گرم ویتامین بی1، 5 میلی گرم ویتامین بی2، 2 میلی گرم ویتامین بی6، 2 میلی گرم ویتامین بی5، 100 میلی گرم ویتامین بی3 می باشد.

در آمپول ب کمپلکس ، مقداری فسفات سدیم، الکل بنزیل و هیدروکلریک اسید نیز وجود دارند. هیدروکلریک اسید برای تعادل مقدار PH بدن لازم است.

 

چه موقع از آمپول ب کمپلکس می توان استفاده کرد؟

 

در تب، سوختگی های شدید، بارداری، بالا بردن سوخت و ساز بدن، تخریب لوله گوارش، بیماری های مزمن، بیماری پرکاری تیروئید، بیماری دستگاه گوارش، مصرف کنندگان الکل و کمبود ویتامین های گروه بی می توان از این ویتامین استفاده کرد.

این ویتامین مخصوصا برای ورزشکاران، کودکان، گیاهخواران و بالغین بیشتر از 50 سال استفاده می شود.

ویتامین ب کمپلکس تزریقی، مستقیما جذب خون می شود. این نوع نیز در bypass، در مواقعی که فرد نمی تواند جذب داشته باشد، استفاده می شود.

 

 

 

ویتامین بی12 چیست؟

 

ویتامین بی12 متعلق به گروه ویتامینب کمپلکس می باشد. ویتامین بی 12، یک ویتامین محلول در آب می باشد که در غذاها یافت می شود. به تنهایی جذب بدن نمی شود، مگر در افرادی که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی مصرف می کنند.

ویتامین بی 12 را می توانید به صورت قرص، اسپری بینی و یا آمپول تهیه کنید. برای اشخاصی که بدن آنها قادر به جذب این ویتامین در روده نمی باشد، بهترین روش برای به دست آوردن بی 12، تزریق آمپول می باشد.

 

اثرات ویتامین بی12 بر بدن چیست؟

 

ویتامین بی12 برای رشد سلول های خونی و نگهداری پوشش دور اعصاب لازم است. کمبود ویتامین بی 12 موجب کم خونی (بزرگ شدن سلول های خونی)، عدم تعادل و درست راه رفتن، خستگی، ضعف، بی رنگ شدن پلک چشم، تپش قلب، تنگی نفس، کم پشتی مو، کبود شدن بدون هیچ علتی، طولانی شدن و یا خون ریزی شدید در عادت ماهانه، لرزش، گیجی و دیوانگی می شود.

 

تزریق آمپول ویتامین بی12مفید است؟

 

آمپول ویتامین بی12 برای درمان کم خونی استفاده می شود. تزریق این ویتامین دارای اثرات مفیدی برای درمان بیماری هایی پوستی، کاهش استرس و خستگی، افزایش انرژی، بهتر خوابیدن، افزایش قدرت حافظه و تمرکز می باشد. همچنین تزریق این ویتامین برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند نیز مفید می باشد.

 

مضرات تزریق آمپول ویتامین بی12 چیست؟

 

سردرد، خارش و ورم پوست، معده درد، دل به هم خوردگی، اسهال ، درد مفاصل و درد عصب. در موارد نادر: بی نظمی در تنفس، تپش قلب، درد سینه، افزایش وزن ناگهانی، ضعف و درد عضلات، گرفتگی عضلات، تشنگی بیش از حد، ادرار بیش از حد، درد پا، گیجی، بی حس شدن بدن، احساس سوزش داشتن، سخت قورت دادن غذا، سرفه کرن، تنفس با صدا، خستگی بیش از حد، تورم دست ها، ران ها، پاها و قوزک پاها و قرمز شدن، درد داشتن و گرم شدن یکی از پاها، قرمزی پوست و جوش.

 

تزریق آمپول ویتامین بی12با چه موادی تداخل می کند؟

 

برخی غذاها دارای اثر تداخلی با تزریق ویتامین بی12 می باشند، از جمله:

الکل، آنتی بیوتیک ها، سایمتیدین، کلشیسین، اسید فولیک، متوتروکسایت، نئومایسین، پاراآمینوسالیسیلیک اسید ( Paser)، فنوباربیتال، فنی توئین، مکمل های پتاسیم، پیریمتادین (Daraprim) و برخی ترکیبات ویتامینی.

 

آیا تزریق آمپول ویتامین بی12 موجب کاهش وزن می شود؟

 

هیچ مطالعه ای این موضوع را ثابت نکرده است. برخی از کلینیک های تغذیه و رژیم درمانی، تزریق ویتامین بی12 را جزوی از برنامه های کاهش وزن می گذارند. تزریق این ویتامین باعث افزایش انرژی و بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن می گردد. اما اگر شما دارای کمبود ویتامین بی12 باشید، مطمئنا تزریق این ویتامین اثری بر کاهش وزن شما نخواهد داشت.

 

 

* : هشدارها

 

 

1.

قبل از تزریق ویتامین بی12 اگر: باردارید، شیرده هستید و یا دچار بیماری Leber (بیماری مربوط به چشم که قدرت دید کم همراه با درد دارد)، بیماری کبد، بیماری کلیه، عفونت، کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، بیماری هایی که روی توده استخوانی اثر می گذارند و آلرژی (حساسیت) به کبالت و یا دیگر ویتامین ها هستید، حتما به پزشک خود بگویید .

 

 2.

 

 مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین های گروه بی در هنگام بارداری برای جنین می تواند مضر باشد (مخصوصا کمبود اسید فولیک). لذا خانم های باردار باید در خصوص مصرف ویتامین های گروه بی با پزشک خود مشورت کنند.

 

3.

 

 اگر ادرار شما به مدت 7 روز یا بیشتر، زرد پررنگ و یا نارنجی بود، این بدان معنی است که شما در حال استفاده از یک ویتامین مخصوص می باشید. اما ادرار پررنگ همیشه به این معنی نیست، پس اگر این وضع برای شما پیش آمد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مصرف آنتی بیوتیک‌ و مسکن در فشارخونی ها

 

 

پزشکان هشدار دادند سالمندانی که از داروهای فشار خون استفاده می‌ کنند باید مراقب تداخل این داروها با برخی از ترکیبات آنتی بیوتیکی باشند و نیز افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، داروهای مسکن را با احتیاط مصرف کنند.

 

 

پیامد خطرناک ترکیب آنتی بیوتیک‌ ها با داروهای فشار خون

 

پزشکان می ‌گویند: افراد سالمندی که از داروهای فشار خون مثل مسدود کننده‌ های کانال کلسیم استفاده می ‌کنند اگر برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ ها را مصرف کنند،‌ دچار افت شدید و خطرناک فشار خون خواهند شد.

متخصصان دریافتند که مصرف همزمان داروهای فشار خون با آنتی بیوتیک ‌هایی مثل اریترومایسین از خانواده‌ ی مایسین ‌ها یا کلاریترومایسین‌ از خانواده بیاکسین‌ ها موجب افت شدید فشار خون می ‌شود.

پزشکان تاکید کردند که سومین نوع آنتی بیوتیک از همین گروه موسوم به آزیترومایسین یا زیترومکس این تاثیر خطرناک را ندارد.

این سه داروی ضد باکتریایی پرمصرف ترین آنتی بیوتیک‌ ها در سراسر جهان هستند. همچنین داروهای مسدود کننده کانال کلسیم از پر مصرف ‌ترین داروهای فشار خون برای استفاده طولانی مدت هستند. معمول ترین این داروها عبارت از آملودیپین، فلودیپین، نیفدیپین و دیلیتازم هستند.

این یافته در مجله انجمن پزشکی کانادا به چاپ رسیده است.

مردانی که به توصیه پزشک برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی روزی یک قرص آسپیرین می ‌خورند، نباید مصرف آن را قطع کنند، چرا که در این مورد منافع آسپیرین بر مضرات آن می ‌ارزد.

 

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، داروهای مسکن برایشان مفید است یا مضر؟

 

آسپیرین،ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است فشار خون را بالا ببرند و بنابراین خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند در مردانی که در اغلب روزهای هفته از این داروهای مسکن استفاده می‌ کنند، نسبت به مردانی که این داروها را مصرف نمی‌ کنند، احتمال تشخیص فشار خون بالا یک سوم  بیشتر است.

این یافته‌ ها که در نشریه Archives of Internal Medicine منتشر شده است، یافته‌ های یک تحقیق قبلی در سال 2002 را تقویت می ‌کند که نشان می داد مصرف این داروهای مسکن با افزایش فشار خون در زنان همراهی دارد.

دکتر جان فورمن از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، سرپرست این تحقیق در بیانیه‌ ای گفت: "مصرف داروهای مسکن یک علت بالقوه قابل پیشگیری فشار خون بالا  است."

 

 

پژوهشگران در این تحقیق فشار خون 16000 مرد را برای مدت 4 سال بررسی کردند. مردانی که شش یا هفت روز هفته، استامینوفن (پاراستامول) مصرف می ‌کردند نسبت به مردانی که این دارو را مصرف نمی ‌کردند با احتمال  34 درصد بیشتر فشار خون بالا داشتند.

در مورد آسپیرین و مسکن‌ های شبه‌ آسپیرینی یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز یافته ‌های مشابهی به دست آمد.

میزان مصرف داروهای آسپیرینی هم در بالا بردن فشار خون نقش داشت. مردانی که بیش از 15 عدد از این قرص ‌ها در هفته مصرف می‌ کردند، 48 درصد بیشتر د رمعرض فشارخون بالا بودند.

داروهای شبه ‌آسپیرینی هم بر توانایی عروق در گشاد شدن اثر می ‌گذارند و هم باعث تجمع سدیم در بدن می‌ شوند ( دو عاملی که می ‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود).

البته دکتر کورهان یکی از محققان دخیل در این بررسی یادآوری می ‌کند که مردانی که به توصیه پزشک برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی روزی یک قرص آسپیرین می ‌خورند، نباید مصرف آن را قطع کنند، چرا که در این مورد منافع آسپیرین بر مضرات آن می ‌ارزد.

میلیون ‌ها نفر هر روز برای درمان سردرد، التهاب مفاصل (آرتریت)، دردهای عضلانی و سایر دردهای بدنی از این قرص ‌های مسکن استفاده می‌ کنند.

دکتر الیوت آنتمن، از بیمارستان بریگهام و یانگ، می‌ گوید:‌ "ما به پزشکان توصیه می ‌کنیم ابتدا با شیوه‌ های غیردارویی مانند فیزیوتراپی و ورزش، کاهش وزن برای کاهش فشار بر روی مفاصل، و گرما یا سرما درمانی آغاز کنند.

"در مقابل شرکت‌ های دارویی سازنده مسکن‌ ها از محصولات خود دفاع می ‌کنند. در واقع برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که تجویز منظم مقادیر کم آسپیرین در برخی از بیماران مبتلا به فشار خون بالای خفیف می‌ تواند به درمان آن ها کمک کند".

 

 

 

 

 

 

 

 مغز و اعصاب

 

 

 

 

  سه فایده ی مهم پتاسیم برای بدن 

 

پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این ماده ی معدنی موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد.

پتاسیم عصبانیت را کاهش می ‌دهد

 

مصرف پتاسیم سبب کاهش عصبانیت و در نتیجه افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌ شود.

 

 

هر سلولی دارای یک پمپ سدیم پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌ کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب تورم یا پارگی آن می‌ شود.

این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.

فقدان پتاسیم همچنین سبب کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره شده می شود و این امر می‌ تواند به وسیله ی کاهش سریع انرژی، ورزش را کند و سبب ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ ای که از اولین علایم کمبود هستند، ‌شود.

 

 

پتاسیم به کنترل فشارخون بالا کمک می کند

 

بسیاری از تحقیقات نشان داده ‌اند که یک رژیم کم پتاسیم و پرسدیم نقش مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌ های قلبی ـ عروقی ایفا می‌ کند، به طوری که یک رژیم کم سدیم و پُرپتاسیم سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها می‌ شود.

سطوح پایین پتاسیم با فشار خون بالا ارتباط دارد و در اغلب افراد، محدودیت سدیم به تنهایی سبب بهبود کنترل فشار خون نمی‌ شود و باید با دریافت بالای پتاسیم همراه باشد.

مصرف روزانه 500 میلی گرم تا یک گرم منیزیم و 800 میلی گرم کلسیم نیز می‌ تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد، بر همین اساس برای اطمینان از دریافت کافی پتاسیم، یک رژیم طبیعی غنی از میوه و سبزیجات پرپتاسیم توصیه می ‌شود.

پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه شده از سوی

مقامات بهداشتی است در حالی که مقدار مناسب مصرف این ریزمغذی خطر

ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری‌ های قلبی وعروقی را کاهش می‌ دهد

 

موز، آواکادو، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی هستند. میوه‌ هایى که پتاسیم بالایى دارند نظیر طالبى، موز و پرتقال از بروز نارسایى قلبى جلوگیرى مى‌ کنند و در صورت بروز، از شدت آن مى ‌کاهند.

خوردن مواد غذایى که منبع پتاسیم هستند، بسیار ضرورى است. برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. میزان دریافت پتاسیم توصیه شده در روز برای یک فرد بزرگسال حدود 3 هزار و 500 میلی ‌گرم در روز و منابع مناسب این عنصر شامل میوه ‌ها، سبزیجات، لبنیات و ماهی است.

از دیگر منابع پتاسیم می ‌توان به اسفناج پخته، آلوی خشک شده، کدو تنبل و گوجه فرنگی و محصولات کنسروی آن مانند سس گوجه هم اشاره کرد.

 

 

 

پتاسیم خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد

 

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در یک تحقیق جدید تاکید کردند که مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهد.

این متخصصان در آزمایشات جدید خود دریافته ‌اند که مصرف این گروه از مواد غذایی خطر بروز سکته مغزی را تا 21 درصد کاهش می ‌دهد و در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی نیز می ‌تواند موثر و مفید باشد

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، دکتر پاسکال استرازولو، استاد دانشکده ی پزشکی ناپلس در یک دانشگاه ایتالیایی در این تحقیق متذکر شد: میانگین روزانه مصرف غذاهای حاوی پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه شده از سوی مقامات بهداشتی است در حالی که مقدار مناسب مصرف این ریزمغذی خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری‌ های قلبی وعروقی را کاهش می‌ دهد.

علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معده هستند.

 

!! احتیاط کنید

پتاسیم زیاد برای افراد سالمند و کسانی که به اختلالات کلیوی دچار هستند زیاد مناسب نیست. پتاسیم بر تعادل مایعات در بدن تاثیر می‌ گذارد و با توجه به این که با افزایش سن کلیه ‌ها کمتر قادر به حذف پتاسیم از خون خواهند بود بنابراین پیش از دریافت بدون نسخه ی هرگونه مکمل پتاسیم باید با پزشک مشورت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

SMS

قبل از خواب  نزنید

 

 

 

محققان دریافتند که دستگاه های فناورانه و الکترونیکی ریتم های بیولوژیکی را تغییر می دهند و موجب بی خوابی و کاهش خوش خلقی می شوند.

 

 

 

 

محققان بنیاد ملی خواب آمریکا در تازه ترین تحقیقات خود نشان دادند که علاوه بر تلویزیون، رایانه و تلفن های همراه نیز موجب بی خوابی می شوند. این بنیاد با بررسی هزار و 508 فرد 13 تا 64 ساله کشف کردند که 43 درصد از آمریکایی ها شب ها بد می خوابند و 63 درصد نیز معتقدند که به اندازه کافی نمی خوابند.

15 درصد از کسانی که بین 19 تا 64 سال دارند و 5 درصد از کسانی که بین 13 تا 18 سال دارند کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند.

 

تقریبا تمام مصاحبه شوندگان (95 درصد) اظهار داشتند که پیش از خواب از یک دستگاه فناورانه استفاده می کنند که این دستگاه می تواند تلویزیون، رایانه، کنسول بازی های ویدیویی و یا یک تلفن همراه باشد.

 

این تحقیقات نشان می دهد که تمایل به استفاده از تلویزیون به نسبت سن متغیر است، به طوری که 67 درصد از افراد بین 46 تا 64 سال شب ها تلویزیون تماشا می کنند، درحالی که این رقم در بین افراد 13 تا 18 سال تنها 49 درصد است.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند:

��استفاده از نور مصنوعی در ساعات بین غروب تا قبل از خواب، موجب توقف ترشح ملاتونین یعنی هورمون خواب می شود. به این ترتیب ریتم های شبانه روز به میزان یک ساعت و یا بیشتر تغییر می کنند و باعث می شود فرد دشوارتر به خواب برود��.

 

به گفته این پژوهشگران، تماشای تلویزیون نسبت به استفاده از یک بازی ویدیویی و یا جستجو در اینترنت خطرات کمتری دارد، به طوری که 61 درصد از کسانی که قبل از خواب از رایانه استفاده می کنند بسیار بد می خوابند.

 

 

بر پایه این تحقیقات ، حتی ارسال اس ام‌ اس پیش از بستن چشم ها نیز موجب می شود که خواب کوتاه تر شود. این پژوهش نشان می دهد که 42 درصد از افراد بین 19 تا 29 سال و 56 درصد از افراد 13 تا 18 سال پیش از خواب ��اس. ام. اس�� ارسال می کنند.

 

نتایج این بررسی ها حاکی از آن است که نوجوانان امروز به خاطر استفاده از ابزارهای فناورانه به طور متوسط 7 ساعت و 26 دقیقه می خوابند، در حالی که 9 ساعت و 15 دقیقه خواب برای این گروه سنی توصیه می شود.

تمامی این موارد، تاثیرات مضری بر روی خلق و خو، سلامت و بازده کاری فرد در طول روز برجای می گذارند.

 

خواب شبانه باید کافی باشد

 

بدیهی است خواب وضعیتی است که به فرد کمک می‌کند تا با افزایش توانمندی‌های ذهنی خود و همچنین پی بردن به وجود الگوهای مشخص بین آموزه‌های خود حتی در صورت عدم اطلاع از وجود چنین الگوهایی، حافظه خود را تقویت کند.

همچنین از آنجا که برخی از مراحل ثبت اطلاعات در حافظه مستلزم بیش از شش ساعت خواب است، بنابراین باید پذیرفت که کمبود خواب شبانه‌روزی مانع یادگیری و انجام فرآیندهای مبتنی بر شناخت در حافظه خواهد شد.

 

افرادی که به هر دلیل خواب کافی ندارند، یادگیری شان در معرض خطر قرار می‌گیرد که این موضوع می‌تواند توانایی آنها را در فراخوانی اطلاعات در حافظه تحت تاثیر قرار دهد

ممکن است برخی سوالات، ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده باشد: چرا برخی از وظایف شناختی مغز در خواب انجام می‌شود؟ آیا نمی‌توان چنین شرایطی را در طول روز تجربه کرد؟

چنین سوالاتی را می‌توان تا حدودی با توجه به لزوم استراحت و خواب شبانه برای کاهش خستگی‌های روزانه و افزایش توانایی‌های ذهنی مورد نیاز برای انجام امور مختلف در روز بعد پاسخ داد.

 

از گذشته‌های بسیار دور همواره رسم بر این بوده است که انسان‌ها روز را به فعالیت و کار اختصاص می‌دادند و شب را برای بازیابی توان از دست رفته به استراحت می‌پرداختند.

 

تنظیم سیستم ایمنی بدن و مصرف بهینه انرژی بدن برای انجام کارها و وظایف مختلف نیز از جمله علل بی‌شماری هستند که نیاز بدن به استراحت شبانه را مورد تایید قرار می‌دهند.

 

مغز به گونه‌ای تنظیم شده است که زمان استراحت بدن هنگام خواب و کاهش مصرف انرژی در دیگر قسمت‌های بدن، به پردازش اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده است مشغول می شود. به این ترتیب مغز انسان در طول روز فقط اطلاعات را جمع‌آوری و ثبت می‌کند و موقع خواب و استراحت، آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا به نتایج ارزشمندی دست یابد.

 

به نظر می‌رسد پردازش اطلاعات در حافظه تنها فرآیندی است که انجام آن مستلزم استراحت دیگر بخش‌های بدن می باشد، چرا که در این فرآیند لازم است فرد برای افزایش عملکرد حافظه، نسبت به محیط اطرافش ناآگاه بوده و پردازش علائم حسی که با آنها مواجه شده است، اختلالی را در عملکرد مغز به وجود نیاورد.

 

به نظر می‌رسد تحلیل ناخودآگاه اطلاعات در مغز مستلزم استفاده از منابعی است که هنگام بیداری فرد برای پردازش علائمی که با آنها مواجه شده است، از آن استفاده می‌کند.

بنابراین برای این‌که مغز بتواند به نحو مطلوبی اطلاعات موجود در حافظه را تجزیه و تحلیل کند، باید مانع ورود علائم خارجی از محیط اطراف به مغز شد.

 

اگرچه غیرفعال بودن اعضای بدن در سهولت انجام فعالیت‌هایی مانند تنظیم سیستم ایمنی بدن بسیار موثر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد کاهش آگاهی و هوشیاری انسان هنگام خواب در این موضوع چندان حائز اهمیت نباشد. بنابراین شاید بتوان گفت انجام چنین فعالیت‌هایی مانند تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند عملکرد مغز را هنگام خواب توجیه کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیماری اوتیسم چیست؟

 

 

اوتیسم، یک اختلال رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می گردد. این بیماری با تاثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می کند.

 

 

 

علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما مطالعاتی در رابطه با دلیل بروز این بیماری در حال انجام است.

به نظر می رسد مساله ژنتیک مهم باشد. برای مثال دوقلوها بیشتر دچار این بیماری می شوند تا یک برادر و خواهر. اختلال کروموزومی و مشکلات عصبی در افراد اوتیسمی مشاهده شده است.

دیگر علت های این بیماری ( که هنوز به اثبات نرسیده) شامل: رژیم غذایی ، تغییرات مجرای گوارشی ، مسمومیت با جیوه ، عدم استفاده از ویتامین ها و املاح و حساسیت به واکسن است.

 

تزریق واکسن باعث اوتیسم می شود؟

 

بسیاری از والدین نگران این موضوع هستند که برخی واکسن ها برای کودک شان خطرآفرین است.

دانشگاه امراض کودکان در آمریکا و موسسه دارویی ( IOM) اعلام کردند که هیچ نوع واکسن و یا ترکیبات واکسنی مسئول ایجاد بیماری اوتیسم نیستند. آنها گفتند که فواید واکسن زدن خیلی بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

 

تعداد کودکان اوتیسمی چقدر است؟

 

هنوز تعداد این کودکان، مشخص نشده است. بیماری اوتیسم در پسران 3 تا 4 برابر بیشتر از دختران است. وضعیت اقتصادی خانواده، میزان تحصیلات افراد خانواده و نوع زندگی تاثیری بر این بیماری ندارند.

 

ناتوانی های کودکان اوتیسمی کدامند؟

 

 سندرم Asperger :

 بیماری است که در طی سال های اول مدرسه ظاهر می گردد و شامل تداخلات اجتماعی، دقت زیاد در صحبت کردن و اشتیاق به کارهای غیرمعمول است.

 سندرم Rett :

 این یک بیماری سیستم عصبی است که برگشت را ایجاد می کند، به خصوص در استفاده از زبان و دست ها. تفاوت زیادی با اوتیسم دارد و تنها در زنان دیده شده است.

 ناتوانی در یادگیری :

 نادر است و این در مواردی رخ می دهد که به بچه یک چیز را یاد می دهیم و آن بچه در 10 سالگی آن را از یاد می برد.

 ناتوانی در پیشرفت

همچنین اوتیسم می تواند تداخلاتی را در مغز ایجاد کند و بیماری های دیگری را نیز بوجود آورد از قبیل:

 

 Fragile X syndrome

 Mental retardation  (عقب ماندگی ذهنی)

 Tuberous sclerosis(تصلب بافت ها)

  Seizures(صرع)

 

Fragile X syndrome یک بیماری ارثی می باشد که از کم هوشی ناشی می شود. در این بیماری ژن ها قادر نیستند پروتئین کافی را برای سلول (به خصوص سلول مغز) تولید کنند.

 

علائم بیماری اوتیسم چیست؟

 

بیشتر والدین اوتیسمی، هنگامی که بچه آنها 18 ماهه تا 2 ساله می شود، کمک می خواهند. بچه های اوتیسمی مشکلاتی دارند، از قبیل:

تداخل در روابط اجتماعی، وانمود کردن به بازی و ارتباط کلامی و غیر کلامی.

بیشتر کودکان اوتیسمی، در سن 1 یا 2 سالگی معمولی هستند، ولی ناگهان زبان گفتاری و مهارت های اجتماعی را از دست می دهند.

 

: کودکان اوتیسمی، ممکن است

 

- بسیار حساس به نور، صدا، لمس، بو و یا مزه باشند. مثلا از پوشیدن لباس های زبر خودداری کنند و ناراحت و افسرده شوند.

- هنگامی که زندگی روزانه تغییر پیدا کند، حرکات تکراری را انجام دهند و یا اشیا را در جای خود نگذارند. همه این عوامل باعث اندوه و پریشانی آنها می شود.

این نشانه ها ممکن است از ضعیف تا شدید باشد.

 

 

: مشکلات ارتباطی این بیماران شامل

 

- نمی توانند صحبت راشروع کنند، و یا توانایی ادامه بحث را ندارند.

- ارتباط، با حرکات دست به جای استفاده از لغات صورت می گیرد.

- رشد زبان و تکلم به کندی صورت می گیرد و یا اصلا صورت نمی گیرد.

- عدم دقت در دیدن اشیا

- به جای لغت "من" از "تو" استغاده می کند، برای مثال به جای آن که بگوید من آب می خواهم، می گوید" تو آب می خواهی.

- عدم توجه به اشیا (در 14 ماهگی مشخص می شود)

- کلمات و یا جملات را تکرار می کنند.

- بدون احساس حرف می زنند.

 

تداخلات اجتماعی

 

روابط دوستانه ندارند.

بازی های کلامی را دوست ندارند.

تنهایی را ترجیح می دهند.

بدون توجه به لبخند هستند.

 

عدم پاسخ به اطلاعات احساسی

 

از صدای بلند، وحشت زده نمی شوند.

حواس بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه کمی دارند.

ممکن است از صدای معمولی، خوش شان نیاید و دستان شان را بر گوش خود بگذارند.

ممکن است تنها بمانند، زیرا خیلی دست پاچه می شوند.

یک سطح صاف را خارش می دهند و اشیا را لیس می زنند.

به درد، خیلی زیاد و یا خیلی کم واکنش نشان می دهند.

ممکن است یک جمله را چندین بار تکرار کنند.

منظور گوینده را به سختی می فهمند.

نمی توانند درک کنند که گوینده حرف خنده دار می زند و یا سرزنش کننده.

ممکن است حرف نزنند و یا خیلی کم حرف بزنند.

خطر را حس نمی کنند.

 

 

بازی کردن به شیوه خود

 

یک تکه کوچک اسباب بازی برای آنها جالب می باشد، مثلا چرخ های یک ماشین.

بازی کسی را تقلید نمی کنند.

ترجیح می دهند تنها بازی کنند.

در آن نقش که بازی می کنند، دارای قوه تخیل کمی هستند.

همیشه باید یک بازی کنند.

آن ها رفتار مخصوص به خود دارند. خود را یا تکان می دهند و یا دست می زنند.

 

رفتار نامناسب

 

خشونت

تکرار یک نقش یا فکر

بی دقت

بی علاقه و بدون احساس

پرتحرک و یا کم تحرک

تمایل به خود و یا دیگران

تکرار حرکات بدن

 

نشانه ها و آزمایشات

 

اگر نوزاد شما دچار مشکلات زیر بود، حتما او را نزد پزشک ببرید:

در 12 ماهگی، هنوز چیزی نمی گوید (منظور گفتن همان کلمات ناواضح است)

در 12 ماهگی، اشاره نمی کند و یا "بای بای" نمی کند.

در 16 ماهگی، یک لغت هم نمی گوید.

در 24 ماهگی، دو لغت نمی گوید.

از دست دادن تکلم و یا مهارت های اجتماعی در هر سنی

 

درمان

 

 

 دارو درمانی

 

دارو برای جلوگیری از خشم، عصبانیت، مشکلات حواس، بیش فعالی، مشکلات خوب، بی پروا بودن، زودرنج بودن و زود عصبانی شدن، به کار می رود.

 

 تجزیه رفتار کاربردی ( ABA)

 

 برای تقویت مهارت های مختلف کاربرد دارد. این برنامه در منزل کودک صورت می گیرد

 

  درمان جسمی

                                          

در این روش به کودک با استفاده از عکس ها نشان می دهند که چه کارها و مهارت هایی را باید انجام دهد.

 

 

صحبت درمانی

 

 در این روش با کودک خیلی واضح و روشن حرف می زنند. ممکن است ساعت ها طول بکشد تا بتوان یک جمله را به کودک یاد

 داد.

 

 معالجه حسی و بینایی

 

بهترین درمان، مجموع تمامی درمان های بالا می باشد.

 

رژیم غذایی

 

برخی از بچه های اوتیسمی، مایل به رژیم فاقد گلوتن و یا فاقد کازئین می باشند. گلوتن در گندم، جو و چاودار است. کازئین در شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی یافت می شود.

هیچ بررسی نشان نداده است که تغییر رژیم غذایی، اثر مثبتی بر روی این کودکان داشته باشد.

اما کودک باید یک رژیم متعادل داشته باشد و به مقدار کافی انرژی و مواد مغذی دریافت کند.

 

 

 

 

 

 

 

پوست و مو

 

 

 

صاف کردن یا کراتینه کردن مو 

 

کراتینه کردن مو یکی از روش های رایج صاف کردن مو و بر طرف کردن وزوز موها است و اصطلاحا به آن "صاف کننده، معجزه گر" لقب داده می شود. در واقع این روش را به عنوان نوعی متد طبیعی برای صاف کردن مو به کار می برند، در حالی که مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می رود.

 

 

دانستنی های لازم در مورد کراتینه کردن مو

 

این موضوع پس از شکایات تعدادی از مراجعه کنندگان جهت کراتینه کردن مو و گزارش عوارض جانبی ناشی از آن بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخن ها است و باعث صاف شدن و درخشندگی موها می گردد.

در افرادی که موهای فر یا وز دارند، این پروتئین به میزان کافی جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد. کراتینه کردن مو عمدتا با جایگزین کردن محتوای کراتین مو عمل می کند.

کراتین لازم جهت این امر از منابع حیوانی یا سایر منابع طبیعی تامین می شود. در طی این عمل، محصول کراتین بر روی مو مالیده می شود و سپس توسط یک سشوار داغ جذب مو می شود. جهت انجام این روش صاف کردن مو، پوشاندن کوتیکول مو با کراتین و کاربرد نرم کننده داخل مو لازم است.

 

این محصول سپس از روی مو شسته می شود و اما عوارضی که این روش برای موها دارد چیست؟

 

عوارض جانبی کراتینه کردن مو با اولین شستشوی مو که معمولا 72 ساعت پس از انجام درمان است، دیده می شود.

 : مهمترین عوارض آن عبارتند از

 

خطر سرطان

 

فرمالدئید، یک ماده سرطان زا است که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است.

اگر چه بیشتر سالن های زیبایی از ماسک های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز کانسر یا سرطان دارد.

اگر چه تعداد کمی از محصولات کراتینه که فاقد فرمالدئید هستند وجود دارند ولی این مواد نتایج دلخواه را ندارند چرا که قدرت صاف کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است.

عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید است. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولا بیشتر از 2 ماه دوام نمی آورد. 

 

ریزش مو

 

مشکل بزرگ دیگر ریزش مو در تعدادی از مصرف کنندگان این روش است. دیده شده که موها پس از اولین شستشو از ریشه شروع به ریزش می کنند حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالن ها توصیه می شود، استفاده کنند.

به علاوه غیر از ریزش مو، نازک شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه مو دیده شده است.

در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری است و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ریزش مو باشد.

 

تخریب ساختمان مو

 

ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه کردن، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و 3-2 هفته پس از کراتینه کردن، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد. موها خشک و شکننده می شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف شده است و بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف شدن مو در نظر داشتید پس از 2 یا 3 بار شستن تامین نشود.

 

واکنش های حساسیتی

 

مثل سایر مواردی که برای مو انجام می شود، کراتینه کردن مو نیز با بروز واکنش های آلرژیک در تعدادی از افراد همراه بوده است. این علائم شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می شوند باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب این روش کمی تامل کنید.

عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید است. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولا بیشتر از 2 ماه دوام نمی آورد.

 

حال با این توصیف ها باز هم می خواهید موهای تان را کراتینه کنید؟

 

دکتر بهروز باریک بین درباره ی این "مد خطرناک" به سوالات زیر پاسخ می گویند:

هزینه کراتینه کردن موی شما در آرایشگاه به طور متوسط 700 هزار تومان می شود؛ یعنی باید این مبلغ را بپردازید تا موهای تان از حالت فر و وز درآید و صاف شود. اما شاید موقعی که دارید از آرایشگاه بیرون می آیید، با خودتان بگویید که چرا باید این همه پول را بر باد می دادم؟

 

ساختار شیمیایی کراتین چیست؟

 

کراتین توسط کراتینوسیت ها (که سلول های زنده ای هستند) ساخته شده و قسمت بزرگی از بدن شامل پوست، مو و ناخن ها را تشکیل می دهد. این سلول ها به آهستگی از بالای غشای پایه به سمت بیرون حرکت می کنند و نهایتا دچار مرگ شده و لایه محافظ را تشکیل می دهند. هزاران هزار سلول کراتینوسیت همه روزه دچار ریزش می شوند و این فرآیند در برخی بیماری ها مانند پسوریازیس تسریع می گردد. آسیب لایه خارجی کراتین می تواند پوست، مو یا ناخن را بیمار و پوسته دار کند.

 

 

تا چه میزان کراتینه کردن مو ها نتیجه دارد؟

 

نتایج درمان های کراتینه کردن مو بین استفاده کننده ها متفاوت است. در بعضی ها همان انتظاری که از قبل دارند، برآورده می شود و ماه ها موهای شان صاف و لخت باقی می ماند ولی در بعضی دیگر رضایت مندی کمتر است و فقط تا چند هفته موها به حالت اولیه باقی می ماند. بسیاری از افراد نگران کاربرد فرمالدئید در فرآورده های کراتینه کردن موها هستند و تصمیم می گیرند در مراتب بعد از فرآورده های فاقد فرمالدئید استفاده کنند. حقیقت این است که هر چند تب کراتینه کردن موها در سالن زیبایی و آرایشگاه ها بالا گرفته اما افراد باید از خطرات آن آگاه باشند.

 

می توان با خوراکی ها این لایه کراتین را روی سطح مو تقویت کرد؟

 

بله؛ با مصرف غذاهایی مثل ژلاتین و مرطوب نگاه داشتن مو و ناخن، کراتین می تواند تا اندازه ای به رشد خود ادامه دهد. به طور کلی، هر چه لایه کراتین مو یا ناخن ضخیم تر باشد، آن ها سالم تر خواهند بود؛ زیرا سلول های مرده خارجی، سلول های زنده داخلی را محافظت خواهند کرد. مرطوب نگه داشتن لایه خارجی کراتین نیز موجب سلامت آن و جلوگیری از ترک برداشتن و قطعه قطعه شدن آن می شود.

 

حرف آخر؟

 

حرف من این است که آن کیفیت مویی که خداوند به ما داده، بهترین است. اما گاهی ما خودمان موهای مان را نابود می کنیم؛ با رنگ کردن های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو کردن ها، سشوار کشیدن های پیاپی و ... و بعدش دنبال راهکاری برای ترمیم تمام این آسیب های مو می گردیم.

کراتینه کردن مو هم شاید برای عده ای که موهای بسیار وز دارند که اصلا قابل شانه شدن نیست، آن هم هر از چند گاهی مناسب باشد و البته با علم و آگاهی به خطرات ناشی از فرمالدئید یا مشتقات آن. نهایتا تصمیم با خود افراد است که می خواهند سلامت شان را به صاف شدن موهای شان بفروشند یا نه؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیماری های قارچی پوست

 

 

بیماری‌های قارچی یا درماتوفیت جزو بیماری‌های عفونی ـ مسری هستند که از منبع آلودگی ـ انسان، حیوان یا اشیا و گیاهان آلوده ـ به فرد در معرض خطر، منتقل و در لایه‌های سطحی و میانی پوست، موجب بروز ضایعات پوسته‌دار با لبه‌های برجسته می‌شوند که با گذشت زمان، ضمن خارش متوسط تا شدید تمایل به گسترش دایره‌ای شکل دارند.

 

 

 

چرا به رغم تنوع و امکان دسترسی به انواع داروهای ضد قارچ، شیوع بیماری‌های قارچی پوست همچنان یکی از علل مهم مراجعه بیماران به مراکز درمانی پوست است؟

پاسخ واضح است. اول: عدم رعایت اصول بهداشتی و درمانی، دوم: عدم توجه به درمان کامل و سوم: سهل‌انگاری در مراقبت‌های پیشگیرانه از سرایت بیماری به دیگران.

لکه های ناشی از قارچ معمولا به رنگ قهوه ای روشن هستند. لکه های قارچی در ناحیه گردن، سینه و پشت و در بعضی موارد به صورت سفید رنگ در چهره دیده می شوند.

لکه های ناشی از قارچ به ابعاد حدود دو یا سه سانتیمتر قطر داشته و حالت پوسته دهی مختصری نیز دارند.

لکه های ناشی از قارچ در تمام رده های سنی دیده می شود. البته امکان بروز این بیماری در اطفال و جوانان شایع تر است.

تشخیص این بیماری از طریق نمونه برداری از سطح پوست و بررسی آن به وسیله میکروسکوپ امکان پذیر است.

 

شکل ضایعات و شدت پیشرفت آن بستگی به نوع قارچ (انسانی یا حیوانی) دارد.

در نوع حیوانی ممکن است علاوه بر خارش شدید و درد، جوش‌های چرکی و حتی تاول‌های کوچک در سطح ضایعات وجود داشته باشد که به‌ سرعت در سطح و عمق پوست پیشرفت می‌کند. شاید به همین علت باشد که گاهی این بیماری قارچی با بیماری‌های عفونی غیرقارچی اشتباه می‌شود و بیمار صرفا تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خوراکی قرار می‌گیرد، در حالی که استفاده از داروی ضد قارچ در این شرایط ضروری است.

اما قارچ علاوه بر نوع حیوانی و انسانی بر حسب محل بروز عفونت در بدن به انواع قارچ‌های سر، صورت، تنه، کشاله ران، مو، دست، پا و ناخن تقسیم می‌شود که هر کدام درمان‌های مجزا و مشخصی دارند، به طوری که قارچ مو به دلیل ایجاد کچلی دائم و قارچ ناخن به علت سرسختی و مقاومت، نیازمند درمان طولانی‌تر و جدی‌تری هستند، این در حالی است که نوع کشاله ران به دلیل ماندگاری کرم‌های ضد قارچ در آنجا بهتر و سریع‌تر به درمان پاسخ می‌دهد.

 

بنابراین نوع درمان (خوراکی یا موضعی) بر اساس نوع قارچ و محل ضایعه، توسط پزشک متخصص تعیین می شود، اما از آنجا که بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله اگزما می‌توانند در شکل و شمایل این بیماری آشکار شوند، انجام یک آزمایش پوستی دقیق ضروری است و بسیار اهمیت دارد که نمونه‌برداری سطحی پوست در زمانی انجام شود که قارچ‌های زنده در سطح پوست به راحتی در دسترس هستند.

 

از این رو، فرد مبتلا باید حداقل تا سه روز از مالیدن هر پماد ضد قارچ و حتی صابون و شامپو در محل عفونت خودداری کند تا قارچ‌ها به راحتی برای آزمایشگاه در دسترس باشند و این شاید مهم‌ترین نکته آموزشی این نوشتار باشد که کمتر مورد توجه بوده است، زیرا گزارش منفی آزمایشگاه یعنی عدم درمان و پیشرفت بیماری و حتی ابتلای دیگران.

لباس های نایلونی به علت ایجاد تعریق زیاد امکان ابتلا به قارچ پوستی را افزایش می دهند.

 

استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران همچون حوله و لباس زیر، جلوگیری از تعریق زیاد با استفاده از پوشیدن لباس های مناسب و خودداری از شنا کردن در آب های آلوده در پیشگیری از ابتلا به این بیماری عفونی پوستی موثر هستند.

 

شیوع بیماری در دامداران، کشاورزان و مراکز جمعی (سربازخانه‌ها و مدارس) بیشتر بوده و افراد ورزشکار به خصوص کشتی‌گیران به دلیل تماس بدنی با افراد مختلف در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علاوه بر این، کسانی که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی هستند یا خانم‌های حامله و افرادی که به دلیل بیماری‌های طولانی یا جراحی وسیع از ضعف جسمانی قابل ملاحظه‌ای برخوردارند، در معرض جدی این بیماری قرار دارند.

از سوی دیگر افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی (سوزاک و سیفلیس) و ایدز، در قسمت‌های مختلفی از بدن به فرم پیشرفته این بیماری مبتلا می‌شوند که درمان اولیه این افراد بسیار حائز اهمیت است.

 

از آنجا که عامل ایجاد این بیماری، نوعی قارچ است، باید درمان زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

درمان لکه های ناشی از قارچ با استفاده از شامپوها و داروهای پوستی و موضعی ضد قارچ انجام می شود. در صورت گستردگی بیماری، استفاده از داروهای خوراکی ضد قارچ نیز برای درمان ضروری است.

دوره درمان این بیماری یک هفته تا 10 روز است. برای درمان اصولی بیماری قارچی ممکن است به یک دوره طولانی مدت نیاز باشد.

نکته مهم در درمان این بیماری مسری، کامل کردن دوره درمان است، زیرا علاوه بر بهبودی فرد، مانع از انتقال بیماری به دیگران می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

ارتوپد

 

 

 

 

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین دی

 

ویتامین "د" تنها نوع ویتامینی است که هورمون نیز محسوب می ‌شود. این ویتامین برای محکم کردن استخوان‌ ها و دندان ها مفید بوده و همچنین به حفظ قدرت عضلانی و جذب کلسیم بدن کمک می ‌کند. وقتی شما کمبود کلسیم یا ویتامین "د" داشته باشید، استخوان های تان ترک خورده یا می‌ شکنند. اما کمبود این ماده ممکن است مشکلات دیگری هم به بار آورد که در ادامه به مواردی از آن اشاره شده است...

 

 

 

کمبود ویتامین دی و بیماری های استخوانی

 

راشیتسم

 

بیماری اصلی ناشی از کمبود ویتامین دی، راشیتیسم یا نرمی استخوان است. این بیماری در اثر کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان ها در کودکان است. این عوارض در استخوان های اصلی و بلند رخ داده و فرد دچار درد و سستی عضلات می شود. به دلیل این که استخوان ها دارای املاح کمتری هستند، وزن را تحمل نمی کنند و انحنا می یابند. عوارض دیگر، تشکیل برجستگی های دکمه مانند بر روی ستون فقرات، جمجمه بزرگ و سینه برجسته می باشد، مچ دست و پا پهن می شود که از علائم اولیه و قابل تشخیص توسط رادیوگرافی است.

 

استئومالاسی

 

در بزرگسالان کمبود ویتامین دی عارضه ی استئومالاسی را در پی دارد. کاهش تراکم استخوانی موجب بروز دردهای شدید در قسمت کمر و پا می شود که بروز شکستگی سریع در استخوان های دراز و ضعف عضلانی از عوارض آن است. دریافت ویتامین دی به همراه کلسیم و فسفر، راه درمان این عارضه است.

 

استئوپروز

 

استئوپروز یا پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که بسیاری از سالمندان خصوصا زنان بدان مبتلا می شوند در این بیماری استخوان از داخل تخلیه می شود و املاح استخوانی کاهش می یابد. عامل اصلی تاثیرگذار تغییرات هورمونی بدن  است. در این بیماری میزان ویتامین دی کاهش می یابد ولی درمان با ویتامین دی تاثیر چندانی ندارد. تنها می توان توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین دی مصرف شود. در بازبینی‌ های اخیر روی زنان مبتلا به پوکی استخوان که به دلیل شکستگی‌ های استخوان لگن در بیمارستان بستری شده‌ اند، مشخص شده است در 50 درصد موارد این زنان با مشکل کمبود ویتامین دی مواجه بوده ‌اند.

به گفته متخصصان؛ ویتامین دی تنظیم می ‌کند چه مقدار کلسیم در خون بماند و چه مقدار وارد استخوان‌ ها و دندان‌ ها شود.

 

کمبود ویتامین دی و ضعف ماهیچه ای

 

اخیراً مشخص شده کمبود ویتامین دی در دختران نوجوان 12 تا 14 ساله نقش قابل ملاحظه ای در وضعیت ماهیچه ای دارد.

محققان صدها نفر را مورد بررسی قرار داده اند و نتیجه این بود که در حدود 75 درصد از افرادی که دچار ضعف عضلانی بوده اند دچار کمبود ویتامین دی نیز بوده اند و این امر در آزمایش خون آن ها مشخص است.

متخصصان دلیل آن را ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم بیان می کنند و معتقدند کمبود ویتامین دی جذب کلسیم را با اختلال مواجه می کند و کمبود کلسیم نیز عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

 

کمبود ویتامین دی و پارکینسون

 

متخصصان آمریکایی در یک بررسی جدید دریافته ‌اند که بیماران مبتلا به پارکینسون ابتدایی با کمبود زیاد مقدار ویتامین دی در بدن شان مواجه هستند اما مصرف این ویتامین‌ نمی ‌تواند پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازد.

این محققان وضعیت ویتامین دی را در نمونه‌ های خونی ذخیره شده از بیماران آزمایش کردند و دریافتند که در مراحل ابتدایی بروز پارکینسون، افراد مبتلا با کمبود شدید ویتامین دی مواجه هستند. آن ها متوجه شدند که 69 درصد از این بیماران با کمبود ویتامین دی و 26 درصد با فقدان این ویتامین مواجه هستند.

 

کمبود ویتامین دی و سختی عروق

 

پزشکان قلب و عروق در یک مطالعه ی جدید خاطرنشان کردند که کمبود ویتامین "د" می ‌تواند موجب سفت شدن و سختی عروق شود.

تحقیقات اخیر نشان داده است که کمبود ویتامین "د" خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی را دو برابر افزایش می ‌دهد. اشخاصی که میزان دریافت ویتامین "د" در آن ها ضعیف است بییشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری دیابت، چاقی و بیماری ‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، متخصصان در یک مطالعه قلبی بر روی 15 هزار داوطلب دریافتند افراد مُسنی که ویتامین "د" کمتری دارند، بیشتر در معرض بیماری‌ های قلبی و عروقی قرار داشتند و اشخاصی که کمتر ویتامین "د" مصرف می ‌کردند خطر ابتلا در آنان بیشتر بوده است.

در پژوهش جدید نیز که روی 550 کارمند این انستیتو انجام گرفته معلوم شد مصرف ویتامین "د" به میزان مناسب می ‌تواند سلامت عروق را بهبود بخشد.

 

کمبود ویتامین دی و چاقی و کوتاهی دختران

 

بر طبق یافته‌ های مطالعات اخیر کمبود دریافت ویتامین دی در دوران بلوغ باعث توقف رشد و نیز افزایش بروز چاقی در دوران بلوغ به ویژه در دختران می ‌شود. نتایج به ‌دست آمده از مطالعه ی اخیر حاکی از آن است که کمبود ویتامین دی سبب ایجاد توده ی بدنی بالا و کوتاهی قد دختران در اوج دوران رشد شان می ‌شود.

در این مطالعه محققان میزان ویتامین دی دختران جوان 16 تا 22 ساله را با یک آزمایش خونی ساده ‌اندازه‌ گیری کردند.

آن ها در ضمن برای تعیین اثر کمبود ویتامین دی روی سلامتی زنان جوان میزان چربی بدن و قد افراد مورد مطالعه را اندازه‌ گیری کردند. بر طبق نتایج به ‌دست آمده، شیوع کمبود ویتامین دی در جوانان مورد مطالعه اگرچه در منطقه ‌ای آفتاب خیز زندگی می ‌کردند، حیرت ‌آور بود.

در این مطالعه شاخص توده بدنی و همچنین چربی ناحیه شکمی در افراد با کمبود ویتامین دی در مقایسه با زنان جوان با سطح طبیعی ویتامین دی بالاتر بود و به ‌عبارت دیگر در خانم ‌های جوان که از کمبود ویتامین دی رنج می ‌بردند شیوع چاقی به ویژه چاقی شکمی بیشتر بود.

از طرف دیگر نتایج این مطالعه نشان داد دختران در سنین بلوغ با میزان ویتامین دی طبیعی نسبت به همسالان خود که از کمبود ویتامین دی رنج می ‌برند، بلند قدتر هستند.

 

 

 

کمبود ویتامین دی و بالا رفتن فشار خون

 

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سطح پایین ویتامین دی در خون، ممکن است با افزایش فشارخون در افراد سفید پوست مرتبط باشد.

دکتر "تانگپریچا" و همکارانش از دانشگاهی در آتلانتا به بررسی ارتباط فشارخون سیستولیک و سطح ویتامین دی در میان هفت هزار و 699 نفر که فاقد فشارخون بالا بودند پرداختند. در این تحقیق 47 درصد این افراد مرد، 61 درصد سفید پوست و 39 درصد سیاه پوست بودند.

بررسی ها در این مطالعه نشان داد که 61 درصد افراد سفید پوست و 92 درصد افراد سیاه پوست با کمبود ویتامین دی مواجه بودند. این محققان متوجه شدند افراد سفید پوستی که به میزان کافی ویتامین داشند تا حدود 20 درصد کمتر از سایرین با افزایش فشار خون سیستولیک مواجه می شوند ولی این ارتباط در افراد سیاه پوست دیده نشد.

 

کمبود ویتامین دی و عفونت در زنان

 

محققان دانشگاه پترزبورگ به وجود رابطه بین کمبود ویتامین دی و بروز این عفونت در زنان پی برده ‌اند. در این تحقیق معلوم شد زنان سیاه پوست بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند چون بیشتر در معرض کمبود ویتامین دی هستند. در این تحقیق، متخصصان 469 زن باردار را از نظر سطح ویتامین دی در بدن شان مورد آزمایش قرار دادند. آن ها دریافتند، زنانی که سطح ویتامین دی در بدن شان پایین است بیشتر به عفونت مهبلی مبتلا می ‌شوند.

 

کمبود ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان ها

 

سرطان سینه

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: کمبود ویتامین دی می تواند خطر بروز سرطان پستان را تشدید کند. بر اساس بررسی های انجام شده در این مطالعه اپیومیولوژیک میزان بروز سرطان همخوانی معنی داری با کمبود ویتامین دی در بیماران مبتلا دارد که این همراهی بیش ترین همخوانی را در زمینه بروز سرطان پستان نشان می دهد.

 

سرطان پانکراس و پروستات

محققین آمریکایی به تازگی دریافته اند ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص های ویتامین "د" مصرف می کنند نصف افرادی است که از این قرص ها استفاده نمی کنند. آن ها هم اکنون در پی تحقیق بر روی مواد غذایی حاوی ویتامین "د" و تاثیر آن ها بر کاهش ریسک ابتلا به این سرطان می باشند.

این تحقیقات مشخص کرد که ویتامین "د" همچنین پتانسیل بالایی در جلوگیری و یا مداوای سرطان پروستات دارد.

 

کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به بیماری های ریوی

متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه سینسیناتی هشدار دادند که کمبود یا فقدان ویتامین D در بدن می ‌تواند خطر بروز انواع خاصی از بیماری های ریوی مربوط به سیستم ایمنی خودکار بدن را تشدید کند. این متخصصان 118 بیمار را به لحاظ میزان ویتامین D در سرم مورد ارزیابی قرار دادند. متخصصان سپس رابطه ی بین سطح این سرم و بروز مشکلات و بیماری های مختلف را در داوطلبان مورد مطالعه قرار دادند. این متخصصان با بررسی چندین آزمایش گوناگون دریافتند که در این گروه از بیماران هرچه سطح این ویتامین در سرم کاهش پیدا کند به همان نسبت عملکرد ریه‌ ها نیز ضعیف ‌تر و کمتر می‌ شود.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 دیابت

 

 

 

 

 

دیابتی ها سیگار را ترک کنند

 

 

سیگار برای سلامت هر کسی مضر و مخرب است، ولی نیکوتین موجود در سیگار می تواند برای افراد دیابتی مخرب تر و کشنده تر باشد. جالب است بدانید در بررسی های آزمایشگاهی پژوهشگران معلوم شده است که نیکوتین سطوح قند خون را افزایش می دهد. لذا هر چه میزان نیکوتین بیشتر باشد، سطح قند خون نیز بیشتر افزایش می یابد.

 

 

 

در مطالعات بالینی، اثر نیکوتین بر افزایش هموگلوبین گلیکوزیله ارزیابی شده است. ارزیابی ها حاکی از آن بودند که نیکوتین موجب افزایش قند خون و هموگلوبین گلی کوزیله می گردد.

همانطور که می دانیم هموگلوبین گلی کوزیله شاخصی است که نشان دهنده متوسط قند خون در سه ماهه اخیر می باشد.

 

لازم به ذکر است که افزایش سطوح قند خون در افراد دیابتی، خطر ظهور برخی عوارض مرتبط با دیابت نظیر بیماری های چشمی و کلیوی و غیره را افزایش می دهد.

 

همانطور که می دانیم سیگار از جوانب مختلفی برای سلامت قلب و عروق مضر است و می تواند موجب سخت و باریک شدن عروق خونی و آسیب رساندن به سیستم قلب و عروق گردد. مطالعات انجام گرفته نشان داده اند که افراد دیابتی در معرض خطر عوارضی نظیر بیماری های قلبی، سکته، بیماری کلیوی، تخریب اعصاب، عوارضی در پا و ... قرار دارند و سیگار کشیدن نیز می تواند این خطرات را تشدید کند.

 

اگرچه سیگار برای سلامتی همه افراد مضر می باشد، ولی برای افراد دیابتی خطرات به مراتب بیشتری را به همراه خواهد داشت. لذا توصیه اکید برای کنترل بهتر قند خون و پیشگیری از سایر عوارض دیابت، ترک سیگار می باشد

علاوه بر این از آنجا که نیکوتین عامل ایجاد کننده این اثرات زیان بار می باشد، این افراد باید مصرف محصولات جایگزین سیگار مانند برچسب های  نیکوتین را نیز محدود نمایند. البته اگر شما در روند ترک سیگار برای مدت زمانی کوتاه از محصولات جایگزین استفاده نمایید، اشکالی ندارد، ولی اگر به علت اعتیاد به نیکوتین، مصرف این محصولات را در طولانی مدت ادامه دهید، قطعا برای شما مضر خواهد بود. همچنین توصیه برای افراد دیابتی آن است که آدامس نیکوتین دار را برای طولانی مدت استفاده نکنند.

 

نکته جالب توجه آن است که صرف نظر از مدت زمان و میزانی که سیگار مصرف می کرده اید، ترک سیگار خطر بیماری قلبی، اختلالات کنترل قند خون و دیگر عوارض مرتبط با سلامت را در شما کاهش خواهد داد.

 

همچنین مطالعات علمی نشان داده اند حتی اگر سالیان طولانی از دخانیات استفاده می کردید،  پس از ترک سیگار کنترل قند خون در ظرف مدت کمتر از چند ماه به مراتب بهتر خواهد شد.

: پس با ترک سیگار از مزایای متعددی برخوردار خواهید شد که برخی از آن ها عبارتند از

 

- کاهش سطح قند خون

- کاهش سطح هموگلوبین گلی کوزیله یا A1C (که نشان دهنده میانگین قند خون فرد دیابتی در طی سه ماه گذشته و نمایانگر میزان موفقیت فرد دیابتی در کنترل بیماری اش است).

- کمک به بهبود چربی خون از جمله کاهش کلسترول LDL و تری گلیسرید و بهبود سطوح کلسترول HDL ، در نتیجه کمک به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ها و برخی عوارض مرتبط دیگر

- افزایش طول عمر

- بهبود سلامت کلی بدن

- احساس سلامت بیشتر (سیگار کشیدن علاوه بر موارد مذکور می تواند سبب سرفه، کاهش قدرت عضلانی و توان ورزشی و  زخم شدن گلو گردد)

- ظاهر بهتر (سیگار می تواند موجب چین و چروک صورت ، لکه دار شدن دندان ها و کدر شدن پوست گردد)

- بهبود احساس بویایی و چشایی

- صرفه جویی در هزینه ها (اغلب افراد سیگاری پول زیادی را صرف خرید سیگار می نمایند).

 

البته در انتها یاد آور می شویم که ترک نمودن سیگار نیز راه و رسم خود را دارد و ترک نمودن یکباره و خودسرانه سیگار می تواند مضراتی به همراه داشته باشد. لذا بهتر است تحت نظر متخصص مربوطه، با روشی صحیح سیگار را ترک نمایید و از راهنمایی های متخصصین امر در ترک سیگار کمک بگیرید

منبع : سایت تبیان

 

 

 

 

 

 

ماهرخ بیگلری .ایمیل سندر گروه مارشال - مدرن

 

halazounevahshi@yahoo.com

 

www.facebook.com/mahrokh.biglari

حلزون وحشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 

 

 
 

 
 

 
 
 
 
 

 
 

 
 

 
 

Powered By Amir Hejvani - Marshal

All Rights Reserved By Marshal Modern Group

 


__._,_.___


~~~~~~~~~ Marshal-Group-Modern ~~~~~~~~
~~~~~~> THE BIGGEST GROUP IN IRAN <~~~~~~
~~~~~ EXCLUSIVE GROUP BY AMIR HEJVANI ~~~~~
________________________________________________________

To Join Marshal-Group-Modern Click This Url:
http://www.marshalclub.com/join
________________________________________________________

For More Information About Us:
www.marshalclub.com
________________________________________________________

http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join
http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join
http://www.marshalclub.com/join
  http://www.marshalclub.com/join
    http://www.marshalclub.com/join
      http://www.marshalclub.com/join
        http://www.marshalclub.com/join
          http://www.marshalclub.com/join
            http://www.marshalclub.com/join
              http://www.marshalclub.com/join
                http://www.marshalclub.com/join




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Post a Comment